۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۹

مدیرکل دامپزشکی خوزستان:

احکام قضایی چاره ساز جمع شدن عرضه دام غیرمجاز در خوزستان است

احکام قضایی چاره ساز جمع شدن عرضه دام غیرمجاز در خوزستان است

اهواز - مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: احکام قضایی جدی و قاطع چاره ساز جمع شدن عرضه دام غیرمجاز در شهرهای مختلف استان خوزستان است.

ناصر عسکری فرد در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه عرضه و کشتار غیرمجاز دام در شهرها از مسائل فرهنگی نشأت می‌گیرد و زمانی که تقاضا وجود دارد عرضه اتفاق می‌افتد، تقاضا ناشی از نگرش‌هایی در برخی از افراد است و این یک ناهنجاری اجتماعی و بهداشتی است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اعلام اینکه دامپزشکی از نظر بهداشتی متولی است، عنوان کرد: برای به فعلیت رساندن کار از نظر جمع‌آوری و به نتیجه رساندن کار، این دستگاه به تنهایی نمی‌تواند موضوع را به نتیجه برساند زیرا عرضه و کشتار غیرمجاز یک مساله اجتماعی است.

وی اضافه کرد: زمانی که موضوع اجتماعی باشد نیاز است چندین ارگان اعم از مدیریت ارشد شهرستان، مقامات شهری، مقامات قضائی، مقامات بهداشتی و ادارات محیط زیست ورود داشته باشد، در واقع همه اینها به صورت مشترک دخیل هستند، نقش و وظایف قانونی دارند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: زمانی که یک معضل بهداشتی به معضل بهداشتی اجتماعی تبدیل شد حتماً نیاز است مدیریت ارشد شهرستان که فرماندار است محور شود و از طریق شورای سلامت همچنین اگر نیاز شد از طریق شورای تأمین همه ارگان‌هایی که ذکر شد حول محور جمع کند و با یک عزم جدی و مشترک نسبت به جمع‌آوری معضل اقدام شود.

احکام قضائی بازدارنده باشد

عسکری فرد افزود: اگر موردی محدود باشد که تنها جنبه بهداشتی داشته، دامپزشکی مکرر ورود کرده و ورود می‌کند به گونه‌ای که منجر به جمع‌آوری هم شده اما ممکن است مجدد برگردند که آنجا بازدارندگی حکم قضائی تعیین کننده است. اگر حکم قضائی صادر شده برای فرد متخلف بازدارنده باشد دیگر به سوی این کار برنمی گردد اما اگر حکم سبک باشد باز هم ادامه می‌دهد و این مکرر اتفاق افتاده است لذا یکی از مسائل در خصوص جلوگیری از کشتار و عرضه غیرمجاز دام، عدم بازدارندگی احکام قضائی است.

به گفته وی، زمانی که معضل توسط بیش از یک نفر و جمعی اتفاق بیفتد مثل برخی از مکان‌هایی که در استان از جمله شهرهای اهواز، باغملک و.. وجود دارد، نیاز به محور شدن مقام ارشد شهرستان است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در خصوص واردات نهاده‌های دامی به استان بیان کرد: در یک سال اخیر، بالغ بر ۹ میلیون تن واردات نهاده‌های دامی در خوزستان داشته‌ایم که تحت نظارت بهداشتی قرار گرفته و پس گرفتن تاییدیه بهداشتی دامپزشکی ترخیص و به اقصی نقاط کشور حمل و توزیع شدند.

صادرات فرآورده شیلاتی و خام دامی

عسکری فرد با اعلام اینکه در بخش فرآورده‌های شیلاتی و خام دامی بیش از ۵۷ هزار تن صادرات انجام شده است، اظهار کرد: همچنین در صادرات ماهی که عموماً به کشور عراق انجام می‌شود، سال اخیر بیش از ۴۰ هزار تن صادرات تحت نظارت دامپزشکی صورت گرفته که گواهی صادر و روانه بازار تجاری و صادرات شده‌اند.

به گفته وی، یک سال اخیر برای بیش از ۱۶ میلیون نوبت سر دام‌های سبک یعنی جمعیت گوسفندی و بزی استان و بیش از یک میلیون نوبت سر دام سنگین شامل گاو و گاومیش در خوزستان واکسیناسیون انجام شده است. البته یک رأس دام ممکن است سه نوبت واکسیناسیون شود که سه نوبت سر حساب می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: در سطح استان ۲۳ کشتارگاه دام و ۹ کشتارگاه طیور فعال وجود دارد که تماماً تحت نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی هستند.

عسکری فرد در خصوص اقدامات انجام شده در ایام اربعین گفت: در ایام مذکور در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه، ۲ معقوله کار توسط این دستگاه صورت می‌گیرد که یکی نظارت بر فرآورده‌های خام دامی است که در موکب ها استفاده می‌شود و دیگری جلوگیری از ورود غیرمجاز دام، طیور و داروهای دامی است.

وی اضافه کرد: در اربعین سال ۱۴۰۳ بر بیش از ۴۰ تن مواد مصرفی نظارت صورت گرفت که حدود ۳ تن فرآورده خام دامی به عنوان موارد مشکوک کشف و تحت نظارت دامپزشکی تعیین تکلیف شد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه در کشور تنها پنج استان کار پرورش میگو را انجام می‌دهند و خوزستان یکی از این استان‌ها است، تصریح کرد: سه سال متوالی است که بیماری جدیدی به نام AHBND در زمینه میگو وارد کشور شده که بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر استان‌های بوشهر و هرمزگان به شدت تحت تأثیر آن قرار گرفته‌اند اما در خوزستان با هر تدبیری که بوده مانع از سرایت شده‌ایم چراکه اگر ورود پیدا کند می‌تواند خسارت‌های بسیار جدی وارد کند.

عسکری فرد اضافه کرد: ورود بیماری مذکور بسیار راحت اتفاق می‌افتد، بعضاً کارشناس‌های خارجی در مزارع پرورش میگو به کار گرفته می‌شوند، به طور مثال کافی است چیزی به عنوان مکمل خوراک میگو همراه داشته باشند که فرآورده‌ای آلوده باشد، همین برای انتقال بیماری به یک کشور کافی است.

آموزش به دانش آموزان

وی به امضای تفاهم نامه با آموزش و پرورش برای اولین بار اشاره کرد و گفت: سال گذشته در راستای آموزش‌های اصول بهداشتی دام و فرآورده‌های خام دامی به دانش آموزان این اقدام صورت گرفت زیرا یکی از راه‌های رساندن مفاهیم بهداشتی به خانواده کانال دانش آموزی است، تاکنون این کار به خوبی صورت گرفته اما اعتقاد دارم هرچه کار صورت گیرد باز هم راه نرفته بیش از راه‌های رفته است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: یک سال اخیر حدود ۵ هزار کلاس برای قشرهای مختلف اعم از دانش آموزان، اصناف، کارکنان کشتارگاه‌ها، دامداری‌ها، مرغداری‌ها و … در زمینه آموزش و ترویج برگزار شده که بیش از ۳۵ هزار فراگیر داشته‌اند و از این تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ فراگیر دانش آموزان بوده‌اند.

عسکری فرد بیان کرد: همچنین کلاس‌های وبیناری آموزشی نیز برگزار شده و محتواهای پخش شده آموزشی از صدا و سیما نیز ۳۸ درصد افزایش داشته است.

کد خبر 6254348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha