۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۳

در گفت‌وگو با مهر؛

توصیه‌های امام حسن عسکری(ع) به شیعیان/خمس یک وظیفه شرعی است

توصیه‌های امام حسن عسکری(ع) به شیعیان/خمس یک وظیفه شرعی است

گناباد- امام جمعه گناباد با بیان روایتی از امام حسن عسکری(ع)، پارسایی در دین، راستگویی، امانت‌داری و تلاش برای دین خدا را از مهمترین توصیه‌های ایشان به شیعیان بیان کرد.

حجت‌الاسلام حسن صادقی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به بیان روایتی از امام حسن عسکری (ع) پرداخت و گفت: «أُوصیکُمْ بِتَقْوَی اللّهِ» اولین توصیه این امام همام به شیعیان است که آنها را به انجام دادن واجبات و پرهیز از محرمات سفارش کرده‌اند.

امام جمعه گناباد از «وَ الْوَرَعِ فی دینِکُمْ؛ پارسایی در دینتان» به عنوان دومین توصیه امام حسن عسکری (ع) یاد و اظهار کرد: ورع در دین یعنی اینکه به جای سلیقه‌های شخصی باید به قانون خدا عمل کرد.

خمس یک وظیفه شرعی است

وی افزود: برخی افراد خمس نمی‌دهند و می‌گویند ما مالیات می‌دهیم که این از مصادیق پارسا نبودن در دین است چراکه مالیات را همه مردم در همه کشورها حتی کفار می‌پردازند و حتی بیشتر از ما، آن‌هم برای بخش کوچکی از خدمات دولتی اما خمس یک وظیفه شرعی است.

صادقی نسب با بیان اینکه بعضی افراد خیلی به نماز و عبادت اهمیت نمی‌دهند و به جای آن خدمت به خلق می‌کنند، اظهار کرد: خدمت به خلق خیلی فضیلت دارد اما جای عبادت واجب را نمی‌گیرد، همان طوری که برخی دختران و بانوان نیز خود را دین‌دار می‌دانند اما حجاب را رعایت نمی‌کنند که این موارد نشان دهنده عدم پارسایی آنها در دین است.

امام جمعه گناباد «وَالاِْجْتَهادِ لِلّهِ؛ تلاش برای خدا» را توصیه دیگر امام حسن عسکری (ع) بیان و اظهار کرد: بسیاری از مردم برای رفاه در زندگی کوتاه مدت ۶۰ - ۷۰ ساله دنیا شب و روز، در سرما و گرما، ساعت‌ها کار و تلاش می‌کنند ولی برای رفاه عالم آخرت حتی به اندازه ده دقیقه نماز خواندن اهمیت نمی‌دهند.

وی توصیه‌های بعدی امام حسن عسکری (ع) را «وَ صِدْقِ الْحَدیثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلی مَنِ ائْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِر؛ و راستگویی و امانتداری درباره کسی که شما را امین دانسته نیکوکار باشد یا بدکار» راست‌گویی و امانتداری عنوان کرد و افزود: حضرت شیعیان را به امانتداری توصیه کرده‌اند و از این‌رو اگر پولی، جواهری، امکاناتی و … به آنها سپرده شد باید امانت را سالم به صاحبش تحویل دهند.

مسوولیت‌های اداری امانت‌هایی برای خدمت به مردم هستند

صادقی‌نسب با تاکید بر اینکه قلمرو امانت وسیع است تصریح کرد: به عنوان نمونه فرزندان امانت خداوند متعال نزد ما هستند و باید آنها را خوب تربیت کنیم یا این نظام اسلامی امانت امام خمینی (ره) و شهدا و مسوولیت‌های اداری امانت‌هایی برای خدمت به مردم هستند که باید به درستی از آنها حراست و پاسداری کرد.

امام جمعه گناباد با بیان اینکه سجده بهترین حالت نماز است، از «وَ طُولُ السُّجُودِ؛ طول سجود» به عنوان سفارش بعدی امام حسن عسکری (ع) یاد و اظهار کرد: پدر بزرگوار امام زمان (عج) در ادامه این روایت فرموده‌اند: «صَلُّوا فی عَشائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذا وَرَعَ فی دینِهِ وَ صَدَقَ فی حَدیثِهِ وَ أَدَّی الاَْمانَةَ وَ حَسَّنَ خُلْقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِیٌ فَیَسُرُّنی ذلِکَ. إِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیْنًا وَ لا تَکُونُوا شَیْنًا، جُرُّوا إِلَیْنا کُلَّ مَوَدَّة وَ ادْفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبیح، فَإِنَّهُ ما قیلَ فینا مِنْ حَسَن فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ ما قیلَ فینا مِنْ سُوء فَما نَحْنُ کَذلِکَ؛ در میان جماعت‌های آنان نماز بخوانید و بر سر جنازه آنها حاضر شوید و مریضانشان را عیادت کنید. و حقوقشان را ادا نمائید، زیرا هر یک از شما چون در دینش پارسا و در سخنش راستگو و امانتدار و خوش اخلاق با مردم باشد، گفته می‌شود: این یک شیعه است، و این کارهاست که مرا خوشحال می‌سازد.»

کد خبر 6254126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha