۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۹:۱۲

مهر گزارش می‌دهد؛

خورشید نردبانی برای توسعه/احداث نیروگاه با جذب سرمایه خارجی

خورشید نردبانی برای توسعه/احداث نیروگاه با جذب سرمایه خارجی

بیرجند- با جذب سرمایه گذاری خارجی نیروگاه‌های خورشیدی متعددی در خراسان جنوبی به بهره برداری رسیده و سبد انرژی استان را متنوع کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بارها گفته و شنیده‌ایم که خراسان جنوبی به واسطه تعداد روزهای آفتابی و زاویه تابش خورشید ظرفیتی بی‌بدیل برای استفاده از انرژی پاک خورشیدی را دارد.

انرژی دوستدار محیط زیست که می‌تواند در رفع مشکل ناترازی انرژی در حوزه برق کمک کار باشد.

اگر سری به شهرک‌های صنعتی و پروژه‌های برخی از شهرستان‌های خراسان جنوبی بزنیم، در خواهیم یافت که برنامه‌ریزی برای استفاده از انرژی خورشیدی فراتر از حرف و سخن رفته و با همکاری مرکز سرمایه گذاری خارجی و اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی پروژه‌های متعددی در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی با کمک سرمایه گذاری خارجی در حال اجرا است.

در ابتدا به خوسف می‌رویم، شهرستانی که در جذب سرمایه گذاری خارجی در خراسان جنوبی یکی از شهرستان‌های سرآمد است.

دو پروژه نیروگاه سه مگاواتی خورشیدی با سرمایه گذاری خارجی در این شهرستان از جمله پروژه‌های نیروگاه انرژی خورشیدی در خراسان جنوبی است.

احداث نیروگاه خورشیدی با سرمایه خارجی

حجت خزاعی، سرپرست بهره برداری این نیروگاه‌ها در جمع خبرنگارانی که برای بازدید از این پروژه‌ها آمده بودند، گفت: اگر زمین در اختیار ما قرار داده شود یک نیروگاه ۴ مگاواتی را نیز احداث خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه برای این پروژه با سرمایه گذاری فردی از آفریقای جنوبی شروع به کار کرده است، بیان کرد: برای نیروگاه چهار مگاواتی به دنبال زمینی در نزدیکی پست برق هستیم.

خزاعی با بیان اینکه برای سرمایه گذاری در هر کدام از نیروگاه‌های سه مگاواتی دو میلیون و نیم یورو در نظر گرفته شده است، یادآور شد: تمام تلاش ما بر این است که پروژه‌های نیروگاهی تا یکی – دو ماه دیگر به بهره برداری برسد و مورد استفاده قرار گیرد.

خورشید نردبانی برای توسعه/احداث نیروگاه با جذب سرمایه خارجی

بهره برداری از یک نیروگاه خورشیدی در خوسف از سال ۹۶

سرپرست بهره برداری نیروگاه خورشیدی خوسف بیان کرد: در شهرستان خوسف یک پروژه نیروگاهی ۱۰ مگاواتی از سال ۹۶ در زمین ۱۵ هکتاری به بهره برداری رسیده است.

خزاعی ادامه داد: سرمایه گذاری برای احداث آن نیروگاه ۱۴ میلیون یورو بوده است و اکنون در تأمین برق شهرستان خوسف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: تمایل ما برای افزایش سرمایه گذاری و گسترش کار در خراسان جنوبی است و اولویت ما همین شهرستان خوسف است که سرمایه گذار یک اعتماد نسبی نسبت به محل سرمایه گذاری به دست آورده است.

بعد از بازدید از پروژه نیروگاه خورشیدی در خوسف به سمت شهرستان سربیشه حرکت کردیم و بعد از حدود یک ساعت و نیم به محل احداث یک نیروگاه خورشیدی در این شهرستان رسیدیم که با سرمایه یک فرد ایرانی تبار مقیم چین احداث شده بود.

گامی بلند برای استفاده از انرژی خورشیدی در سربیشه

نماینده سرمایه گذار در محل حضور دارد و توضیح می‌دهد که یک نیروگاه هفت مگاواتی عملیات ساخت آن سال ۹۷ شروع شد و در تیرماه ۹۸ هم به بهره برداری رسیده است و اکنون نیز در راستای توسعه پروژه خود برنامه احداث یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی را در درست اجرا داریم و امیدواریم تا چند ماه آینده (بهمن ماه) به بهره برداری برسد.

محمد رضا لکزایی فرماندار سربیشه نیز در این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان سربیشه به واسطه موقعیت جغرافیایی که دارد خواستگاه و مهدی انرژی‌های تجدید پذیر است و این نکته را بدون اغراق و یا جانبداری به عنوان فرماندار شهرستان می‌گویم.

وی بیان کرد: با توجه به شرایطی که سربیشه از نظر آب و هوایی دارد بهترین موقعیت را برای پنل‌های خورشیدی فراهم کرده است.

خورشید نردبانی برای توسعه/احداث نیروگاه با جذب سرمایه خارجی

پیگیر مشکلات سرمایه گذار از روزهای اول انتصاب

فرماندار سربیشه گفت: در اولین روزهای انتصاب به عنوان فرماندار جلسه‌ای را با متولی پروژه نیروگاه خورشیدی در شهرستان داشتم تا مشکلات احتمالی را مطرح کرده و برای آن چاره‌جویی و در نهایت پیگیری داشته باشیم.

لکزایی یادآور شد: این قول را نیز گرفته‌ایم که سرمایه گذار راه اندازی نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی بعدی را نیز داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه زیرساختی نیز نهایت همکاری را خواهیم داشت، یادآور شد: احداث و گرفتن مجوز پست ۱۳۲ دیگری در شهرستان سربیشه را نیز برای بهبود وضعیت زیر ساختی سربیشه را نیز پیگیری می‌کنیم.

۳۳۰ روز آفتابی فرصتی برای استفاده از یک انرژی پاک

مرتضی ذاکریان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی اظهار کرد: خراسان جنوبی بین ۳۰۰ تا ۳۳۰ روز آفتابی دارد و این انرژی خورشیدی و دمای مناسب فرصت بی بدیلی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی و تولید انرژی پاک است.

وی بیان کرد: ما به دنبال این هست که پروژه‌های سرمایه گذاری خارجی و از جمله ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در همه نقاط استان که شرایط فراهم است، وجود داشته باشد تا در واقع استان را با یک توسعه متوازن به پیش ببریم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: در زمینه انرژی‌های تجدید و انرژی خورشیدی در شهرستان خوسف سرمایه گذاری از کشور آفریقا یک پروژه نیروگاهی ۱۰ مگاواتی را احداث کرده بود و با توجه به بازدهی مناسب دو پروژه نیروگاهی سه مگاواتی را نیز در دست احداث دارد که تا یکی – دو ماه دیگر به بهره برداری می‌رسد.

ذاکریان با اشاره به پروژه نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی در شهرستان سربیشه نیز اظهار کرد: این پروژه با سرمایه گذاری فرد ایرانی‌الاصل مقیم چین راه اندازی شده است و چون منشأ پول خارج از کشور است طبق قانون آن را پروژه‌ای با سرمایه گذاری خارجی محسوب می‌کنیم.

تمایل سرمایه گذاران برای گسترش پروژه‌های خود در خراسان جنوبی

وی ادامه داد: در این مورد نیز سرمایه گذار چون تسهیل گری را به چشم دیده تمایل برای گسترش پروژه خود داشته است که عملیات اجرایی آن از حدود ده روز قبل آغاز شده است که این نیروگاه ۱۰ مگاواتی است.

اینجا خراسان جنوبی است. استانی که تا قبل ساز سال ۱۴۰۰ تنها ۹ پروژه با سرمایه گذاری خارجی در آن وجود داشته است ولی امروز تعداد پروژه‌های سرمایه گذاری خارجی دو برابر شده و به ۱۸ پروژه رسید است.

در این میان احداث نیروگاه‌های خورشیدی با جذب سرمایه گذاری خارجی در شهرستان‌های خوسف و سربیشه نوید استفاده از ظرفیت بی‌بدیل انرژی‌های پاک در استان را می‌دهد که امیدواریم این روند در سال‌های آتی گسترش بیشتری داشته باشد.

کد خبر 6253846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha