۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۳۲

احمدوند مطرح کرد؛

جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب رویدادی مردمی است

جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب رویدادی مردمی است

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تفاوتی که جشنواره روستاها و عشایر با بقیه رویدادها دارد این است که این جشنواره توسط اهالی فرهنگ برگزار می‌شود و از جنس مردمی است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری اعلام برگزیدگان دهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب با حضور محمد مهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی محمدی معاون حقوقی امور مجلس و استان‌ها، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و اصحاب رسانه امروز دوشنبه ۲۳ مهر برگزار شد.

محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست گفت: جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب که توسط معاونت امور فرهنگی برگزار می‌شود، از زمان تصدی‌گری آقای صالحی (وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی) بر معاونت امور فرهنگی آغاز شد و پس از آن نیز استمرار یافت. هدف این جشنواره مشارکت مردمی و حمایت از ابتکارات فرهنگی در روستاها بود تا جریان سازی فرهنگی صورت گیرد.

احمدی با اشاره به اینکه این جشنواره سه اثر از خود برجای می‌گذارد، افزود: اثر اول مشارکت مردمی است؛ تشویق مردم روستا و عشایر برای اعلام ابتکارات فرهنگی‌شان که به دلیل مشارکت مردمی، تأثیرات اجتماعی بیشتری دارد. دومین نتیجه این جشنواره ورود کتاب به سبد خانوار است؛ جامعه‌ای که رابطه منطقی با کتاب برقرار کند آسیب پذیر نیست و مردم ضرورت خرید کتاب را مانند کالاهای دیگر احساس می‌کنند.

مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اثر سوم ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است؛ رشد فرهنگی مردم موجب ایجاد قدرت تحلیل می‌شود و شرایطی را فراهم می‌آورد تا تحت‌تأثیر دیگران قرار نگیرند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تأکید داشتند مدیران کل در استان‌ها به طور فعال در این مسیر مشارکت و جریان سازی را در روستاها ایجاد کنند. همچنین آقای وزیر بر پایتخت کتاب تاکید کردند چراکه مکمل این جشنواره است، انشاالله شاهد جشن بزرگی در حوزه فرهنگ باشیم.

مهدی محمدی معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: کم‌وبیش در جریان جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب هستم از منظر معاونتی که در آن خدمت می‌کنم در خدمت این جشنواره خواهیم بود. حسب دستور وزیر فرهنگ ظرفیت استان‌ها در خدمت این جشنواره خواهد بود.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: این رویداد در دولت دوازدهم پایه گذاری شد و از ابتکارات آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. تفاوتی که این رویداد با بقیه رویدادها دارد این است که این جشنواره توسط اهالی فرهنگ برگزار می‌شود و از جنس مردمی است. مردم در روستاها و عشایر محور این کار هستند و در دوره مسئولیت ما تلاش شد این کار تقویت شود و نشاط خوبی در دولت ایجاد شود.

وی افزود: برای مثال زمانی که در یک روستا از کتابدار تقدیر به عمل آمد، مردم آن احساس کردند که آن‌ها هم می‌توانند روزی تبدیل به یک عنصر مؤثر فرهنگی شوند بنابراین اثرات این رویدادها بلندمدت است. امیدوارم در دولت جدید این موضوع تحول بیشتر و بهتری داشته باشند و چند پله رشد کند.

احمدوند گفت: گفت و گوهایی با صدا و سیما جهت تولیدات رسانه‌ای از فعالیت‌های این روستاها صورت گرفته است که این مهم به ایجاد انگیزه کمک می‌کند. پیشنهاد می‌کنم دوره‌های ویژه ای هم برای خبرنگاران ایجاد شود تا از این روستاها بازدید کرده و فعالیت‌های آنان را منعکس کنند. تلاش ما و وزیر محترم ارتقا این رویداد است.

در پایان این نشست اسماعیل جانعلی پور مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اسامی برگزیدگان دهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب را اعلام کرد.

به گفته جانعلی پور در مجموع ۲۵۱ روستا از ۱۴۷ شهرستان از ۳۲ استان در این رویداد شرکت کردند، که از این میان ۱۲ روستا برگزیده این دوره و ۲ جامعه عشایری به عنوان منتخبان و یک روستا به عنوان روستای استمرار انتخاب شدند. از این میان سه استان یزد، مازندران، تهران هر یک با بیش از ۲۰ روستا بالاترین مشارکت را داشتند.

روستای اسفندآباد / ‏شهر‬ستان ابرکوه / ‏‬استان یزد

روستای نصرآباد / ‏‬شهرستان تفت / ‏‬استان یزد

روستای بالو / ‏‬شهرستان ارومیه / ‏‬استان آذربایجان غربی

روستای عصمت آباد / ‏‬شهرستان مهریز / ‏‬استان یزد

روستای جلال آباد / شهرستان نجف آباد / ‏‬استان اصفهان

روستای کهن سیاه / ‏‬شهرستان سیرجان / ‏‬استا کرمان

روستای پسوه / ‏‬شهرستان پیرانشهر / ‏‬استان آذربایجان غربی

روستای خیرآباد سفلی / ‏‬شهرستان گچساران / ‏‬استان کهگیلویه و بویراحمد

روستای اُسبوکُلا / ‏‬شهرستان ساری / ‏‬استان مازندران

روستای کُلاگَر محله / ‏‬ شهرستان قائم شهر / ‏‬ استان مازندران

روستای مَربَچه / ‏شهرستان‬ رامهرمز / ‏‬استان خوزستان

روستای قنات ملک / ‏شهر‬ستان رابز / ‏‬استان کرمان شمالی

روستای شهرک بختیاری / ‏‬شهرستان شوش / ‏‬استان خوزستان / از جامعه ‏‬عشایری

روستای حاضر میل / ‏ش‬هرستان دهلران / ‏‬استان ایلام / ‏از‬ جامعه عشایری

روستای علوی / ‏‬شهرستان کاشان / ‏استان‬ اصفهان / به عنوان روستای ‏‬استمرار

کد خبر 6256704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha