۲۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۲۵

در قالب یک یادداشت مطرح شد؛

تشکر نوازنده تنبور از بانی رویدادی که مهم شد/ قصه یک جشنواره زیبا

تشکر نوازنده تنبور از بانی رویدادی که مهم شد/ قصه یک جشنواره زیبا

یکی از نوازندگان عرصه تنبور نوازی ضمن ارائه توضیحاتی از برپایی جشنواره کهن آواهای تنبور در منطقه دالاهو با انتشار متنی از ویژگی های این رویداد ملی و میزبانی آن سخن گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، حیدر کاکی پژوهشگر، مولف، مدرس و یکی از نوازندگان شناخته شده عرصه تنبور نوازی با انتشار متنی ضمن ارائه توضیحاتی از برپایی جشنواره کهن آواهای تنبور در منطقه دالاهو از ویژگی‌های این رویداد ملی موسیقایی که موسس آن علی اکبر مرادی از هنرمندان پیشکسوت عرصه تنبور نوازی است، نوشت.

در متن نوشته شده از سوی حیدرکاکی که به صورت اختصاصی به گروه هنر خبرگزاری مهر ارسال شده، آمده است:

«جشنواره کهن آواهای تنبور» یک اتفاق مهم فرهنگی موسیقایی است که از سال ۱۳۹۶ هر ساله در روستای بانزلانی واقع در شهرستان دالاهو استان کرمانشاه در خانه تنبور در کنار دریاچه زیبای سد آزادی با منظره‌های دل‌انگیز، مردمان خون‌گرم و مهمان‌نواز، حضور هنرمندان پیشکسوت و نامی کشور و میزبانی هنرمند بزرگ دیارمان استاد علی‌اکبر مرادی، بانی و سازنده خانه‌ تنبور برگزار می‌شود.

پس از گذشت هشت سال جشنواره کهن آواهای تنبور حالا دیگر جزیی از فرهنگ موسیقایی منطقه شده‌ است و مردم هر ساله بی‌صبرانه منتظر برگزاری این مراسم هستند و از راه‌های دور و نزدیک خود را به خانه تنبور می‌رسانند.

پوشش کردی زنان و مردان، رنگ‌ها و تصاویر زیبایی را خلق می‌کند. کودکانی که تنبورشان بلندتر از قد خودشان است، جوانان و نوجوانانی که تنبور به دست در گوشه و کنار خانه تنبور در حال گفت‌وگو و تمرین و خواندن مقام‌های رده سنی خود هستند، صحنه‌های زیبایی است، که در این جشنواره همواره خلق می‌شود.

علاوه بر اجرای موسیقی تنبور در بخش‌های رقابتی نوازندگان دیگر مناطق کردنشین نیز حال و هوای متفاوتی را می‌آفرینند. سرنا و دهل برای قدیمی‌ترها حس نوستالژیک دارد، برای بعضی‌ها هم یادآور جشن‌های قدیم اول پاییز کوردی است.

تشکر نوازنده تنبور از بانی رویدادی که مهم شد/ قصه یک جشنواره زیبا

نوای شادی‌بخش سازهای دوزله و شمشال و نرمه‌نای همراه با دف و دیوان و ضرب کردی و آوازخوانی‌ها از مهاباد تا بوکان و مریوان و سنندج و جوانرود و ایلام و نوای هوره و مور نشانگر غنای فرهنگ موسیقایی کردان است و حضور این موسیقی‌ها و هنرمندان و تنوع این آواها و نغمه‌ها نشانگر وسعت دید برگزار کننده‌ اصلی این رویداد هنری استاد علی اکبر مرادی است.

این هنرمند نامی حالا دیگر همچون نگینی در دنیای هنر می‌درخشد و همه مردم منطقه نیز از کوچک تا بزرگ او را می‌شناسند و با دیده احترام از او یاد می‌کنند. همه مهمانان و برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان و داوران، همه و همه به احترام او و به عشق او و هنر نابش و دیدگاه هنرمندانه‌اش حول او و خانه تنبور جمع می‌شوند.

استقبال کم‌نظیر مردم و تاثیرات زیادی که این جشنواره برجای گذاشته باعث شده‌ که استاد علی‌اکبر مرادی با سختی و تحمل هزینه گزاف برگزاری این مراسم را هر ساله بدون هیچ‌گونه حمایت مالی دولتی و خصوصی فراهم نماید. این در حالی است که برگزاری کارگاه آموزشی کمانچه و موسیقی کردی توسط استاد اردشیر کامکار، کارگاه‌ آموزشی آواز کردی توسط هنرمند گرامی جناب آقای شورش محمودی و جلسات کتاب‌خوانی که توسط جناب حمید احمدی و جناب مهرداد مرادی برگزار شد، از برنامه‌های جنبی در حاشیه جشنواره هشتم در راستای غنای آن بود.

اهالی روستای بانزلانی همواره با عشق در این مراسم خدمت و شرکت می‌کنند، و نکته قابل توجه این است که از برگزارکنندگان تا خدمت‌گزاران و آشپز و عوامل اجرایی و همه و همه عاشق این فرهنگ و موسیقی دستی بر نوازندگی و درک تنبور داشته و عاشقانه سعی می‌کنند مراسم را به بهترین نحو ممکن برگزار و میزبانی شایسته باشند.»

کد خبر 6253691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha