۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۷:۱۰

نماینده ولی فقیه در سیستان وبلوچستان:

اساتید دانشگاه ها باید انگیزه خود را به دانشجویان انتقال دهند

اساتید دانشگاه ها باید انگیزه خود را به دانشجویان انتقال دهند

زاهدان_ نماینده ولی فقیه در سیستان وبلوچستان، گفت: اساتید دانشگاه ها باید انگیزه خود را به دانشجویان انتقال دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله مصطفی محامی ظهر دوشنبه در دیدار اعضای هیأت رئیسه، معاونین فرهنگی، مسؤولان دفاتر نهاد و مدیران حراست مراکز دانشگاهی سیستان و بلوچستان و زاهدان، به تبیین مهمترین محورهای فعالیت اساتید در دانشگاه‌ها پرداخت و ضمن عرض تسلیت شهادت مردم مظلوم فلسطین و لبنان و همچنین شهادت فرماندهان حزب‌الله و سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، افزود: شهادت این عزیزان، برای ما یک خلأ بوده و جای تأسف دارد، امیدواریم خداوند متعال به لطف خود، جای خالی آنان را پرکرده و جبهه مقاومت را قوی‌تر، پیش‌روتر و اسرائیل غاصب را به دست جبهه مقاومت نابود گرداند.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: شهادت این عزیزان که سربازان و سردارانی از جبهه حق و مقاومت بودند، مسئولیت بقیه را سنگین‌تر می‌کند، باید پرچمی که از دست این‌ها افتاده را برداریم و هر کس، در هر جایگاهی که هست، با عزم راسخ‌تر، اراده قوی‌تر، تصمیم جدی‌تر و تلاش راسخ‌تر در این راستا تلاش کند.

محامی بیان کرد: در گذشته، جلساتی را با مسئولان دانشگاه‌ها داشته‌ایم و حالا باید خود را ارزیابی کنیم، نتایج جلسات را مشاهده کنیم و ببینیم در کجای کار قرار داریم.

وی رسالت اساتید دانشگاه را تقویت انگیزه و تلاش بیشتر برای رشد خود و تربیت دانشجو عنوان و ادامه داد: در گذشته، دیدارهایی با اساتید دانشگاه‌ها داشته و در منازل برخی حضور پیدا می‌کردیم و گلایه داشتند که در قدیم‌الایام اهتمام بیشتری به کارهای علمی و تحصیل وجود داشت اما در حال حاضر اساتید انگیزه و حال کار ندارند که این یک نقطه ضعف است.

امام جمعه زاهدان، تصریح کرد: برای کسب موفقیت در دانشگاه‌ها همه اجزای سیستم باید هماهنگ کار کنند و قدم اول صرف انرژی توسط خود اساتید است.

محامی گفت: قدم دوم این هست که اساتید، انگیزه و انرژی خود را به دانشجویان منتقل کنند، چرا که این یک مشکل عمده در آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه‌های علمیه است و متأسفانه افراد تنها به دنبال طی مراحل و دریافت مدرک هستند انگیزه و انرژی لازم برای کار و فعالیت علمی ندارند.

وی اظهار کرد: در این بین، اساتید باید انگیزه خود را به دانشجو منتقل کنند و این کار با حرف شدنی نیست و باید در عمل انجام شود.

وی اضافه کرد: وقتی شاگرد ببیند که استاد او تمام زندگی و هستی خود را در راه علم آموزی گذاشته، قطعاً تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

امام جمعه زاهدان بیان کرد: اگر هر کدام از این کارها صورت گیرد و دست به دست هم دهد، نتیجه آن یک دانشگاه پیشرو، پیشران، اثرگذار در جامعه و در تراز انقلاب اسلامی خواهد بود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: یکی از محورها، تلاش در عرصه علمی تربیت و نخبگان و محور بعدی اخلاق، معنویت، تعهد و غیرت دینی است چرا که اگر در کنار پیشرفت علمی به تربیت، اخلاق و تعهد دینی توجه نداشته باشیم نتیجه آن همان صنعت و بمب‌هایی که دشمنان بر سر شهید سید حسن‌نصرالله ریختند.

وی گفت: عرصه دیگر، بینش سیاسی، انقلابی و مقاومت هست و اگر افرادی را تربیت کنید که به این مسائل بی تفاوت باشد، مطلوب نخواهد بود برای مثال مقام معظم رهبری نامه‌ای به دانشجویان دانشگاه‌ها در کشورهای غربی نوشتند که سخنان ایشان در دل آزادی خواهان جهان تأثیر خود را گذاشت اما ما هنوز نتوانسته‌ایم بیانات مقام معظم رهبری را به دانشجویان خودمان منتقل کنیم‌.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: محور دیگر، مدیریت مؤثر و موفق اجتماعی هست و باید آمار داشته باشیم که چه مقدار از فارغ تحصیلان ما در سطح مدیریت رفته‌اند و چه مقدار توانسته‌اند موفق عمل کنند.

وی گفت: تأثیرگذاری دانشگاه‌ها در حل مشکلات جامعه، از نکات مورد تاکید بنده در جلسات مختلف بوده و رؤسای دانشگاه‌ها، اگر در این حوزه اقدامی داشته‌اند، باید گزارش آن را ارائه کنند و اگر نه، تقاضا این هست که رؤسای دانشگاه‌ها با محوریت دانشگاه سیستان و بلوچستان این موضوع را دنبال کنند.

محامی گفت: طی سال‌های گذشته، جلساتی با اساتید دانشگاه‌های منطقه سیستان داشتیم که از عدم اقبال مسئولان نسبت به فعالیت‌های دانشگاه گلایه‌مند بودند و بنده در همان جا عنوان کردم که شما سراغ مسئولان رفته و طرح‌های خود را ارائه کنید، اگر همکاری صورت نگرفت، موضوع را به بنده ارجاع دهید تا پیگیری لازم صورت گیرد، اما هنوز با گذشت دو سال هیچ طرحی ارائه نشده است.

امام جمعه زاهدان افزود: فهرست کردن تعداد زیادی از مشکلات، درست نیست، باید مهمترین مشکلات را اولویت بندی و دنبال کنید و به تدریج سراغ مشکلات دیگر بروید، لازم هست تا کار کارشناسی توسط دانشگاه‌ها صورت گیرد و بعد بتوانیم در استان و مرکز کشور، مطالبه‌گری داشته باشیم.

وی ادامه داد: محور دیگر، توسعه شرکت‌های دانش بنیان هست و برای ما باعث خوشحالی است که برخی افراد برتر در شرکت‌های دانش بنیان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های استان هستند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: کار اساتید، آسان نبوده و نیازمند این هست که استاد، نسبت به شاگرد خود، احساس پدری کند، چرا که پدر به ابعاد مختلف اخلاقی، علمی، مهارتی، اجتماعی، فرهنگی، بصیرتی و غیره فرزند می‌پردازد و اساتید موفق، کسانی هستند که این گونه از جان مایه گذاشتند و شاگردهای موفقی را تربیت کردند.

وی ادامه داد: تربیت، باید جامع و متوازن باشد چرا که تربیت عرصه‌های مختلف دارد و باید به طور متوازن باشد.

آمحامی تاکید کرد: کار باید با مشارکت خود دانشجو و واگذاری به خود او انجام پذیرد، چرا که تربیت، یک فرایند هست و باید بیشترین مشارکت را خود متربی داشته باشد، بنابراین جلسات و امورات باید به خود دانشجویان واگذار شود و خودشان مدعی و پیگیری کار باشند.

وی افزود: کار اساتید و اصحاب دانشگاه تأثیرگذار و ماندگار هست و ارزش کار شما به این است که بتوانید شاگردانی تربیت کنید که راه و مسیر شما را ادامه دهند.

کد خبر 6249880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha