۱۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۱۰

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کرمان :

واقعه ۲۴ مهر ۵۷ نمادی از ایستادگی مردم کرمان در مقابل پهلوی است

واقعه ۲۴ مهر ۵۷ نمادی از ایستادگی مردم کرمان در مقابل پهلوی است

کرمان_رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان گفت: واقعه ۲۴ مهر نمادی از مقاومت و ایستادگی مردم کرمان در مقابل بی‌عدالتی و ظلم‌های رژیم پهلوی و نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین انجم شعاع، صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به سالروز آتش کشیدن مسجد جامع کرمان به دست عوامل رژیم طاغوت در سال ۵۷ گفت: تاریخ ملت ایران شاهد حوادث و وقایع مختلفی به عنوان وقایع درس‌آموز و عبرت‌آموز است.

وی با اشاره به اینکه واقعه مسجد جامع کرمان در دوران مبارزات ملت ایران بر علیه رژیم ستمشاهی پهلوی به وقوع پیوست افزود: در آن دوران مردم کرمان با مبارزات و مجاهدت‌های خود بر علیه رژیم منحوس پهلوی و اعلام حمایت از رهنمودهای پیامبرگونه حضرت امام خمینی (ره) برای از بین بردن پایه رژیم پهلوی قیام کردند.

وی افزود: در این راستا نقش مساجد به عنوان سنگرهای انقلاب اسلامی در آن دوران نقش بسیار بی‌بدیل و ارزشمندی بود و هم‌اکنون هم نقش مساجد برای ایجاد جبهه مقاومت در برابر ظلم استکبار جهانی و کسب معارف دینی تأثیرگذار است.

انجم شعاع، با بیان اینکه واقعه ۲۴ مهر نمادی از مقاومت و ایستادگی مردم کرمان در مقابل بی‌عدالتی و ظلم‌های رژیم پهلوی است و نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود افزود: رژیم ستمشاهی پهلوی زمانی که پایه‌های ظلم و استکباری خودش را در حال ریزش و سقوط دید برای ایجاد رعب، وحشت و مقابله با قیام مردم ایران دست به حرکت نابخردانه و ناجوانمردانه‌ای چون به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان زد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان درباره واقعه ۲۴ مهر سال ۱۳۵۷ گفت: مردم کرمان برای چهلمین روز شهدای میدان شهدا «ژاله» تهران در مسجد جامع کرمان تجمع کرده بودند و مرحوم حجت‌الاسلام صمدانی در حال سخنرانی بود که ایادی رژیم شاه با بهره‌گیری از افرادی که کولی نام داشتند و از حمایت نیروهای نظامی شاه برخوردار بودند در ساعت ۱۰ روز ۲۴ مهر ۵۷ به مسجد جامع حمله کردند.

وی افزود: مهاجمان به مسجد جامع کرمان به آتش کشیدن اموال عمومی مردم، مسجد جامع و کتاب‌ها از جمله قرآن و کتاب‌های دعا پرداختند و مردم را مورد ضرب و شتم قرار دادند و به ساحت مقدس مسجد، روحانیت و مردم بی‌حرمتی کردند، اما مردم مقاومت و ایستادگی کردند.

وی افزود: این حرکت و بی‌حرمتی و توطئه رژیم پهلوی بر علیه ملت ایران روز به روز ادامه یافت و موجب شد واقعه ۲۴ مهر موجب وحدت بین اقشار مختلف مردم شود و غیرت دینی و انقلابی مردم کرمان و ملت ایران را افزایش دهد.

انجم شعاع، ابراز داشت: از ۲۴ مهر به بعد در سراسر کشور در بین شعارهایی که ملت ایران بر علیه رژیم منحوس پهلوی می‌دادند شاهد شعاری به مضمون «مسجد کرمان را، خلق مسلمان را، کتاب قرآن را شاه به آتش کشید» بودیم و این شعار هم به شعارهای انقلابی مردم ایران افزوده شد.

وی گفت: رژیم منحوس پهلوی مسجد جامع کرمان به قصد مقابله با قیام ملت ایران به آتش کشید، اما قیام و مقاومت مردم، تحصن فرهنگیان، پزشکان و نیروهای کارخانجات استان کرمان از جمله زغال‌سنگ موجب شد تا پایه‌های ظلم و ستم را به لرزه درآورد و مقاومت و وحدت مردم را افزایش دهد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان گفت: ۲۴ مهر روز بسیار مهم و ارزشمندی در تاریخ انقلاب اسلامی مردم کرمان و نمادی از ماهیت و فرهنگ اسلامی ملت ایران است.

وی گرامیداشت یاد و خاطره شهدا را یکی از اهداف برگزاری آئین ۲۴ مهر برشمرد و ادامه داد: مردم کرمان شهیدان باقدرت جوپاری و یزدان‌شناس را در حادثه ۲۴ مهر تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

وی افزود: تبیین واقعه ۲۴ مهر ماه به‌عنوان واقعه‌ای درس‌آموز و عبرت‌آموز برای ملت ایران و تجلیل و تکریم از ملت ایران به واسطه مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و خیانت‌های رژیم منحوس پهلوی از دیگر اهداف بزرگداشت روز ۲۴ مهر است.

انجم شعاع، با بیان اینکه همه ساله شاهد حضور هر چه بیشتر مردم در برگزاری مراسم ۲۴ مهر بوده‌ایم و هر ساله برنامه‌های متعددی را پیش‌بینی کرده‌ایم گفت: در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا هم برنامه‌هایی به‌مناسبت ۲۴ مهر ماه پیش‌بینی شده است و مراسم ۲۴ مهر همزمان با اقامه نماز مغرب و عشاء در محل مسجد جامع کرمان برگزار می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان از حضور مردم، هیئت‌های مذهبی، دسته‌جات عزاداری، مسئولان، روحانیت و مبارزان دوران انقلاب اسلامی در آئین ۲۴ مهر خبر داد و گفت: در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان سخنرانی می‌کند.

انجم شعاع اضافه کرد: برنامه‌های فرهنگی و هنری، روایت گری دیجیتال در محل مراسم، تجدید میثاق با شهید باقدرت جوپاری همراه با عطر افشانی و گلباران قبر شهید، ویژه برنامه ۲۴ مهر در تعدادی از مساجد شاخص، برگزاری دعای کمیل و ندبه، برگزاری مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف، تبلیغات و فضاسازی سطح شهر و میادین و… از جمله برنامه‌های این مناسبت می‌باشد.

کد خبر 6251879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha