۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۷

حمله صهیونیست‌ها به آصف کاپادیا مستندساز اسکاری حامی فلسطین

حمله صهیونیست‌ها به آصف کاپادیا مستندساز اسکاری حامی فلسطین

پس از واکنش شدید اسرائیلی‌ها به پست‌های رسانه‌های اجتماعی آصف کاپادیا که در مخالفت با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بود، گریرسون تراست عضویت وی را پس گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ددلاین، گریرسون تراست تایید کرد که عضویت آصف کاپادیا مستندساز برنده اسکار را پس از واکنش شدید اسرائیلی‌ها به پست‌های ضدصهیونیستی وی در رسانه‌های اجتماعی و یهودستیزانه خواندن آنها، پس گرفته است.

این بنیاد بریتانیایی که در حمایت از فیلم مستند فعالیت می‌کند گفته است بعد از انتصاب وی به عنوان یکی از نمایندگان خود متوجه برخی از پست‌های وی در رسانه‌های اجتماعی شده که یهودی‌ستیزانه هستند و در نتیجه هیئت مدیره ساعت ۸ صبح دیروز (جمعه) عضویت وی به عنوان یکی از اعضای این بنیاد را لغو کرد.

کاپادیا هم با انتشار بیانیه‌ای ابراز تاسف کرد و گفت قصدش این نبوده که خشونت را با خشونت پاسخ دهد بلکه مانند بسیاری از مردم فلسطین و لبنان از رنجی که آنها در طول سال ها متحمل شده‌اند، متاثر است و این امر به معنی نژادپرستی نیست و قصد وی نیز یهودی‌ستیزی نبوده است.

بنیاد گریرسون ۲ روز پیشتر کاپادیا برنده جایزه اسکار برای «امی» و برنده بفتا برای فیلم «جنگجو» را به عنوان یکی از نمایندگان خود معرفی کرده بود. لوئیس تروکس و دوروتی برن رئیس سابق اخبار کانال ۴ نیز دیگر چهره‌هایی بودند که در کنار این کارگردان به عنوان نماینده بنیاد معرفی شده بودند.

انتصاب کاپادیا خشم طرفداران رژیم صهیونیستی را برانگیخت و او را به اشتراک گذاری مطالب یهودی ستیزانه در X (توییتر سابق) متهم کردند.

لئو پرلمن از تهیه کنندگان صنعت سینما اسکرین شات‌هایی از پست‌های کاپادیا را که وی بازتوییت کرده بود، منتشر کرد که در یکی از آنها کارتونی از بنیامین نتانیاهو را در حال صرف غذا در کنار یک میز آغشته به خون در آوار غزه نشان می داد.

وی در پست دیگری نیز صحنه‌ای از «فهرست شیندلر» را که در آن آمون گوث (با بازی رالف فاینس) از بالکن به زندانیان اردوگاه کار اجباری شلیک می‌کند بازتوییت کرده بود که روی آن نوشته شده بود: «این صحنه از «فهرست شیندلر» را به خاطر دارید؟ همین اتفاق در زمان واقعی در حال وقوع است. آنها نازی هستند.» وی همچنین تصویری از نزدیک از یک رزمنده حماس را با این شرح بازتوییت کرده بود: این چشم‌ها را ببینید. آنها چشم مراقبت و دلسوزی برای محرومان هستند. در یکی دیگر از پست‌هایی که این کارگردان بازنشر کرده بود هم آمده است: «کسانی که کل جهان را مستعمره کردند، سعی می‌کنند ما را متقاعد کنند که مقاومت در برابر استعمار، تروریسم است.»

نیل گرانت تهیه کننده هم انتصاب کاپادیا را توهین بزرگ خواند.

لورین هگیسی رئیس بنیاد گریرسون، هفته پیش در توضیح انتصاب کاپادیا گفت بود: آصف ژانر مستند سینمایی را ارتقا داده و میلیون‌ها نفر را به تماشای فیلم‌هایش روی پرده بزرگ در سراسر جهان می‌کشاند.

سِر دیوید آتنبرو، نیک برومفیلد، کیم لونگینوتو، شارلوت مور، نورما پرسی و سِر گریسون پری دیگر نمایندگان این بنیاد هستند که کارش حمایت از فیلمسازان مستند بریتانیایی است.

این در حالی است که آصف کاپادیا روز جمعه برای تبلیغ فیلم جدیدش «۲۰۷۳» در جشنواره‌ای اسپانیایی حضور یافته بود. وی از برجسته‌ترین مستندسازان بریتانیایی است که فیلم‌های تحسین شده زندگی‌نامه‌ای امی واینهاوس، آیرتون سنا، دیگو مارادونا و راجر فدرر را کارگردانی و تهیه کرده است.

او همچنین در شبکه‌های اجتماعی در حمایت از آرمان فلسطین فعالیت می‌کند و منتقد تهاجم اسرائیل و نسل‌کشی در غزه است. فیلم مستند کاپادیا درباره امی واینهاوس سال ۲۰۱۵ برای او جایزه اسکار به ارمغان آورد.

جدیدترین فیلم کاپادیا با عنوان «۲۰۷۳» قرار است هفته آینده در جشنواره فیلم لندن(BFI) به نمایش درآید. این فیلم بلند در آینده‌ای آخرالزمانی اتفاق می‌افتد و سامانتا مورتون، نائومی آکی و هکتور هیوی در آن بازی می‌کنند.

کد خبر 6254238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha