۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۵۰

مدیرعامل سازمان بهسازی اطراف حرم بانوی کرامت:

حضور زائران ۷۰ برابر نسبت به دهه های گذشته در قم افزایش یافته است

حضور زائران ۷۰ برابر نسبت به دهه های گذشته در قم افزایش یافته است

قم- مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم بانوی کرامت گفت: حضور زائران ۷۰ برابر نسبت به ده‌های گذشته در قم افزایش یافته و زیارت مقدماتی دارد که اولین مرحله، آرامش فضای پیرامونی حرم است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا خاکی پیش از ظهر سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: شکل گیری و توسعه شهر قم به واسطه حرم حضرت معصومه (س) بوده و تقریباً تا بیست سال گذشته شکل شهر به شکل دایره‌ای و مرکز آن حرم مطهر بوده است.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم بانوی کرامت بیان کرد: در سال گذشته پروژه‌های زیادی پیرامون حرم مطهر انجام شده و در حال حاضر نیاز به پروژه بهسازی و مناسب سازی فضاهای اطراف حرم داریم و اقداماتی در خیابان ارم و میدان مطهری انجام شده است.

وی ابراز کرد: پاسخگویی به نیازهای کیفی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها به عنوان پیش زمینه و محل عمل زیارت یکی از دغدغه‌هایی است که در مجامع استانی و شهرداری در دستورکار قرار گرفته است.

خاکی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های مطرح حرم حضرت معصومه سلام الله علیها بحث فضاهای تجهیز شده پیرامون حرم برای زائران است.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم بانوی کرامت تصریح کرد: حضور زائران ۷۰ برابر نسبت به ده‌های گذشته در قم افزایش یافته و زیارت مقدماتی دارد که اولین مرحله، آرامش فضای پیرامونی حرم مطهر است و یکی از مشکلات ما فضاهای باز شهری تجهیز شده است.

خاکی اضافه کرد: طی بررسی‌های انجام شده مشاهده شده که در ۱۵۰ متری حرم مطهر بانوی کرامت ۵ هکتار فضای رها شده داریم و استفاده مناسبی نظیر قبرستان نو نمی‌شود.

وی ادامه داد: معمولاً شهرهای فرهنگی در ابعاد فرهنگی آن شهر بیشتر کار می‌کنند و یکی از الگوهای گردشگری در کل دنیا آرامستان‌های شاخص است که به واسطه وجود افراد خاص و یا اتفاقات خاصی این علاقه را دارند تا حضور پیدا کنند.

بالغ بر ۷۰ شخصیت مذهبی، سیاسی، فرهنگی، دانشگاهی و نظامی در قبرستان نو مدفون هستند

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم بانوی کرامت گفت: یکی از شاخص ترین قبرستان‌های استان قم، قبرستان نو است و تا به امروز بالغ بر ۷۰ شخصیت مذهبی، سیاسی، فرهنگی، دانشگاهی و نظامی مثل شهدا در آن دفن هستند که باید معرفی شوند.

خاکی عنوان کرد: طبق مصوبات استانی اطراف آرامستان نو حرم حضرت معصومه سلام الله علیها یک باغ مزار پیش بینی شده که از سال ۱۳۷۲ این مکان از کاربری آرامستان به فضای سبز تغییر پیدا کرده است و مصوبات ستاد شورای برنامه ریزی استان قم دفن اموات در این محل ممنوع کرده است.

وی افزود: آرامستان نو را می‌توان با اصلاح کاشت بدون آسیب به قبور بهسازی کرد و مهمترین بحث این قبرستان استقرار کارتن خواب‌ها و عدم شفافیت فضایی باعث شده که فضای نا امنی را ایجاد کند.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: خواسته مدیریت شهری شفافیت جداره‌های سمت خیابان آرامستان نو است که بقعه‌ها یا دیواره آن تخریب شود و در طرحی که پیش بینی شده حدود بقاع و قبور حفظ شده است و طوری طراحی شده که مرزهای قبور حفظ شود.

کد خبر 6250671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha