۲۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۰۶

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان خبر داد؛

پیش‌بینی رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی ذخیره سلول‌های بنیادی

پیش‌بینی رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی ذخیره سلول‌های بنیادی

اردبیل- مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم طی سال جاری بتوانیم رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی را در حوزه ذخیره سلول‌های بنیادی در کشور شاهد باشیم‌

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ضرابی ظهر یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به کاهش ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در سال‌های گذشته اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم طی سال‌جاری بتوانیم رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی را در حوزه ذخیره سلول‌های بنیادی در کشور شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه محدودیتی برای ذخیره‌سازی نداریم، گفت: با فراهم ساختن زمینه ۴۰۰ هزار امکان ذخیره‌سازی را داریم و به همه خانواده‌ها توصیه می‌شود از این فرصت ذخیره‌سازی استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان ادامه داد: استفاده از سلول‌های بنیادی نقطه عطفی بود که در کشور شروع شد و جایگاه کشور در ردیف ۱۰ کشور برتر جز بازساختی سلول‌های بنیادی قرار گرفت.

ضرابی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی خون ساز در خون محیطی، مغز استخوان و بندناف وجود دارد، ادامه داد: سلول‌های بنیادی خون ساز در سرطان‌های خون، تالاسمی، نقص سیستم ایمنی، کم خونی مادرزادی کاربرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: سلول‌های غیرخون ساز مزانشیمی نیز در آرتروز، اوتیسم، فلج مغزی و قلبی کاربرد دارد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های فناوری رویان با اشاره به اینکه در دنیا بیش از ۴۰۰ کارآزمایی بالینی وجود دارد، گفت: حجم خون ذخیره‌سازی شده باید بین ۸۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر باشد که تاکنون در بانک خصوصی حدود ۲۱۵ هزار نمونه نگهداری می‌شود و در بانک‌های عمومی ۵ هزار و ۱۰۰ نمونه نگهداری می‌شود.

ضرابی با بیان اینکه ۴۵ دفتر نمایندگی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: هر نمونه سلول‌های بنیادی اگر بخواهد از سایر کشورها بیاید در ایران مورد استفاده قرار بگیرد بیش از ۳۵ یورو هزینه می‌خواهد که عمده‌ترین نمونه برای بیماری‌های خونی استفاده شده است و فلج مغزی و اوتیسم هم در قالب کارآزمایی بالینی استفاده شده است.

کد خبر 6255619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha