۱۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۵۷

معاون اجرایی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

استقرار ۶۹ مرکز خدمات جامع روستایی در چهارمحال و بختیاری

استقرار ۶۹ مرکز خدمات جامع روستایی در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد-معاون اجرایی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به استقرار ۶۹ مرکز خدمات جامع روستایی در استان، گفت: در ۳۰۸ روستا موجود در استان نیز خانه بهداشت وجود دارد.

اسماعیل فتاح‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ارائه خدمات در حوزه بهداشت دارای سطح‌بندی است خانه‌بهداشت‌ها در ابتدایی‌ترین این سطح‌بندی‌ها قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در ۳۰۸ روستا خانه بهداشت داریم و ۶۹ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی در این استان مستقر است تصریح کرد: همچنین ۳۷ مرکز خدمات جامع سلامت شهری، ۲۴ مرکز شبانه‌روی، ۶۹ مرکز روستایی و ۲۵ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی شهری و روستایی وجود دارد که این مراکز هم به روستاها و هم به شهرهای تازه‌تاسیس خدمات ارائه می‌دهند.

معاون اجرایی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری افزود: این در حالی است که در سطح استان خانه‌بهداشت‌های روستایی، عشایری و خانه‌بهداشت‌های عشایری نیز داریم که به ساکنان روستا خدمات سلامت ارائه می‌دهند.

وی افزود: عمده فعالیت‌هایی که در مراکز خدمات جامع سلامت روستایی انجام می‌شود پیگیری و مراقبت از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر، بحث سلامت محیط و روستا، برگزاری کارگاه‌ها، بحث‌های بهداشتی و پزشکی و… هستند.

معاون اجرایی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در مراکز خدمات جامع سلامت در روستاها بیان داشت: مراقبت و پیگیری بیماری‌های واگیردار از عمده‌ترین فعالیت‌ها در این مراکز است و بعضاً اگر در یک مدرسه یا خانواده آنفولانزا یا سایر بیماری‌ها شیوع یابد، علاوه‌بر تجویز دارو برای بیمار مشکلات بروز یافته در خانواده و مدرسه نیز پیگیری شده و رعایت نکات بهداشتی پیشگیرانه یا درمان برای آن‌ها اجرا می‌شود.

فتاح‌پور اضافه کرد: معاینات شغلی کارگران فعال در کارگاه‌های قالی‌بافی، برنج‌کوبی، تیرچه و بلوک و هر کارگاهی که در سطح روستا فعالیت دارد توسط مراکز خدمات جامع سلامت انجام می‌شود و کارگران به متخصصان طب فیزیکی و طب کار معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: بازدیدها از کارگاه به‌صورت سه یا ۶ ماه یک بار صورت می‌گیرد تا مسائل ایمنی رعایت شود و همه موارد مربوط به سلامت در این کارگاه بررسی خواهد شد، همچنین متخلفان در این زمینه شناسایی و به تعزیرات و مراکز قضائی معرفی می‌شوند.

معاون اجرایی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سلامت مادران باردار بسیار مهم است و اگر مرگ مادر بارداری در هر منطقه‌ای رخ دهد مستقیماً سازمان جهانی بهداشت برای بررسی موضوع ورود می‌کند ادامه داد: پزشکان، ماماها و بهورزان حاضر در مراکز بهداشت سلامت مادران باردار در روستاها را رصد می‌کنند و در خانه بهداشت این مادران را ویزیت کرده و به سطح بالاتر ارجاع می‌دهند این در حالی است که پیگیری‌ها برای مادران باردار پرخطر کلان‌تر است.

وی از ارائه تسهیلات زایمانی در نقاط محروم خبر داد و گفت: چهار مرکز تسهیلات زایمانی در خویه، بازفت، سرخون و قلعه‌مدرسه فعال است، که زایمان مادران در این مراکز صورت می‌گیرد.

فتاح‌پور با بیان اینکه در این استان ۳۲ زیستگاه عشایری داریم و عشایر برون کوچی که از سایر استان‌ها وارد می‌شوند، ۶ تا هفت ماه نیاز به ارائه خدمات دارند خاطرنشان کرد: در شهرستان کوهرنگ ۳۶ هزار عشایر از سایر استان‌ها ورود می‌کنند، از همین‌رو در این شهرستان کانکس‌های عشایری مستقر شده است که تمامی خدماتی که در یک خانه بهداشت صورت می‌گیرد در این کانکس‌ها ارائه می‌شود.

معاون اجرایی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری افزود: علاوه‌بر این در شهرستان کوهرنگ ۱۴ باب خانه‌بهداشت روستایی عشایری وجود دارد که به ارائه خدمات می‌پردازند.

وی عمده تفاوت خانه‌بهداشت و مرکز خدمات جامع سلامت را در بحث سطح‌بندی خدمات عنوان و اضافه کرد: سطح خدمات ارائه شده در مراکز خدمات جامع سلامت بالاتر از خانه‌های بهداشت است و در این مراکز پزشک، ماما، کارشناسان تغذیه، روان‌شناس و… مستقر هستند اما در خانه بهداشت صرفاً یک بهورز حضور دارد که بحث مراقبت‌ها را انجام می‌دهد.

فتاح‌پور گفت: در بحث خدمات و پیگیری سامانه یکپارچه سیب فعال است و مراکز دورترین روستا و نزدیک‌ترین شهر به این سامانه مجهز هستند و اطلاعات همه ساکنان در این سامانه ثبت و پرونده الکترونیک این افراد در سامانه سیب ثبت شده است.

معاون اجرایی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اذعان داشت: هدف از تشکیل این سامانه پیگیری بیماری‌های افراد و ارجاع به مراکز و سطوح بالاتر است.

کد خبر 6251809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha