۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۶:۳۸

متخصص طب اورژانس عنوان کرد؛

عوارض هولناک مصرف مشروبات الکلی

عوارض هولناک مصرف مشروبات الکلی

متخصص طب اورژانس گفت: الکل‌های حاوی اتانول و متانول به سرعت وارد خون شده و بر روی سیستم‌ عصبی، بینایی، گوارشی و قلبی عروقی تأثیر می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سمانه تیموری با اشاره به آسیب‌ها و خطرات جسمی و روحی ناشی از مصرف مشروبات الکلی، اظهار داشت: مشروبات الکلی دست‌ساز و قاچاق به دلیل استفاده از الکل‌های حاوی متانول و سایر الکل‌های سمی، می‌تواند مسمومیت‌های شدید و عوارض مرگباری برای مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشند.

وی الکل متانول را یکی از ترکیبات خطرناک در مشروبات الکلی دانست و گفت: افزایش موارد مسمومیت با این الکل‌ها احتمالاً به دلیل بالا بودن غلظت متانول و ترکیب آن با اتانول در این مشروبات است. ماده اصلی در مشروبات الکلی"اتانول" است و مصرف آن با افزایش سطح آن در خون، باعث بروز علائم مسمومیت می‌شود همچنین مصرف متانول تأثیرات جبران‌ناپذیری بر سیستم عصبی مرکزی خواهد داشت.

تیموری افزود: الکل‌های حاوی اتانول و متانول به سرعت وارد خون شده و بر روی سیستم‌های عصبی، بینایی، گوارشی و قلبی عروقی تأثیر می‌گذارد. مصرف همزمان این دو نوع الکل می‌تواند به گشاد شدن عروق قلبی و محیطی، افت فشار خون، حملات قلبی و افزایش ضربان قلب منجر شود. اگرچه اتانول و متانول از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌شوند، اما مقدار زیادی از این الکل‌های سمی در بدن باقی مانده و می‌تواند موجب نارسایی کلیوی شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اختلالات بینایی ناشی از مصرف مشروبات الکلی سمی، تصریح کرد: افراد به دنبال مصرف اینگونه مشروبات معمولاً بعد از چند ساعت به یکباره دچار علائمی مانند تاری، سیاهی دید و اختلال دید رنگ‌های دید برفکی و حتی نابینایی می‌شوند.

به گفته وی متأسفانه این روزها علائم مسمومیت الکلی در نوجوانان هم دیده می‌شود بنابراین با توجه به حساسیت سن نوجوانی، لازم است خانواده‌ها از مشاوره و روان‌شناسی بالینی برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر و الکل فرزندان خود استفاده کنند. همچنین در صورتی که خانواده‌ای متوجه مصرف الکل فرزند خود شد باید فوراً فرد مصرف کننده را به بیمارستان منتقل کرده و منتظر بروز علائم مسمومیت الکلی نمانند.

این متخصص طب اورژانس در پایان گفت: مصرف غیر عمدی محصولات حاوی الکل صنعتی همچون دهان شویه‌ها و مواد ضدعفونی کننده توسط کودکان می‌تواند عوارض غیرقابل جبرانی بر جای بگذارد بنابراین باید مراقب باشیم که این مواد در دسترس کودکان قرار نگیرد.

کد خبر 6249856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha