۲۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۳۹

در نشست خبری جشنواره مطرح شد؛

در جشنواره کوتاه فضا برای فیلم سیاسی باز است/ واکنش به یک انتقاد

در جشنواره کوتاه فضا برای فیلم سیاسی باز است/ واکنش به یک انتقاد

نشست رسانه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور دبیر جشنواره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور مهدی آذرپندار دبیر جشنواره صبح امروز ۲۲ مهر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

آذرپندار در ابتدای این مراسم با یادی از شهدای مقاومت گفت: فرایند آغاز فیلم‌کوتاه تهران از آذر سال گذشته با انتخاب‌ فراخوان شصت‌وهشتمین جشنواره منطقه‌ای ساوالان آغاز شد. ما پس از یک دوره فطرت در جشنواره های منطقه‌ای اصرار داشتیم که حتما یک جشنواره منطقه ای پیش از جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران برگزار کنیم. ۲ جشنواره منطقه ای دیگر هم قرار بود در خرداد و تیر در مشهد و قزوین برگزار شود که به دلیل شهادت شهید رئیسی کنسل شد و در شهریور امسال برگزار شد. امروز چیزی حدود ۱۴ فیلم از جشنواره‌های منطقه‌ای به جشنواره فیلم کوتاه تهران راه پیدا کرده است.

در جشنواره کوتاه فضا برای فیلم سیاسی باز است/ واکنش به یک انتقاد

وی افزود: خوشحالیم که از سال ۱۴۰۰ جشنواره را در تاریخ مشخصی برگزار می‌کنیم و تاریخ جشنواره را تعییر ندادیم زیرا تاریخ ثابت از واجبات یک جشنواره بین‌المللی است. در فراخوان جشنواره روی شعار جشنواره خیلی بحث کردیم. در ۲-۳ دوره گذشته ما بحث تنوع ژانرها را مدنظر قرار دادیم و شعار امسال نیز برهمین اساس انتخاب شد. انتخاب شعار «جهان خیال‌انگیز تو» از یک آسیب‌شناسی انتخاب شد و ما فکر می‌کنیم که روی بعد تخیل و خیال در سینما ضعف داریم.‌ امیدواریم که سینمای خیال‌انگیزی در فیلم‌کوتاه داشته باشیم و در ژانرهایی مانند علمی-تخیلی و فضاهای خیال‌انگیز سینمایی آثار خوبی مشاهده کنیم و قدم محکمی باشد برای دوره‌های بعد. در بخش فیلم داستانی از ۵۵ فیلم ۲۶ فیلم واجد عنصر خیال‌انگیزی است و این نکته مهمی است.

آذرپندار یادآور شد: وقتی بحث از خیال‌انگیزی می‌کنید بعد صنعتی و تکنولوژی سینما مورد بحث قرار می‌گیرد در نتیجه ما برای نخستین بار بخش هوش مصنوعی و واقعیت مجازی را اضافه کردیم که استقبال خوبی هم صورت گرفت. ۳۴۴ فیلم در بخش هوش مصنوعی از کشورهای دیگر دریافت کردیم. ۱۱ فیلم پذیرفته شدند که ۳ فیلم این بخش ایرانی است. در بخش واقعیت مجازی هم ۸ فیلم پذیرفته شد که ۱ فیلم ایرانی است.

نیاز بخش عکس به یک رویداد منظم و مستقل

وی درباره بخش عکس این دوره توضیح داد: در ادوار گذشته جشنواره فیلم کوتاه تهران بخش عکس بسیار جدی بود و کنار هم برگزار شدن بخش عکس و فیلم‌ همواره به عکس لطمه می‌زد. در این دوره بخش عکس را به عنوان یک بخش جانبی برگزار می‌کنیم اما دبیر و نشست خبری مستقلی دارد. در این بخش تعداد عکس‌های دریافتی ما رشد قابل ملاحظه‌ای داشت و امسال ۶ هزار عکس دریافت کردیم که ۶ برابر دوره قبلی است. ما فکر می‌کنم که بخش عکس حتما به یک رویداد ملی منظم و مستقل نیاز دارد.

آذرپندار درباره بخش مستند این دوره عنوان کرد: امسال تعاملی با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی انجام گرفت. چیزی حدود ۵ دوره بخش مستند جشنواره فیلم کوتاه از کیفیت افتاده بود زیرا فیلم‌های جشنواره کوتاه نمی‌توانستند در جشنواره «سینماحقیقت» شرکت کنند. ما امسال این محدودیت را حذف کردیم و این نوید را می دهم که بخش جذابی خواهیم داشت.

در جشنواره کوتاه فضا برای فیلم سیاسی باز است/ واکنش به یک انتقاد

وی درباره آثار بخش بین‌الملل گفت: در بخش بین‌الملل امسال حدود ۱۳ هزار فیلم از ۱۵۰ کشور دنیا ارسال شد که اتفاق عجیبی بود. نمی‌خواهیم کیمیت‌گرا باشیم و از رکوردهای مختلف صحبت کنیم‌ اما خودتان جست‌وجو کنید که جشنواره های مختلف دنیا چه تعداد فیلم دریافت می‌کنند. برای دریافت فیلم پلتفرم‌هایی وجود دارند که در کشور ما معمولا به ۱-۲ پلتفرم مراجع می‌شود. همکاران ما امسال سعی کردند پلتفرم‌های بومی کشورهای مختلف را پیدا کنند. مثلا هنرمندان کشور چین با پلتفرم‌های کشور خودشان کار می‌کنند. ما این پلتفرم‌های بومی را پیدا کردیم و امسال چین حدود ۲ هزار فیلم به جشنواره فیلم کوتاه ارسال کرده است. همچنین از کشورهای هند، اسپانیا، آمریکا، بریتانیا، روسیه و ... نیز آثاری در این دوره حضور دارد.

آذرپندار با بیان اینکه فراخوان جشنواره امسال به ۱۲ زبان منتشر شد، گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران در بعضی از بخش‌ها ثبت نام پولی دارد و در این صورت پلتفرم‌ها نیز سهمی دارند.‌ البته ما همچنان به دلیل تحریم‌ها ارزان‌ترین جشنواره اسکار کوآلیتی‌فای هستیم. ما امسال مدعی هستیم که جشنواره جشنواره‌ها را برگزار می کنیم و فارغ از آثار جدید، تعداد زیادی از فیلم‌های منتخب جشنواره‌هایی مانند کن و ونیز در این دوره حضور دارند. دعوت می‌کنم که فیلم‌های بخش بین‌الملل را از دست ندهید زیرا آثار باکیفیتی هستند و چیزی حدود ۱۰۰ فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل ما حضور دارند.

وی تاکید کرد: بخش ورکشاپ‌ها با عنوان بیست نشست امسال هم برقرار است و استادان بزرگی در کنار ما خواهند بود.

در هر اتاق انجمن یک فیلمساز و عکاس داریم

آذرپندار در پاسخ به پرسشی درباره فضاسازی‌ها علیه انجمن سینمای کوتاه و حضور آثار عده مشخصی از افراد و معاونان انجمن در جشنواره توضیح داد: جواب دادن به این سوال کمی پیچیده است. من برای برخی رسانه‌ها واقعا ناراحتم و به نظر من رسانه نباید آبروی خودش را فدای مسائل شخصی کند. افتخار ما در انجمن این است که در هر اتاق یک فیلمساز و عکاس داریم و این مساله را یک حسن می‌دانیم. آیا وقتی چنین ظرفیتی وجود دارد ما باید مانع از حضور افراد در جشنواره شویم؟ هیچکدام از فیلم ها مانند «مدیر مدرسه» در سال گذشته و آثار امسال تولید انجمن نیستند و فیلم اعضای انجمن خارج از انجمن تولید شده اند. جشنواره ۷ نفر هیئت انتخاب دارد و من دخالتی نسبت به انتخاب این افراد نداشتم. فیلم «مدیر مدرسه» سال گذشته در جشنواره فیلم فجر هم نامزد شد آیا آنجا هم من دخالتی داشتم؟ فکر می‌کنم اگر کسی با من دوست است نباید از فیلمسازی محروم شود. از شما خواهش می‌کنم که از هیئت انتخاب جشنواره در این سه سال گذشته درباره میزان دخالت دبیر در انتخاب آثار سوال کنید.

وی درباره کاهش سهم آثار استان‌ها در این رویداد گفت: امسال سهم استان‌ها کاهش داشته است. ما سال گذشته ۵۵ درصد فیلم از استان‌ها داشتیم و امسال ۵۰ درصد فیلم داریم. امسال چیزی حدود ۶۰ درصد از آثار داستانی از استان‌ها هستند اما در بخش پویانمایی و مستند آثار استان‌ها کم است و این یک زنگ خطر برای استان‌ها است. این را به یاد داشته باشید که معدل فیلم کوتاه تهران و سایر جشنواره‌های ملی ما در آثار استانی ۳۰ درصد بوده است و خوشحالیم که امسال به ۵۰ درصد رسیده است.

آذرپندار درباره پوستر این دوره توضیح داد: برمبنای شعار خیال‌انگیزی امسال و آسیب‌شناسی دوره‌های قبل در این دوره سعی کردیم خیال‌انگیزی در پوستر جشنواره نمود داشته باشد و همچنین مساله ایرانی بودن دغدغه امسال ما بود که در پوستر این رویداد از نگارگری استفاده شد. فضای رنگارنگ و شاد پوستر نمودی از تنوع جشنواره امسال است.

وی درباره حضور فیلمسازان بخش بین‌الملل در جشنواره بیان کرد: فیلمسازان بین‌الملل استقبال خوبی از جشنواره داشته اند و اگر پروازها دچار مشکل نشود عده‌ای از فیلمسازان در جشنواره امسال حضور خواهند داشت.

در جشنواره کوتاه فضا برای فیلم سیاسی باز است/ واکنش به یک انتقاد

دبیر جشنواره بیان کرد: ۳۰ درصد فیلم‌های امسال محصول انجمن سینمای جوان است و این عدد تقریبا در همه سال‌ها تکرار می‌شود. باقی فیلم‌ها ممکن است از مراکز دیگری حمایت شده باشند اما تعداد زیادی از آثار کاملا مستقل تولید شده‌اند.

دبیر جشنواره درباره توجه به سینمای مقاومت تصریح کرد: بخش ویژه «شاخه زیتون» مانند سال گذشته امسال هم در جشنواره برگزار می‌شود. اتفاق ویژه این دوره این است که امسال برای اولین بار در بخش بین‌الملل فیلم پروگرم کردیم. در سفرهایی که ما به جشنواره‌های خارجی داشتیم یک‌سری فیلم‌ها پروگرم شد. گاهی افراد فکر می‌کنند در اینگونه بخش‌ها یک‌سری آثار ارگانی و سفارشی نمایش داده می‌شود اما اینگونه نیست. اکنون دنیا درباره فلسطین فیلم‌ می‌سازد و متاسفانه کیفیت آثار ما در این بخش پایین است. امسال درباره فلسطین و عملیات «وعده صادق»، درباره یک خبرنگار فلسطینی، درباره حاج قاسم‌ سلیمانی، درباره ترور شهید فخری‌زاده، شهید لاجوردی، شهید جهان‌آرا و میرزا کوچک‌خان جنگلی فیلم داریم. ۷ فیلم‌ دفاع مقدسی هم در جشنواره امسال حضور دارند. از ۱۷ فیلم بخش «شاخه زیتون» ۹ فیلم ایرانی هستند و یک فیلم‌ هایپررئال کاملا با هوش مصنوعی ساخته شده است.

بودجه جشنواره اعلام شد

آذرپندار درباره بودجه امسال گفت: سازمان سینمایی امسال حدود ۱۲ یا ۱۳ میلیارد تومان برای جشنواره درنظر گرفته است. معمولا جشنواره حامیان بزرگ و کوچکی هم دارد.

وی درباره تاثیر تغییر دولت بر جشنواره توضیح داد: انتخاب فیلم‌ها پیش از تغییر دولت انجام شده بود. ما در انتخاب آثار خط مشی مشخصی داریم و سعی می‌کنیم در هیات انتخاب آثار از افراد مختلفی کمک‌ بگیریم. مشکلی با تغییر دولت نداشتیم و ما کاملا با آزادی عمل این دوره را برگزار کردیم. از آقای فریدزاده هم بسیار ممنونم که از ما حمایت می‌کنند.

آذرپندار دربارا بخش‌های جانبی جشنواره گفت: ما بخش کتاب و سینما را داریم که بخش پرطرفداری است و به فیلم‌های اقتباسی می‌پردازد. تعداد محدودی هم اقتباس از فیلم و تاریخ شفاهی داریم. این بخش رقابتی است و دوستان خانه کتاب و ادبیات ۳ سال است که این جایزه را احیا کرده‌اند. بخش استعداد نو هم ۳ سال به صورت منظم برگزار می‌شود و مخصوص فیلم‌اولی‌هاست.

وی درباره تعامل رسمی جشنواره فیلم کوتاه تهران با اعضای انجمن ایسفا گفت: ما امسال هم‌ برای دوستان ایسفا دعوتنامه ارسال کردیم اما اینکه در چه سطحی در جشنواره حضور خواهند داشت به تصمیم هیئت مدیره ایسفا بستگی دارد. ما در هیچ سالی از فرستادن دعوتنامه و ظرفیت کارت برای این دوستان کوتاهی نکرده‌ایم. چیزی هنوز به من منتقل نشده است و در نشست‌ها و آرای مردمی، ایسفا حضور نخواهد داشت. در بحث رای گیری، کانون دانش آموختگان رای‌گیری مردمی را انجام خواهند داد و ۴ نفر هم ناظر داریم.

در جشنواره کوتاه فضا برای فیلم سیاسی باز است/ واکنش به یک انتقاد

آذرپندار درباره نقد آثار این دوره گفت: امسال یک سالن ویژه برای نقد و بررسی آثار در نظر گرفته شده است و همه آثار پذیرفته شده در بخش ملی نقد می‌شوند. در هر بخش یک منتقد ثابت خواهیم داشت. سعید قطبی زاده منتقد بخش داستانی، مهرداد فراهانی منتقد بخش مستند، بابک‌ نکویی منتقد بخش پویانمایی و رامتین شهبازی منتقد بخش تجربی خواهند بود. سعی ما این بود که فیلمسازان را مقابل فیلمسازان قرار ندهیم. همچنین تمام سعی‌مان را کردیم که از چهره‌های معتبر و دانشگاهی استفاده کردیم.

فضا برای فیلم سیاسی باز اما برای تابوشکن‌ها بسته‌تر است

دبیر جشنواره عنوان کرد: در بخش هوش مصنوعی فیلم‌ها با فناوری مشخصی ساخته شده‌اند اما برای تماشای آثار نیاز به تجهیزات خاصی نیست. هیات انتخاب این بخش ایرانی نیستند و از متخصصان نیز استفاده شده است. در بخش واقعیت مجازی، فیلم‌ها باید با عینک‌های خاصی تماشا شود که در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد. ما فکر می‌کنیم که می‌توان از هوش مصنوعی در راستای تعالی سینما استفاده کرد.

آذرپندار در پایان این نشست گفت: ما در سال ۱۴۰۱ هم با ممیزی مشکل نداشتیم.‌ امسال هم فیلم‌های سیاسی در جشنواره فیلم کوتاه حضور خواهند داشت. ما فکر می‌کنیم که در جشنواره فیلم کوتاه تهران فضا برای فیلم‌های سیاسی بازتر و برای فیلم‌هایی که می‌خواهند از نظر اخلاقی تابوشکنی کنند، بسته‌تر است.

کد خبر 6255018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha