۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۹:۳۴

«رزمایش بزرگ هسته‌ای» ناتو در شمال اروپا آغاز شد

«رزمایش بزرگ هسته‌ای» ناتو در شمال اروپا آغاز شد

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از آغاز «رزمایش‌های بزرگ هسته‌ای» این سازمان نظامی در شمال اروپا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «مارک روته» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که رزمایش‌های هسته‌ای بزرگ ناتو با نام «ظهر استوار» و با شرکت ۲ هزار نیروی نظامی از ۱۳ کشور عضو این ائتلاف نظامی امروز دوشنبه در شمال اروپا آغاز شده است.

به گفته روته، این رزمایش‌ها بیشتر در انگلیس، دریای شمال و همچنین بلژیک و هلند برگزار می‌شود.

پیش از این ناتو اعلام کرده بود که این رزمایش‌های دو هفته‌ای بیش از یک سال پیش طرح‌ریزی شده بود و قرار نیست در این رزمایش‌ها تسلیحات جنگی استفاده شود.

در این رزمایش‌ها هشت پایگاه هوایی مشارکت خواهند داشت؛ به ویژه هواپیماهای مختلف با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای، بمب‌افکن، جنگنده اسکورت و هواپیماهای سوخت‌رسان و همچنین هواپیماهای شناسایی و جنگ الکترونیک در این رزمایش‌ها شرکت خواهند کرد.

سرویس مطبوعاتی ناتو یادآوری کرد که «این ائتلاف دائماً اقداماتی را برای اطمینان از قابلیت اطمینان‌بخشی و اثربخشی نیروهای بازدارنده هسته‌ای انجام می‌دهد. به ویژه، در سال ۲۰۲۴، جنگنده‌های هلندی جدید F۳۵A برای استفاده در مأموریت‌های بازدارندگی هسته‌ای مناسب شناخته شدند.»

گرچه ناتو مدعی شده که این رزمایش‌ها از قبل برنامه‌ریزی‌شده بوده، سازمان‌های ضد جنگ از این رزمایش در چارچوب تنش‌های بین المللی انتقاد می‌کنند.

کد خبر 6256267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha