۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۳۷

پزشکیان در دیدار اعضای کمیسیون آموزش مجلس:

دولت برای ساخت کل مدارس مناطق محروم برنامه‌ریزی کرده است

دولت برای ساخت کل مدارس مناطق محروم برنامه‌ریزی کرده است

رییس‌جمهور برنامه‌های دولت برای اصلاح و طراحی جدید ساختار نظام آموزش کشور به منظور رفع بی‌عدالتی در این حوزه را تشریح و نقش‌آفرینی نمایندگان برای کمک به تحقق این هدف بزرگ را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان شامگاه دوشنبه در دیدار اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، تبعیض و بی‌عدالتی را مهمترین چالش و آفت نظام آموزشی کشور و موجب اتلاف سرمایه‌های انسانی و عدم رشد استعدادها عنوان کرد و افزود: اهمیت ساختار نظام آموزشی کشور به حدی است که اصلاح و رشد جامعه در ساحت‌های مختلف به آن وابسته بوده و وقتی این ساختار با اهمیت، دچار نقصان باشد، قطعاً رشد و پیشرفت جامعه نیز با اختلال مواجه خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه متأسفانه موازی‌کاری شوراها و نهادهای مختلف در امر آموزش به جای کمک به حل مشکلات، بر چالش‌ها و مسائل این بخش افزوده است، تصریح کرد: ما در تلاشیم ضمن اصلاح این روندها، ساختار جدید در نظام آموزشی را بر پایه عدالت‌محوری به گونه‌ای طراحی کنیم که یک فرد در تهران که از امکانات متنوعی برخوردار است، با فردی که در شهری دور افتاده و محروم زندگی می‌کند در شرایطی برابر و عادلانه با هم تحصیل و رقابت کنند.

پزشکیان در ادامه بر ضرورت ترمیم و تقویت زیرساخت‌ها در کنار اصلاح ساختار آموزش کشور تاکید کرد و گفت: بنای دولت چهاردهم تقویت مدارس دولتی است و در این زمینه برای ساخت کل مدارس مناطق محروم با مشارکت مردم و دیگر نهادها هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شده است.

رئیس جمهور همچنین اصلاح شیوه‌های آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها را نیز مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: دانش‌آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌های ما باید به گونه‌ای تربیت شوند که در قبال خود و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، مسئولیت‌پذیر باشند و نسبت به وطن و کشور خود عِرق داشته باشند.

پزشکیان در ادامه افزود: ایجاد دانشگاه‌های متعدد در کشور بدون برنامه‌ریزی برای اشتغال، حجم بالای فارغ‌التحصیلان و همچنین عدم ارتباط نظم‌اند این دانشگاه‌ها با صنعت موجب اتلاف وقت و سرمایه دانشجویان و عدم مهارت‌آموزی و توانمندی آنها شده و در نتیجه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به هنگام ورود به جامعه با مشکلات عدیده‌ای از جمله ناامیدی و سرخوردگی مواجه می‌شوند که این وضعیت نیازمند اصلاح است.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه فردای کشور ما بر مبنای آموزش امروز در مدارس و دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد، تصریح کرد: ما برای اصلاح و تغییر نظام آموزشی کشور بر پایه عدالت‌محوری اراده کرده‌ایم و تمام توان و تلاش خود را در این زمینه به کار خواهیم بست، گرچه ممکن است این تلاش‌ها دیده نشود، اما قطعاً آینده کشور را تضمین خواهد کرد.

پزشکیان همچنین به اهمیت نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضای کمیسیون آموزش در کمک به دولت برای تحقق این اهداف مهم اشاره کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم با کمک شما نمایندگان محترم، نظام آموزش را آن گونه که برازنده کشور و مردم عزیزمان است، متحول کنیم.

پیش از سخنان رئیس جمهور، اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در سخنانی به بیان دغدغه‌ها و نقطه‌نظرات خود از جمله درخواست لغو تأثیر قطعی معدل بر کنکور، لزوم مردمی‌سازی مدارس، توجه به شأن و منزلت معلمان و اساتید، تأمین نیروی انسانی در آموزش و پرورش، شکل‌گیری ارتباط دانشگاه و صنعت، نوسازی و تجهیز مدارس و استفاده از معلمان و مدیران مدارس در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در حوزه آموزش و پرورش پرداختند.

کد خبر 6250857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha