آغاز رزمایش بزرگ ارتش چین در اطراف جزیره تایوان

آغاز رزمایش بزرگ ارتش چین در اطراف جزیره تایوان

ارتش چین اعلام کرد که از امروز رزمایش دریایی، زمینی، هوایی و موشکی بزرگی را در اطراف شبه‌جزیره تایوان آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «لی شی» سخنگوی فرماندهی شرق ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) امروز دوشنبه نیروهای زمینی، دریایی، هوایی و موشکی خود را برای اجرای رزمایش «شمشیر مشترک -۲۰۲۴» در تنگه تایوان و شمال، جنوب و شرق جزیره تایوان سازماندهی کرد.

به گفته لی شی «این رزمایش شامل کشتی‌ها و هواپیماهایی است که از جهات مختلف به جزیره نزدیک می‌شوند و نیروهای مشترک حملاتی را انجام می‌دهند»

وی همچنین گفت: : این رزمایش‌ها بر گشت‌های مشترک آمادگی رزمی دریایی-هوایی، محاصره و کنترل بنادر و مناطق کلیدی، هدایت حملات به اهداف دریایی و زمینی و ایجاد کنترل همه جانبه بر میدان نبرد متمرکز است تا توانایی های واقعی رزمی مشترک آزمایش شود.

وزارت دفاع تایوان دیروز یکشنبه اعلام کرد که این جزیره خودمختار پس از شناسایی یک فروند ناو هواپیمابر چینی در جنوب تایوان، در حالت آماده‌باش قرار گرفته است.

در بیانیه وزارت دفاع تایوان آمده است: ناوگروه «لیائونینگ» چین به آب‌های نزدیک کانال «باشی» وارد شده و احتمال قصد پیشروی به سمت غرب آرام را دارد. ارتش (تایوان) همچنان آماده‌باش و در صورت نیاز، مهیای پاسخ است.

چین جزیره تایوان را بخشی از قلمروی خود قلمداد می‌کند و به‌رغم ابراز تمایل آشکار برای الحاق صلح‌آمیز این جزیره، هرگز استفاده از قدرت نظامی را رد نکرده است.

رصد این ناو هواپیمابر در جنوب تایوان پس از آن رخ داده است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه درباره اقدام «تحریک‌آمیز» پکن علیه تایپه هشدار داد. پیشتر نیز «لای چینگ‌ته / ویلیام لای» رئیس این جزیره در جریان سخنرانی در مراسمی که دهم اکتبر برگزار شد، متعهد شد که مقابل «الحاق تایوان به چین مقاومت خواهد کرد.»

ویلیام لای که پکن او را «جدایی‌طلب» می‌خواند، همچنین مدعی شد که تایوان فرمان‌بردار چین نیست. پس از این سخنرانی، پکن تاکید کرد که «اقدامات و اظهارات تحریک‌آمیز او به فاجعه‌ای برای مردم تایوان منتهی خواهد شد.»

کد خبر 6256146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha