۱۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۶:۴۹

با نمایش آثاری از پاکسازی تکفیری‌های عراق؛

«آخرین نبرد» افتتاح شد/ تلاشی برای نمایش واقعیت و روایت شخصی

«آخرین نبرد» افتتاح شد/ تلاشی برای نمایش واقعیت و روایت شخصی

محمدحسین ولایتی هدفش از برگزاری نمایشگاه «آخرین نبرد» را به نمایش گذاشتن فضای عملیات‌های پاکسازی تکفیری‌ها در عراق و فداکاری نیروها در این عملیات‌ها دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، «آخرین نبرد» روایتی تصویری از آخرین عملیات‌های پاکسازی تکفیری‌ها در عراق است که محمدحسین ولایتی در نقاط مختلف کشور عراق از فلوجه و موصل تا حویجه و تل‌عفر عکاسی کرده و حالا در قالب نمایشگاهی به معرض دید عموم گذاشته است.

این نمایشگاه که در گالری شماره یک خانه عکاسان قابل تماشا است، متشکل از ۳۳ تابلوی عکس در اندازه‌های متفاوت است که هر یک از زاویه نگاهی، به پاکسازی مناطق تحت سلطه داعشی‌ها را به تصویر کشیده و همگی بین سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۷ عکاسی کرده است. وی سال گذشته در حین بازگشت به ایران، توسط طالبان در افغانستان بازداشت شده بود.

محمدحسین ولایتی با ذکر خاطراتی از عکاسی در این مناطق، گفت: عراق همیشه برای من کشوری آشنا بود. مرور حوادث جنگ ایران و عراق، یادبودهای شهدای دفاع مقدس، خاطرات خانواده‌ام از کردستان ایران در زمان جنگ، سقوط صدام حسین، رفت و آمد زائران به شهرهای کربلا، نجف، کاظمین و سامرا بارها و بارها اسم عراق را برایم زنده نگه داشته بود. اولین بار در سال ۱۳۹۲ برای زیارت اربعین به این کشور سفر کردم. سفر سخت و زمینی همزمان با پیدایش داعش و خبرهایی که حاکی از سقوط شهرهای عراق یکی پس از دیگری بود. فیلم ها و تصاویر حضور تکفیری ها را دنبال می‌کردم. اینکه به نام اسلام و با شعار الله اکبر و رسول الله (ص) دست به کشتار بی‌گناهان می‌زدند، برایم عجیب بود. به واسطه یکی از دوستان مستندساز توانستم به عنوان عکاس به عراق بروم، در این سفر با شهید جواد حسناوی فرمانده یکی از گروهان‌های سرایاالخراسانی همراه بودم. سفر من به صورت ناتمام به پایان رسید، سفری که مفاهیم اولیه جنگ را یادم داد؛ جاده‌های ناامن خاکی، تله‌های انفجاری، از دست دادن دوست، خشونت جنگ، محاصره صدای تیر، کم خوابیدن، حضور دشمن در نزدیک‌ترین حالت، انفجار ماشین‌های انتحاری، نجات جان و در کنار همه اینها، تلاش برای خوب عکاسی کردن.

«آخرین نبرد» افتتاح شد/ تلاشی برای نمایش واقعیت و روایت شخصی

وی افزود: بعدها بارها توانستم به این کشور سفر کنم. تکریت، گرمه، فلوجه، کوه‌های مکحول، بیابان‌های شمال موصل، تلعفر، موصل، الحویجه، کوه‌های حقول‌العاس، … هر سفر برای من پر از خاطره بود، دوست‌های جدید، اتفاقات خوب و بد و تجربه‌هایی که بسیار گران به دست آوردم. تا جایی که مقدور بود و اجازه عکاسی داشتم، سعی کردم از موقعیتی که در آن قرار دارم به بهترین نحو ممکن عکاسی کنم.

این هنرمند عکاس عنوان کرد: من مثل دانه شنی بسیار کوچک در ساحل این دریای پرتلاطم، تمام تلاشم را کردم که بتوانم واقعیت را نشان دهم و روایت خودم را از این موضوع به نمایش بگذارم.

ولایتی درباره تجربه حضورش در مناطق پاکسازی تکفیری‌ها بیان کرد: حضور در منطقه نظامی و عملیاتی خطرناک و برایم ترس‌آور بود. به یاد دارم که در فرودگاه تل‌عفر خودروی انتحاری از روبرو به سمت ما می‌آمد و نیروی‌های ما سعی در رد شدن از ماشین حامل بمب بودند که ناگهان خودروی انتحاری به خودروی پشت ما برخورد کرد و موج انفجار به قدری سنگین بود که ما چندین متر آن طرف تر پرتاب شدیم.

«آخرین نبرد» افتتاح شد/ تلاشی برای نمایش واقعیت و روایت شخصی

وی درباره نمایش آثارش گفت: هدفم این بود که فضا و فداکاری را که نیروها در حال انجامش بودند، نشان دهم و در زمان عکاسی هم مدام به همین موضوع فکر می‌کردم. آنچه برایم در عملیات‌های پاکسازی بسیار لذت‌بخش بود شادی مردم بومی باقی مانده در شهرها بود که وقتی نیروهای عراقی برای پاکسازی می‌رفتند با شادی و خوشحالی از آنها استقبال می‌کردند و با در آغوش کشیدن آنها و تعارف خوردنی‌ها از آنها قدردانی می‌کردند. شادی و خوشحالی آنها از آزادی برایم بسیار لذت‌بخش بود.

نمایشگاه عکس «آخرین نبرد» تا ۲۴ آبان ۱۴۰۳ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و در روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ، حوزه هنری، گالری شماره یک خانه عکاسان ایران؛ میزبان بازدیدکنندگان است.

کد خبر 6252890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha