۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۳۷

به میزبانی برج میلاد تهران؛

در کنسرت ارکستر مهربانی چه گذشت؟ / قصه یک اجرای «چند صدایی»

در کنسرت ارکستر مهربانی چه گذشت؟ / قصه یک اجرای «چند صدایی»

کنسرت ارکستر بزرگ «مهربانی» به رهبری و آهنگسازی سلمان سالک با حضور ۱۲۰ نوازنده و خواننده در برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تازه‌ترین کنسرت ارکستر «مهربانی» به سرپرستی سلمان سالک شامگاه روز شنبه ۲۱ مهر با حضور تعداد زیادی از نوازندگان به میزبانی برج میلاد تهران برگزار شد.

در این ارکستر ۱۵۰ نوازنده و خواننده عضو هستند که در اجرای برج میلاد و به دلیل محدودیت‌های صحنه‌ای، ۱۲۰ نوازنده روی صحنه رفتند.

این کنسرت شامل ۲ بخش بود که در بخش نخست ۶ قطعه و در بخش دوم چهار قطعه‌ دیگر نواخته و خوانده شد.

تصنیف «ای یار من» با شعری از مولانا، قطعه «طلب» در دستگاه شور (بی‌کلام)، تصنیف «زندان شب یلدا» با شعری از هوشنگ ابتهاج، چهارمضراب و تصنیف «درد گُنگ» با شعری از هوشنگ ابتهاج و رِنگ «مازنی» قطعه‌ای بی‌کلام، بر اساس موسیقی محلی مازندران قطعاتی بودند که در بخش اول کنسرت اجرا شدند.

در بخش دوم نیز تصنیف «یار دلنواز» با شعری از حافظ، آواز «در این شب‌ها» با شعری از محمدرضا شفیعی‌کدکنی، هم‌نوازی آواز سلمان سالک، تصنیف «مژده آزادی» با شعری از هوشنگ ابتهاج و تصنیف «ای ایران» آهنگی از روح‌الله خالقی با شعری از حسین گل گلاب پیش روی مخاطبان قرار گرفتند.

سلمان سالک طی یادداشتی درباره اجرای ارکستر بزرگ مهربانی نوشته است: «این دومین باری است که ارکستر بزرگ «مهربانی» روی صحنه می‌رود. این ارکستر شامل ۱۵۰ نوازنده و خواننده است که در این اجرا به دلیل محدودیت ابعاد سن در برج میلاد، ۱۲۰ نفر از آن‌ها اجرا می‌کنند. آنچه پیش‌رو دارید، تجربه‌ای‌ است حاصل از کنار هم قرار گرفتن سازهای زهی مضرابی، بادی، کوبه‌ای و آواز ایرانی در کنار هم به شکل یک ارکستر بزرگ، که به منظور اجرای قطعاتی با فواصل موسیقی دستگاهی به صورت چندصدایی برای سازها و همخوانان موسیقی ایرانی توسط اینجانب ساخته و تنظیم شده است.»

ارکستر بزرگ «مهربانی» اجرای خود را به همت موسسه فرهنگی هنری آوای مهربانی به صحنه برد.

کد خبر 6256529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha