رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

حکمرانی به معنای رسیدن به ساختار هماهنگی اجتماعی، خود پیشرفت است

حکمرانی به معنای رسیدن به ساختار هماهنگی اجتماعی، خود پیشرفت است

حجت الاسلام لک‌زایی در خصوص رابطه حکمرانی و پیشرفت گفت: در گذشته می‌گفتند حکمرانی ابزار پیشرفت است ولی اکنون حکمرانی خود پیشرفت است؛ یعنی اگر شما به ساختار هماهنگی اجتماعی برسید پیشرفت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین نشست علمی از سلسله نشست‌های حکمرانی پاسخگویی دینی به همت هسته حمکرانی پژوهشگاه و با همکاری مرکز ملی پاسخگویی و اداره کل مطالعات راهبردی برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام نجف لک‌زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سطوح پاسخگویی دینی از منظر حکمرانی اسلامی را براساس نظریه آرا المله فارابی مطرح کرد و ضمن بیان اینکه حکمرانی اساساً در معنایی که به کار می‌بریم به معنای حکومت نیست و حتی ملازم با حکومت نیست، گفت: گاهی از حکمرانی‌هایی صحبت می‌کنیم که دولت آنجا حضور و هیچ نقشی ندارد و گاهی بحث حکمرانی علیه یک دولت می‌تواند باشد.

لک‌زایی با اشاره به تعاریف متعدد حکمرانی گفت: حکمرانی عبارت از راهبری، جهت‌دهی، قاعده گذاری، راهنمایی و طراحی زمین بازی برای اقامه آن چیزی است که مدنظر است، می‌خواهد اقامه لیبرالیسم باشد یا اقامه اسلام.

وی تکمیل کرد: اگر بخواهیم اشتباه نکنیم باید موضوع حکمرانی، نه مسائل حکمرانی که ذیل موضوع حکمرانی است را بحث کنیم، موضوع حکمرانی عبارت از ساختار هماهنگی اجتماعی برای حل مسائل پیچیده است و جنس حکمرانی از جنس هماهنگی و هم افزایی است و برای این منظور در حکمرانی بحث نوع نظم و فرایند خیلی مهم است.

حجت الاسلام لک‌زایی در خصوص رابطه حکمرانی و پیشرفت گفت: اگرچه در گذشته می‌گفتند حکمرانی ابزار پیشرفت است ولی اکنون حکمرانی خود پیشرفت است؛ یعنی اگر شما به ساختار هماهنگی اجتماعی برسید پیشرفت کرده اید برای اینکه می‌توانید وضع موجود و وضع مطلوب مقدور را تعریف و بعد برنامه‌ریزی کنید چگونه از وضع موجود به وضع مطلوب برسید، بر این اساس اصطلاحاً شما به فناوری نرم رسیده اید، فناوری نرم این است که این حرفی که زده شده چگونه اقامه، اجرا و پیاده شود.

لک‌زایی هدف از حکمرانی اسلامی را اقامه دین دانست و افزود: اگر در تبیین دین دچار ایراد بودیم در اقامه دین نیز دچار ایراد خواهیم شد و نمی‌توانیم اقامه دین کنیم چون اقامه مرتبه بعد از نقشه است و نقشه باید کامل و بعد اجرا شود و هر معمار و مهندسی نمی‌تواند نقشه را پیاده کند.

وی با اشاره به اهمیت اقامه دین در نگاه امام خمینی (ره) اذعان داشت: تمام آثار امام خمینی (ره) متمرکز بر اقامه دین است.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) در ادامه با اشاره به نظریه فارابی در خصوص سطوح دین گفت: دین دارای دو بخش آرا و افعال است و در بخش آرا دو سطح نظری که به هست‌ها و نیست‌ها و سطح فکری که حوزه بایدها و نبایدها را شامل می‌شود که این دو سطح، تبلیغ و تبیین دین را شامل می‌شود؛ در بخش افعال نیز دو سطح فضائل خلقی و فضائل عملی را شامل می‌شود که این دو سطح مربوط به اقامه دین است.

لک‌زایی با انتقاد از متخصصینی که با معارف وحیانی آشنا نیستند و در کشور اعمال حکمرانی می‌کنند گفت: یک شخصی آموزش می‌بیند، متخصص می‌شود در یکی از رشته‌های علوم، به او می‌گویی که منبع معرفتی تو چه هست؟ می‌گوید که من این‌ها را رفتم فلان کشور خواندم و آمدم، حالا شما چه قدر از معرفت وحیانی خبر دارید؟ می‌گویم اطلاع ندارم. خب حالا می‌خواهید چه کار کنید؟ حکمرانی اسلامی را به دست من بسپارید. ما هم می‌سپاریم.

وی در خصوص ارتقا رویکرد مرکز پاسخگویی به سوالات دینی در سطح حکمرانی اذعان داشت: بحث حکمرانی می‌تواند یک فضای ارتقا راهبردی را برای مرکز ملی ما باز کند. اگر مرکز ملی بخواهد یک ارتقا راهبردی داشته باشد باید به سمت میزها یا گروه‌هایی برود که متخصصان رشته‌های مختلف دور هم جمع بشوند.

کد خبر 6255504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha