۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۱۲

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی:

اطلاعات ۶۸ درصد معادن آذربایجان شرقی ثبت شد

اطلاعات ۶۸ درصد معادن آذربایجان شرقی ثبت شد

تبریز- سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به رشد ۲۰ درصدی ثبت اطلاعات گفت: ۶۸ درصد معادن این استان در سه ماه گذشته نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه کاداستر اقدام کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحمید سرتیپی افزود: ثبت اطلاعات معدن از سوی بهره بردار یا مسئول فنی در سامانه کاداستر، شرط فعال بودن آن محسوب و عدم اقدام به آن منجر به سلب صلاحیت بهره برداری از معدن می‌شود.

سرپرست اداره‌کل صمت آذربایجان شرقی از تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن خبر داد و عنوان داشت: معادن راکد آذربایجان شرقی در قالب بسته‌های مزایده و در ۲ مرحله در اختیار بخش‌های خصوصی قرار می‌گیرد.

سرتیپی اضافه کرد: با ارائه این بسته‌ها و تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری، امیدواریم بتوانیم شاهد جذب سرمایه‌گذاران بیشتری در این بخش باشیم. سرتیپی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم معدنی استان، بر ضرورت جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این بخش تاکید کرد.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطب‌های معدنی کشور، دارای ذخایر غنی و متنوعی از جمله مس، طلا، مولیبدن و آلومینا است، اظهار کرد: به رغم تمام این ظرفیت‌ها، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در استان به جز معدن مس سونگون انجام نگرفته است.

سرتیپی با اشاره به قابلیت‌های برخی از مواد معدنی استان در سطح منطقه‌ای و حتی جهانی، یادآور شد: بهره‌برداری بهینه از این ذخایر می‌تواند تحول عظیمی در اقتصاد این استان ایجاد کند و ما را در منطقه به یک قطب معدنی تبدیل کند.

سرتیپی به مشکلات موجود در مسیر جذب سرمایه‌گذاران در بخش معدن اشاره کرد و اذعان کرد: تأمین ماشین‌آلات مدرن، نوسازی زیرساخت‌ها و ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های کلان از جمله چالش‌های پیش رو است که رفع آنها نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی است. سامانه کاداستر یا همان حدنگار معادن زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت ارائه خدماتی مانند ثبت و صدور مجوزهای معدنی و مشاهده نقشه معادن راه اندازی شده است.

آذربایجان شرقی دارای معادن سیلیس (ماده اولیه کارخانجات شیشه و سیمان)، نفلین سینیت (بزرگترین معدن نفلین سینیت خاورمیانه)، مولیبدن (بزرگترین معدن مولیبدن خاورمیانه)، آهن (آذربایجان شرقی قطب سوم فولاد کشور)، منگنز (کاربرد بسیار فراوان در صنایع مختلف)، سیلیس (ماده اولیه کارخانجات شیشه و سیمان)، پرلیت (کاربرد فراوان)، تراورتن (شهرت جهانی تراورتن های استان)، خاک‌های صنعتی (کائولن زنوز)، آهک (طرح‌های عمرانی و کاغذ سنگی)، پوکه معدنی (طرح‌های عمرانی) و گچ (طرح‌های عمرانی) است.

کد خبر 6253991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha