۱۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۲۰

صالحی امیری مطرح کرد؛

جزئیات بازگشت الواح هخامنشی به ایران

جزئیات بازگشت الواح هخامنشی به ایران

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ۱۱۰۰ لوح هخامنشی همزمان با بازگشت رئیس جمهور از نیویورک وارد ایران شد و دیروز رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: در موزه ملی ایران میزبان رئیس جمهور بودیم برای رونمایی از الواحی که متعلق به دوره هخامنشی بود و از دانشگاه شیکاگو برگشته شد. ۱۱۰۰ لوح همزمان با بازگشت رئیس جمهور از نیویورک وارد ایران شد و دیروز رونمایی شد.

وی با بیان اینکه این الواح متعلق به ملت ایران است، اظهار داشت: خوشبختانه با اقدامات حقوقی که انجام شد؛ حقانیت ملت برای این امانتی که در اختیار دانشگاه بود اثبات شد.

صالحی امیری افزود: تلاش دولت آمریکا این بود که بر اساس شکایت عده‌ای، برای حوادثی که در گذشته اتفاق افتاده بود اینها را به فروش برسانند ولی قوانین بین‌المللی فروش میراث فرهنگی را ممنوع می‌داند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: با ادله حقوقی و وکلایی که گرفته شده، خوشبختانه حقانیت ایران ثابت شده و قرار شد به تدریج این الواح به ایران برگردند.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در رابطه با برخی حواشی در خصوص ساخت و سازهای خط مترو در شیراز، اظهار کرد: این اطمینان را می‌دهم که در حوزه تمدنی ما اجازه هیچ گونه احداث بنا و اقداماتی که باعث لطمه به حریم میراث این ملت باشد را نخواهیم داد تا امروز هم این اتفاق نیفتاده است.

وی‌افزود: من تاکید کردیم گروهی از پژوهشگران ما عازم شیراز شوند و از نزدیک بررسی کنند در صورتیکه آنها عبور خط مترو را باعث خسارات به بناها بدانند حتماً پیشگیری خواهیم کرد.

صالحی امیری گفت: هم استانداری و هم شهرداری شیراز و نیز مسئولان میراث فرهنگی در این خصوص هم‌صدا هستند که اقدامات عمرانی در فارس و شهر شیراز نباید کمترین خسارتی برای بناهای تاریخی داشته باشد.

وی در رابطه با آمار گردشگران خارجی کشور، اذعان کرد: آمار گردشگران در کشور به خاطر شرایط خاص کشور با نوسان همراه است. در حالی‌که آمار سال گذشته گردشگران ۶.۳ میلیون نفر بود ما تعهد داریم این عدد را در پایان برنامه به ۱۵ میلیون برسانیم و باید حتماً افزایش جدی را در این خصوص داشته باشیم.

وی‌افزود: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که باید سه مساله جذابیت و امنیت و زیرساخت را با هم ببینیم. از لحاظ جذابیت ایران در مطالعات جهانی در رتبه هفتم است هم جذابیت میراث و هم جذابیت طبیعی و دریایی از خرمشهر تا چابهار و آشوراده تا انزلی و جنگل‌های هیرکانی ظرفیت‌های خوبی داریم، اما لازمه پذیرش گردشگر بیشتر، در اختیار داشتن زیرساخت‌های کافی است.

صالحی امیری در رابطه با پروژه‌های میراث فرهنگی بیان کرد: در حال حاضر ۲۷۰۰ پروژه گردشگری توسط بخش خصوصی در دست اجراست که ارزش این پروژه‌ها ۵۷۰ هزار میلیارد تومان است و بیش از ۱۰۰ هتل با درجات مختلف در کشور در حال ساخت هست.

کد خبر 6251655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha