۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۲۳:۰۸

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی قزوین خبر داد؛

ارائه خدمات مشاوره ژنتیک به یک هزار و ۴۴۲ شهروند قزوینی

ارائه خدمات مشاوره ژنتیک به یک هزار و ۴۴۲ شهروند قزوینی

قزوین- معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی قزوین از دریافت خدمات مشاوره ژنتیکی به یک هزار و ۴۴۲ شهروند قزوینی در نیمه نخست امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا غلامرضایی اظهار کرد: مشاوره ژنتیک به معنی ایجاد یک رابطه دو طرفه است که در آن مشاور به افراد مراجعه کننده در زمینه‌هایی از جمله تشخیص، پیش آگاهی و کنترل بیماری با هدف پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک، بررسی روش به ارث رسیدن بیماری و خطر تکرار آن در سایر افراد خانواده، شناسایی روش‌های موجود برای کاهش عوامل خطر زا و همچنین کمک به انتخاب موثرترین راه حل برای حل مشکل کمک می‌کند.

وی ادامه داد: این مشاوره‌ها برای پیشگیری از نقایص مادرزادی، تولد نوزاد معلول در موارد ازدواج فامیلی، عقب ماندگی ذهنی به مشاوره ژنتیک توصیه می‌شود.

غلامرضایی گفت: پنج مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی با سه آزمایشگاه در سطح شهر قزوین طرف قرارداد است و افراد واجد شرایطی که در این پنج مرکز پرونده تشکیل داده اند به این آزمایشگاه ها معرفی می شوند تا از تخفیفات لازم برخوردار شوند.

به گفته این مسوول، ازدواج‌های فامیلی، سابقه معلولیت یکی از اعضای خانواده، مواجه مادر با عوامل خطرزا مانند داروها، اشعه و مواد شیمیایی از موارد مهمی هستند که انجام آزمایش ژنتیک برای آنها ضروری است.

غلامرضایی ادامه داد: در راستای پیشگیری از معلولیت‌های جسمی دفتر پیشگیری از معلولیت ها علاوه بر طرح غربالگری ژنتیک با اجرای برنامه ها و طرح های پیشگیرانه از جمله غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران و کودکان سه تا پنج سال، پیشگیری از تنبلی چشم، شناسایی اختلالات شناختی (دمانس) در جهت کاهش بروز برخی از انواع معلولیت ها فعالیت می کند.

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی قزوین خاطرنشان کرد: انجام مشاوره‌های ژنتیکی به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی سازمان برای پیشگیری از ابتلا به آسیب ها صورت می گیرد که برنامه ریزی‌ها و اهداف خاصی برای آن در نظر گرفته می شود.

کد خبر 6251301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha