۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۴۸

کنفرانس علمی وحدت بین ادیان و مذاهب در بانکوک برپا شد

کنفرانس علمی وحدت بین ادیان و مذاهب در بانکوک برپا شد

کنفرانس علمی وحدت بین ادیان و مذاهب با عنوان «حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) پیامبر رحمت و مهر» با شرکت اقشار مختلف مردمی در نمایندگی جامعه المصطفی در بانکوک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کنفرانس علمی وحدت بین ادیان و مذاهب با عنوان «حضرت محمد (ص) پیامبر رحمت و مهر» با شرکت اقشار مختلف مردمی در نمایندگی جامعه المصطفی در بانکوک برگزار شد.

در ابتدای این رویداد و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، سرود ملی کشور پادشاهی تایلند و جمهوری اسلامی ایران پخش شد و در ادامه حجت الاسلام سید هبت الله صدرالسادات، مدیر منطقه‌ای المصطفی در تایلند به عنوان نخستین سخنران، ضمن خوش آمد گویی به حاضران، با استناد به آیات و روایات مختلف گفت: پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) تجلی مهرورزی پروردگار به بندگان بود و لذا به جایگاه والای رحمت برای جهانیان نائل آمد.

وی افزود: بشر امروز، خسته از ظلم‌ها و جنگ‌های خانمانسوز، بیش از هر زمان دیگر نیازمند بازگشت به پیام رحمت و عطوفت و مهربانی و مهرورزی و عدالت خواهی آن حضرت است تا بتواند همزیستی مسالمت آمیز و صلح پایدار را در جهان تجربه کند.

کنفرانس علمی وحدت بین ادیان و مذاهب در بانکوک برپا شد

در ادامه این کنفرانس دکتر فراماها سومفونگ خاناکورن، نایب رئیس کالج بین المللی مطالعات بودایی MCU و عضو هیأت علمی دانشگاه، در سخنانی گفت: اگر چه ادیان دارای جلوه‌های مختلف با مناسکی متفاوتند اما هدفی مشترک را دنبال می‌کنند از این رو می‌توان گفت ادیان علت ایجاد تفرقه نیستند بلکه اگر به روح مشترک آنها نگریسته شود خود می‌توانند منشأ زدودن اختلافات باشند.

وی خاطرنشان کرد: رحمت و مهرورزی یکی از آموزه‌های مشترک بین اسلام و بودیسم است و بن مایه جذب انسان‌ها به دین به شمار می‌آید که باید مورد اهتمام و تاکید هر چه بیشتر روحانیون ادیان قرار گیرد.

سپس استاد شیخ شافعی ناپاکورن، امام جمعه مرکز اسلامی بانکوک و از علمای برجسته اهل سنت تایلند در سخنانی اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام برگزیده پروردگار برای هدایت بشریت است و رحمتی که در دین مبین اسلام از آن سخن گفته می‌شود چتر بزرگی است که کل بشریت را از رهگذر هدایتشان در بر می‌گیرد و لذا عنوان مورد خطاب پروردگار و پیامبر گرامی اسلام یا بنی آدم به صورت عموم و فراگیر و شامل همه بندگان است.

در ادامه این کنفرانس، اسقف دکتر ژوزف سورافون بانپراتام، رئیس انجمن مسیحی مأموریت متحد تایلند، طی سخنانی خاطرنشان کرد: بررسی زندگی پیامبر اسلام نشاندهنده رحمت و عطوفت و مهرورزی ایشان است و پیام رحمت امری مشترک بین اسلام و مسیحیت است و مهرورزی تنها به معنای دلسوزی نیست بلکه تجلی آن در دستگیری از افتادگان و همه نیازمندان قابل مشاهده است و امروز ما بیش از هر زمان دیگر نیاز به پرداختن به این بعد آن حضرت هستیم.

کنفرانس علمی وحدت بین ادیان و مذاهب در بانکوک برپا شد

سپس دکتر ساتیت کومار، رئیس جامعه راما کریشنا ودانتای تایلند و از بزرگان آئین هندوی این کشور در گفتاری به اصالت و جاودانگی ادیان در میان جوامع بشری اشاره کرد و گفت: انسان‌ها از رهگذر ادیان به معرفت دست می‌یابند و باید یافته خود را ابزار خدمت به دیگر افراد بشر قرار دهند. وی گفت هر دینی دارای اصولی بنیادین است و در آئین هندو سه اصل مورد تاکید است نخست کنترل نفس، دوم انفاق و سوم رحمت و مهربانی و مهرورزی که مورد اهتمام دین اسلام است و پیامبر گرامی اسلام مصداق بارز آن هستند. وی در ادامه با استاد به تاریخ به نمونه‌ها و جلوه‌هایی از رحمت حضرت پیامبر اعظم ص اشاره کرد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

سخنران پایان بخش این کنفرانس، خانم دکتر زهره برقعی، رئیس جامعه الزهراء شهر مقدس قم بود که در سخنانی با اشاره به هماهنگی آموزه‌های ادیان الهی با فطرت و نیاز واقعی بشر، اظهار داشت: روابط انسان‌ها را باید در سه حوزه مورد مطالعه قرار داد. رابطه ایشان با خدا و با جهان و با دیگر انسان‌ها که رحمت و عطوفت و مهرورزی در بُعد سوم به صورت روشن مورد توجه قرار می‌گیرد و پیامبر اعظم ص مصداق اکمل آن بودند.

در پایان این کنفرانس، هدایایی از طرف نمایندگی المصطفی به رسم یادبود به سخنران اهدا شد که توسط آقای دکتر عبدالناصر حیدری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند به وی اهدا شد.

شایان ذکر است فضای الفت و اتحاد و محبت و احترام حاکم بر این کنفرانس، بسیار مورد توجه بزرگان ادیان مختلف شرکت کننده قرار گرفت که در گفتار خود به آن اشاره کردند و از آن می‌توان به عنوان یکی از موفقیت‌های این رویداد علمی و فرهنگی، یاد کرد.

کد خبر 6254170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha