۱۵ مهر ۱۴۰۳، ۲۳:۳۵

سردار محمدیان:

حدود ۲۵ درصد جرایم کشور در تهران رخ می‌دهد

حدود ۲۵ درصد جرایم کشور در تهران رخ می‌دهد

فرمانده انتظامی پایتخت با بیان اینکه حدود ۲۵ درصد جرایم کشور در تهران رخ می‌دهد گفت: پرخطرترین افراد پایتخت در رده سنی ۱۸ تا ۲۵ سال هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار عباسعلی محمدیان اظهار کرد: روزانه سه هزار پرونده قضائی در تهران تشکیل می‌شود، همچنین روزانه ۲ هزار تصادف خسارتی و تعداد محدودی جرحی داریم و به ندرت هم موارد فوتی در پایتخت رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: این اعداد و ارقام و حجم عملیات پلیس با ۸۰ کلانتری است که اکنون ایجاد ۴۰ کلانتری دیگر تصویب شده که قرار است هفت کلانتری در این هفته افتتاح و ۱۷ کلانتری در حال ساخت است و این کلانتری‌ها به امنیت بیشتر شهروندان کمک می‌کند.

حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جرایم کشور در تهران رخ می‌دهد

وی اضافه کرد: بین ۲۰ تا ۲۷ موضوعات کشور در تهران رخ می‌دهد، بر اساس آمارهای موجود ۱۹ درصد جرایم سایبری، ۲۷ درصد تماس‌های ورودی ۱۱۰ و ۲۰ درصد کل جرایم سرقت در تهران است.

سردار محمدیان افزود: به طور میانگین موضوعات انتظامی ۲۰ تا ۲۵ درصد در تهران رخ می‌دهد. با توجه به اینکه در پایتخت جمعیت شناور است به طوری که روزانه پنج میلیون نفر شناور دارد. به عنوان نمونه در محدوده بازار حدود سه میلیون نفر در شب عید ورودی و خروجی دارد و این نشان می‌دهد که این استان پذیرای افراد متعدد است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: اگر بر اساس اطلاعات ورودی سامانه ۱۱۰ اشاره کنیم اولین آمارها در تهران مربوط به نزاع، درگیری و اختلافات است و باید گفت تا حدودی ناآرام هستیم. باید در حوزه مبلمان شهری و روی رنگ‌آمیزی در شهر کار شود تا آرامش در جامعه ایجاد شود. اگرچه در گذشته بر سر جای پارک خودرو نزاع، درگیری و منجر به قتل بود اما امروز این چنین نیست. موضوع دوم سرقت در حوزه جرایم است و مساله مواد مخدر در رده چهارم و پنجم قرار داد.

وی تصریح کرد: برای موضوع نزاع و درگیری اگر تقسیم‌بندی شود یک بخش آن موضوع اراذل و اوباش است در همین راستا افرادی که تکرار جرم و سابقه کیفری داشتند شناسنامه‌دار شده و تحت کنترل هستند و همانطور که سارقان با پایند الکترونیکی تحت کنترل هستند این افراد به شکل دیگری کنترل می‌شوند.

پرخطرترین افراد پایتخت در رده سنی ۱۸ تا ۲۵ سال

فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: گروه سنی ۱۸ تا ۲۵ سال به دلیل عدم اشتغال و تحصیل نکردن از گروه‌های پرخطر در پایتخت به شمار می‌روند، این گروه خطرات خود را دارند از این رو جامعه و خانواده باید به آنها توجه ویژه کنند که یا به سمت تحصیل و اشتغال بروند تا سرگرمی داشته باشند زیرا ممکن است به صورت گروهی یا فردی نزاع و درگیری داشته و حتی جذب باندهای سرقت و شرارت شوند.

وی درباره برخی اولویت‌های پلیس پایتخت نیز افزود: بحث ترافیک و حمل و نقل به عنوان یک اولویت برای پلیس است زیرا ۲۰ میلیون سفر در روز، چهار میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو و چهار میلیون و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت در تهران تردد دارند. به واسطه این آمارها ما نگران جان راکبان و مردم هم هستیم. اولویت‌های بعدی پلیس موضوع شرارت، سرقت و مواد مخدر است که برنامه‌هایی برای آنها داریم.

سردار محمدیان ادامه داد: آنچه که مردم را آزار می‌دهد موضوع سرقت است زیرا با هر سرقت همه اعضای خانواده احساس ناامنی می‌کنند. البته این روزها فضای مجازی باعث شده که اگر برای شخصیت خاصی سرقتی رخ دهد فضای مجازی از این موضوع مطلع می‌شوند و بخش اعظمی از مردم احساس ناامنی می‌کنند.

وی افزود: از سال ۱۴۰۱ به دستور فرمانده انتظامی کل کشور اولویت اول بحث پیشگیری از سرقت قرار داده شده در همین راستا امکانات جدیدی وارد کشور شده است و نتیجه اتفاقات پیشگیرانه باعث شده که سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹ درصد رشد سرقت به ۶ درصد رسیده و در سال گذشته نیز وقوع سرقت به زیر ۶ درصد رسیده است. در تهران ۱۸ درصد کاهش سرقت را داریم آمارها را از طریق پرونده‌ها با نظارت دقیق و از طریق تماس مردم با پلیس ۱۱۰ استخراج می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ما کاهش تماس ۱۱۰ را در حوزه سرقت داشتیم به طوری که میزان تماس مردم با این تلفن در حوزه سرقت ۹ درصد کاهش داشته و این موضوع نشان می‌دهد که کاهش سرقت هم وجود دارد.

سردار محمدیان به این مساله اشاره کرد که وقوع سرقت کار سارقان است، حال هنر پلیس چیست، گفت: هنر پلیس این است که فاصله بین وقوع و کشف جرم را کاهش دهد اگر این اتفاق بیفتد فرصت ارتکاب جرم از سارق گرفته می‌شود. امروز در مجموع در تهران این اتفاق افتاده است.

اما تاکید فرمانده فراجا بر این است که باید اموال سرقتی مردم بازگردد و امسال در گزارش‌های خبری پلیس آگاهی مشاهده شده بسیاری از گوشی‌های تلفن به مردم بازگردانده شد.

سلاح در دست اراذل و اوباش جرم است

فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره اینکه چرا برخی سلاح‌ها در دست اراذل و اوباش است، گفت: برای حمل، نگهداری، تولید و استفاده از سلاح‌های سرد غیرمتعارف، بر اساس قانون مجازات وجود دارد. وجود سلاح سرد نزد یک جوان می‌تواند به یکباره باعث از دست دادن کنترل شده و تحت تأثیر احساسات خود از سلاح سرد استفاده کند.

وی اظهار کرد: همچنین خانواده‌ها باید از این نظر کنترل بیشتری روی فرزندان خود داشته باشند و وظیفه مراکز توزیع سلاح‌های سرد این است که با توجه به اینکه وجود این سلاح‌ها جرم دارد باید به این سمت و سو نروند.

تعداد زیادی از اتباع در تهران شناسایی و طرد شدند

سردار محمدیان درباره ساماندهی اتباع غیرمجاز در تهران نیز گفت: آنچه که سردار رادان فرمانده فراجا اعلام کردند و اطمینان دادند کسانی که دارای مجوز اقامت هستند، امنیت آنها تأمین است اما ما با کسانی حرف داریم که بدون مجوز وارد شده و اقامت گزیده‌اند. یک مرحله ثبت‌نام شدند و مدت اعتبار برای ثبت‌نام موقت آنها به پایان رسیده است و به نوعی مجازِ غیرمجاز هستند اما مجوز اقامت ندارند و به دلیل اینکه اقامت غیرمجاز طبق قوانین ایران و همه کشورها جرم است و هرکسی وارد کشوری می‌شود باید مجوز داشته و اقامت بگیرند

وی افزود: ما روزانه این افراد را جمع‌آوری و طرد می‌کنیم اما تعدادی از این افراد توسط شرکت‌ها و پیمانکار بکارگیری می‌شوند که از نظر قانون کار جرم است و به ازای هر فرد و روز کار مجازات سنگین دارند و شرکت‌ها باید با این افراد تسویه حساب کنند و با کمترین هزینه از کشور طرد شوند و به صورت مجاز با اسناد و مدارک برگردند. همکاران ما این افراد را که مشاهده می‌کنند و کسانی که سرایدار و نگهبان هستند برای جمع‌آوری و طرد آنها اقدام خواهند کرد.

به گفته وی، یک روزی شهروندان تهرانی از حضور اتباع در اغلب مکان‌های تفریحی شاکی بودند اما اکنون در حال جمع‌آوری و طرد هستند و تعداد آنها بسیار کم شده و همچنان همکاران نسبت به شناسایی و طرد آنها اقدام می‌کنند.

جمع‌آوری سه هزار و ۳۰۰ کودک کار در تهران

سردار محمدیان درباره وضعیت ساماندهی کودکان کار در تهران نیز گفت: در حوزه کودکان کار به عنوان همیار نقش اصلی را داریم و انجام وظیفه می‌کنیم در این مدت سه هزار و ۳۰۰ نفر از کودکان کار در تهران جمع‌آوری شدند و برای اولین بار اگر همه نقاط تهران را مشاهده کنید تعداد کودکان کار در پایتخت به اندازه ۲ انگشت دست کودک کار وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ۸۲ درصد کودکان کار اتباع بیگانه بودند و به دلیل اقامت غیرمجاز با خانواده‌ها طرد شدند اما ۱۸ درصد مابقی که ایرانی بودند که ۸۰ درصد این ۱۸ درصد نیاز به پول نداشتند و پلیس به عنوان عضو اصلی به همراه بهزیستی و شهرداری کمک به جمع‌آوری این کودکان کار کرد اما برای ساماندهی بهتر بهتر است که شهروندان به این افراد کمک نکنند.

تهران ۲۱ هزار معتاد متجاهر دارد

فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره موضوع معتادان متجاهر نیز گفت: بر اساس آمارهای موجود ستاد مبارزه با مواد مخدر و پلیس پایتخت ۳۰۰ هزار فرد مصرف‌کننده مواد مخدر و معتاد در تهران وجود دارد که ۲۱ هزار نفر از این افراد به عنوان معتاد متجاهر محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: از ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ تاکنون فعالیت‌هایی برای ساماندهی معتادان در تهران انجام شده است. بر اساس آمارهای موجود ۱۸ هزار ظرفیت معتاد متجاهر در تهران وجود دارد و برخی از آنها به دلیل زخم باز و بیماری عفونی تمایلی به ساماندهی نداشتند. همکاری بین دستگاه‌ها باعث شد هر آنچه که معتاد جمع‌آوری شد همه ساماندهی شدند.

به گفته وی، معتادان دارای زخم باز درمان شدند و اکنون شهر از معتادان متجاهر پاک شده است و این حاصل کار گروهی است ولی اگر محدوده را رها کنیم و مراکز ترک اعتیاد ظرفیت آنها را کاهش دهیم این افراد برمی‌گردند.

وی در پایان اظهار کرد: پلیس بدون همکاری و اطلاعات مردمی ابتر است ما از جنس مردم هستیم و برای مردم فعالیت می‌کنیم ما موضوعی تحت عنوان معتمدین پلیس دنیا گردیم که ۶۰ هزار نفر از مردم در این زمینه همکاری می‌کنند.

کد خبر 6249036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha