۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۴۷

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری:

انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از کشتارگاه‌های چهارمحال و بختیاری

انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از کشتارگاه‌های چهارمحال و بختیاری

شهرکرد-مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: طی ۶ ماهه ابتدایی امسال ۲۲ هزار و ۵۰۸ مورد بازدید صورت گرفت، ۱۴۹۰ مورد غیربهداشتی احصا و ۱۲ هزار و ۵۰۶ کیلوگرم ماده دامی غیرقابل مصرف معدوم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسدی صبح امروز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری که به مناسبت هفته دامپزشکی برگزار شد، اظهار کرد: این استان در حال حاضر قطب تولید خوراک آبزیان، دام و طیور در کشور است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود ۳۳ کارخانه تولید خوراک آبزیان، دام و طیور، افزود: پروانه‌های بهداشتی این مراکز توسط اداره‌کل دامپزشکی استان صادر می‌شود و مسئولین فنی ناظر بهداشتی موجود در این کارخانجات نیز تحت نظارت همین اداره‌کل هستند.

وی ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری ۵۶۹ مرکز پروانه ساخت محصول در حوزه خوراک آبزیان، دام و طیور دارند که در شش ماهه ابتدایی سال جاری از ۱۵۱ مرکز ۱۲۷۰ مورد نمونه‌برداری انجام شده که از این میزان ۱۲۶۱ مورد انطباق داشته و تنها ۹ مورد عدم انطباق احصا شد که این موارد نیز مربوط به یک کارخانه بوده و ما پیگیر برطرف شدن این موضوع هستیم.

اسدی عنوان کرد: یکی از مواردی که در خصوص خوراک آبزیان، دام و طیور بررسی می‌شود فلزات سنگین است چراکه این موارد ممکن است از طریق خوراک به دام و پس از آن به انسان انتقال پیدا کنند البته آزمایش‌های خو کنترلی نیز در خود واحدها انجام می‌شود اما نکته مهم این است که اداره‌کل دامپزشکی یک نهاد حاکمیتی و بهداشتی هست و بنا بر وظیفه خود تخلفات بهداشتی را احصا و از طریق مراجع قضائی پیگیری می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در شش ماهه ابتدایی سال جاری و طی بازدیدهای انجام شده توسط این اداره‌کل ۴۷۲ مورد اخطار کتبی صادر و ۱۲۲ مورد نیز پرونده قضائی تشکیل شد که در ۳۹ مورد جزای نقدی، یک مورد پلمپ، ۱۹ مورد حکم حبس و در ۹ مورد نیز سایر احکام صادر شد.

وی با اشاره به اکیپ‌های سیار اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری که به صورت شبانه‌روزی از اماکن عرضه مواد خام دامی بازدید می‌کنند، تصریح کرد: برخی از این بازدیدها نیز با همکاری تعزیرات و مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام می‌شوند که درمجموع طی شش ماهه ابتدایی امسال ۲۲ هزار و ۵۰۸ مورد بازدید صورت گرفته، ۱۴۹۰ مورد غیربهداشتی احصا و ۱۲ هزار و ۵۰۶ کیلوگرم ماده دامی غیرقابل مصرف معدوم شده است.

اسدی با اشاره به نظارت‌های بهداشتی اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری بر کشتارگاه‌های طیور استان، یادآور شد: در استان ۳ کشتارگاه وجود دارد که مسئولان فنی بهداشتی و دستیاران آن‌ها در این مراکز فعالیت داشته و به صورت دائم در خط کشتار حضور دارند و موارد غیربهداشتی را به صورت مرتب ضبط و معدوم می‌کنند؛ از ابتدای امسال نیز از ۶ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۲۶ طیوری که در کشتارگاه‌های استان کشتار شده ۱۹۲ هزار و ۱۴ قطعه به دلیل بیماری‌های مختلف ضبط و معدوم شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در استان ۳ کشتارگاه صنعتی دام و ۷ کشتارگاه سنتی وجود دارد که امسال ۹۵ هزار و ۲۲۶ مورد کشتار در این مراکز صورت گرفته است همچنین در این مدت ۴۹۶۵ کیلوگرم مورد ضبط انجام شده در حوزه شیر نیز تا زمانی ماده خام دامی به شما بیاید یعنی شیر حرارت ندیده باشد یا ماده‌ای به آن اضافه نشده باشد تحت نظارت دامپزشکی است و نظارت‌های لازم در این زمینه نیز انجام می‌شود.

وی با اشاره به ۲۰۳ مورد بازدید از کارخانجات لبنی در چهارمحال و بختیاری، افزود: از این تعداد ۴۰ مورد ممیزی شده و ۱۱ مورد نیز عدم انطباق وجود داشته است؛ در خصوص شیر نیز عدم انطباق به معنای افزودن آب اضافی، نمک، جوش شیرین، آب پنیر و… است که در این استان تنها ۱۷۱ مورد نمونه‌برداری انجام و ۷ مورد عدم انطباق احصا شده که مربوط به اضافه کردن نمک به شیر بوده است.

اسدی با اشاره به حساسیت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری به افزودن ماده رنگی مالاشیت‌گرین به استخرهای پرورش ماهی، ادامه داد: این ماده رنگی در صنایع رنگرزی و الیاف مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به غلط و با هدف مبارزه با قارچ وارد صنعت پرورش ماهی شد که در حال حاضر این امر ممنوع اعلام شده است و دامپزشکی نیز با جدیت با این امر برخورد می‌کند برای مثال سال گذشته ۷۰ تن ماهی در کوهرنگ به همین علت معدوم شد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری به صادرات محصولات تولیدی در چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: در شش ماهه ابتدایی سال جاری ۶۷ کیلوگرم آلایش مرغی، ۱۸۰ کیلوگرم خاویار، ۳۴ هزار و ۵۸۵ تن خوراک و مکمل آبزیان، ۸۷ هزار و ۶۷۰ کیلوگرم کنسرو ماهی و ۲۴ هزار کیلوگرم گوشت مرغ منجمد از این استان به کشورهای حوزه اوراسیا صادر شده است همچنین ماهی تازه و ماهی منجمد نیز از دیگر محصولات صادراتی استان به این کشورها بوده است.

کد خبر 6250545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha