۱۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۲۹

تواق نامه انتقال گاز روسیه به ایران منجر به قرارداد می شود؟

تواق نامه انتقال گاز روسیه به ایران منجر به قرارداد می شود؟

در سال جاری توافق نامه انتقال گاز از روسیه به ایران در دولت گذشته منعقد شد و در صورتی که این توافق نامه منجر به قرارداد شود ایران امکان واردات ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، روسیه کشوری که رتبه اول ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد توافق نامه‌ای را با ایران در دولت گذشته به منظور صادرات گاز به ایران امضا کرد که این موضع موجب تعجب خبرنگاران و اهالی رسانه شد.

اگر چه ایران به عنوان دارنده دومین ذخایر گازی جهان به شمار می‌رود اما عدم استفاده بهینه گاز به خصوص در فصل سرما موجب می‌شود تا کشور با ناترازی گاز مواجه شود و گاز پتروشیمی‌ها و صنایع که می‌تواند برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند برای مدتی کاهش پیدا می‌کند و یا قطع می‌شود.

به منظور خروج از این وضعیت جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم در اقدامی توافق نامه واردات گاز از روسیه را امضا کرد این مسئله موجب می‌شود تا ضمن برطرف شدن ناترازی گاز در زمستان ایران تبدیل به هاب گاز منطقه شود.

باید در نظر داشت که ایران با زیرساخت‌ها و خطوط انتقال گاز سراسری به‌طور کامل آماده دریافت گاز از روسیه است. در آن برهه از زمان این توافق نامه بازتاب‌های بسیاری داشت و برخی از کارشناسان بر این عقیده بودند بی‌شک با اجرای این توافق‌نامه، ایران به قطب گازی منطقه تبدیل می‌کند و حتی با وجود ناترازی گاز در زمستان امکان صادرات بخشی از گاز وارداتی را خواهیم داشت.

توافق استراتژیک انتقال گاز روسیه به ایران، یک اتفاق بی‌نظیر در جهش سهم ‎تجارت گاز ایران در جهان و آخرین یادگار دیپلماسی فعال انرژی ‎شهید رئیسی است. علاوه بر تأمین منافع دو کشور، این رویداد مهم گام بلندی برای تبدیل ایران به هاب گازی منطقه محسوب می‌شود.

محسن صالحی راد کارشناس صنعت نفت در خصوص امضای این توافق نامه به خبرنگار مهر گفت: این اقدام راهبردی می‌تواند منجر به کاهش ناترازی گاز شود هرچند که فعالیت صنعت نفت در دولت شهید رئیسی کاملاً فعالانه با موضوعات برخورد کرد و اقداماتی را انجام داد تا هم در تولید نفت و گاز و هم ذخیره سازی و صادرات مواد هیدروکربوری جهش داشتیم.

وی گفت: به شخصه فکر نمی‌کرد که ایران بتواند با واردات گاز از روسیه و انتقال ان از طریق شبکه فشار قوی که در سطح کشور پراکنده است تبدیل به هاب گازی منطقه شود.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: این اقدام که با دیپلماسی فعال انرژی در دولت شهید رئیسی رقم خورد می‌تواند گره‌های بسیاری را از بخش‌های مختلف صنعت ایران باز کند و عملاً دیگر شاهد کمبود خوراک گاز در داخل کشور نباشیم و می‌تواند حجم صادرات گاز را که طبق برنامه هفتم توسعه باید جهش پیدا کند محقق خواهد کرد.

صالحی راد خاطرنشان کرد: امیدوار است این دستاورد در دولت چهاردهم نیز قدر دانسته شود و گام‌هایی که در دولت سیزدهم برداشته شد در دولت آینده نیز تکمیل شود.

حالا با نزدیک شدن به زمستان و آغاز فصل سرد این سوال وجود دارد که آیا این توافق نامه در دولت چهاردهم نیز پیگیری می‌شود یا آنکه به دست فراموشی سپرده شده است، مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: قرارداد گازی در دولت گذشته دنبال می‌شد که ناتمام ماند در حال پیگیری است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید از طریق واردات بستری برای صادرات آن فراهم شود، خاطرنشان کرد: این قرارداد گازی که در دولت قبل نا تمام ماند در حال پیگیری آن هستیم که در صورت اجرایی شدن آن امکان واردات ۳۰۰ میلیون متر مکعبی در روز وجود دارد.

کد خبر 6251645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha