۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۱۵

«سینما» در هفته‌ای که گذشت؛

پایان خوش «دختر برقی» و «باغ کیانوش»/ مقرراتی برای بازیگران کودک

پایان خوش «دختر برقی» و «باغ کیانوش»/ مقرراتی برای بازیگران کودک

در هفته‌ گذشته، سی‌وششمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به پایان رسید و از سوی خانه سینما نیز مقرراتی که برای بازیگران کودک و نوجوان مقابل دوربین تدوین شده بود، به جشنواره تقدیم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند.

در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

اکران گروه فرهنگ به دور سوم رسید

با اتمام دوره اول و دوم اکران، ۵ فیلم سینمایی «در آغوش درخت»، «قلب رقه»، «روزی روزگاری آبادان»، «سفر پر ماجرا» و «یادگار جنوب» به عنوان فیلم‌های مورد حمایت گروه سینمایی فرهنگ در دوره سوم اعلام شدند.

گروه سینمایی فرهنگ کار خود را از اواسط تیر آغاز کرد و تاکنون از ۱۰ فیلم با تعریف آثار سینمایی فرهنگی حمایت کرده‌است که حاصل این حمایت اضافه‌شدن ۱ هزار و ۵۰۷ سانس، در دوره اول و ۱ هزار و ۳۷۰ سانس در دوره دوم برای این فیلم‌ها بوده است.

فیلم‌های جامعه هدف این گروه آثاری است که از کف فروش افتاده و دیگر سرگروه ندارند. بنابراین با قرار گرفتن در گروه سینمایی فرهنگ جان تازه‌ای به آن‌ها داده می‌شود و امکان ادامه اکران به مدت ۵ هفته و ۵ سانس در هر روز را خواهند داشت.

پایان خوش «دختر برقی» و «باغ کیانوش»/ مقرراتی برای بازیگران کودک
اکران مردمی «زودپز» در پردیس کوروش

آغاز اکران یک فیلم جدید و یک اکران آنلاین در هفته

فیلم سینمایی «زودپز» به کارگردانی رامبد جوان و تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور از سه شنبه ۱۷ مهر در سینماهای سراسر کشور اکران شد.

محسن تنابنده، نوید محمدزاده، محمود جعفری، گلاره عباسی، روزبه حصاری، شیرین اسماعیلی، ساقی حاجی پور، میسا مولوی، سینا مسعودی و … در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان «زودپز» را مهدی نادری به نگارش درآورده و بازنویسی نهایی فیلمنامه را ابوالفضل کاهانی برعهده داشته است. محسن تنابنده نیز سرپرست گروه نویسندگان «زودپز» است.

همچنین، فیلم سینمایی «خجالت نکش ۲» از سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰ در بخش سینما آنلاین فیلم‌نت عرضه شد.

فیلم سینمایی «خجالت نکش ۲» به تهیه کنندگی امیر پروین‌حسینی، کارگردانی رضا مقصودی و نویسندگی افرا جورابلو به تازگی اکران خود را در سینماها به پایان رسانده است. احمد مهرانفر، شبنم مقدمی، بهاره کیان‌افشار، بهرنگ علوی، محمد معتضدی، سعید امیرسلیمانی و مجید شهریاری تعدادی از بازیگران «خجالت نکش ۲» هستند.

پایان خوش «دختر برقی» و «باغ کیانوش»/ مقرراتی برای بازیگران کودک

پایان جشنواره فیلم‌های کودک با «دختر برقی» و «باغ کیانوش»

در اواسط هفته گذشته، آئین اختتامیه بخش فیلم‌های کوتاه، پویانمایی و غزه در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان در اصفهان برگزار شد که بر اساس آن برگزیدگان این بخش‌ها طی مراسمی معرفی شدند که اسامی برگزیدگان به شرح زیر اعلام شد:

پروانه زرین منتخب داوران کودک و نوجوان:

ریحانه کاوش برای فیلم «‌آقای قاپ قاپی»

پروانه زرین بخش کودکان غزه:

بهترین کارگردانی: امیرحسین کشمیری برای فیلم «یک دو سه»

بهترین فیلم: رشید المشهراوی برای فیلم «جلد ناعم یوم دراسی»

پروانه زرین پویانمایی:

بهترین کارگردانی: مهدی صدیقی برای پویانمایی «آتل»

بهترین پویانمایی: مهدی برق‌زدگان برای فیلم «بر فراز ابرها»

پروانه زرین فیلم کوتاه داستانی:

بهترین کارگردانی: سید پیام حسینی برای فیلم «خلیل»

بهترین فیلم: مصطفی رضوانی برای فیلم «فرزند حبیب»

جایزه ویژه هیئت داوران:

طاها چراغی برای فیلم «‌خلیل»

پروانه زرین ابونصر فارابی (جایزه تعلیم و تربیت):

فرزاد رنجبر برای فیلم «رقص آب»

پروانه زرین شهید بهنام محمدی (جایزه صلح):

سروش کشاورز برای فیلم «قاصدک»

جایزه ویژه دبیر جشنواره:

بابک نکویی و بهنود نکویی برای فیلم «ارتش کاغذی»

همچنین در این مراسم از سعید نجاتی نویسنده و فیلمساز سینما به دلیل حضور مستمر در عرصه تولید فیلم‌های کوتاه کودکان و نوجوانان تقدیر به عمل آمد.

اما در پایان هفته و روز پنجشنبه ۱۹ مهر، مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار شد که اسامی برگزیدگان این جشنواره را می‌توانید اینجا بخوانید.

در مراسم پایانی جشنواره نیز با یادی از مرحوم هوشنگ حریرچیان بازیگر اصفهانی، از علی نصیریان و رضا بابک تجلیل شد.

علی نصیریان پس از دریافت تندیس، گفت: این جشنواره را نباید دست‌کم گرفت، زیرا نسلی را با هنر سینما آشنا می‌کند. فیلم وسیله‌ای برای معرفی هویت و فرهنگ ما به جهان است. البته باید بگویم سینمای ما قبل سینمای فرهنگی که به آن فیلمفارسی گفته می‌شود را نباید دست‌کم بگیریم. با اینکه آن نوع سینما از نظر محتوا ضعیف بود، اما جامعه را با سینما آشنا کرد. آن نسل که از اواسط دهه ۴۰ کار خود را شروع کرد و به ویژه بعد از انقلاب کارهای درخشانی در کشور به انجام رساندند.

تدوین مقررات حضور بازیگران کودک و نوجوان مقابل دوربین

در بخشی از این مراسم، علی دهکردی مدیر عامل خانه سینما گفت: در سال جاری و به همت خانه سینما و انجمن بازیگران سینما اتفاق مهمی افتاد و اولین آئین‌نامه مقررات حضور بازیگران کودک و نوجوان مقابل دوربین، براساس جدیدترین پروتکل‌های بین‌المللی تدوین شد. این حرکت برای سینمای کودک جایگاه ویژه‌ای دارد و به‌نظر می‌رسد بهترین مکان برای نگهداری و قانونمند کردن آن جشنواره فیلم کودک و نوجوان است که از سوی دوستان و همکارانم این آئین نامه به دبیرخانه جشنواره تقدیم می‌شود. امیدوارم همه مسئولان سینمای کشور تلاش کنند که این آئین‌نامه برای اعتلای سینمای کودک به قانونمندی خود برسد.

پایان خوش «دختر برقی» و «باغ کیانوش»/ مقرراتی برای بازیگران کودک

شمارش معکوس برای فیلم کوتاهی‌ها

در هفته‌ای که گذشت، فیلمسازان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این جشنواره دیدار کردند که در این دیدار علاوه بر فیلمسازان حاضر در محل برگزاری، گروهی از فیلمسازان ساکن استان‌های مختلف، از طریق ارتباط ویدئویی با این نشست همراه شدند.

در این نشست، فیلمسازان حاضر به طرح دغدغه‌ها و ابهامات خود درباره جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پرداختند و از پوستر و هویت بصری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران هم رونمایی شد.

درگذشت فیلمبردار و کارگردان سینما

محمدجعفر باقری‌نیا کارگردان، فیلمبردار و تهیه‌کننده و از پیشکسوتان سینمای کوتاه که عضو کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران نیز بود، پس از یک دوره طولانی بیماری، به دیدار حق شتافت.

بنا بر اعلام انجمن سینمای جوانان، این عضو کانون دانش‌آموختگان، هنرجوی سال‌های ۶۶ و ۶۷ انجمن سینمای جوانان ایران - دفتر یزد بود و ساخت ۲ فیلم سینمایی «چهارباندی» و «بی‌خوابی» (که در بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته) و به عنوان مدیر فیلمبرداری، ۱۵ فیلم کوتاه و مجموعه مستند کوتاه و بلند ۸ و ۱۶ میلی‌متری و مجری طرح و تهیه‌کنندگی ۳۰ پروژه سینمایی را در کارنامه داشت و فعالیت حرفه‌ای خود را در بستر سینما از سال ۱۳۶۸ با کارگردانی مستند ۸ میلی‌متری «رو شور» آغاز کرد.

زنده‌یاد باقری‌نیا، در سال‌های فعالیت خود بالغ بر ۳۸ فیلم کوتاه، مستند، فیلم بلند سینمایی و سریال و مجموعه مستند را با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی، مؤسسه روایت فتح و صداوسیما کارگردانی کرده بود. آخرین فعالیت او به سال ۱۳۹۸ بازمی‌گردد و پس از آن به دلیل کسالت و بیماری از فعالیت سینمایی فاصله گرفت و خانه‌نشین شد.

کد خبر 6253965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha