۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۱۹

سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد؛

اهدای واحد مسکونی و غرامت نقدی به بازماندگان حادثه طبس

اهدای واحد مسکونی و غرامت نقدی به بازماندگان حادثه طبس

سخنگوی دولت با تسلیت مجدد به بازماندگان حادثه معدن طبس گفت: برای حل مسکن بازماندگان حادثه معدن طبس اقداماتی انجام شده است که یک واحد مسکونی به خانواده‌های این عزیزان اعطا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید نیلفروشان و نیز روز جهانی نابینایان، گفت: با تسلیت مجدد دولت برای حادثه معدن طبس، برای حل مسکن بازماندگان حادثه معدن طبس اقداماتی انجام شده است که یک واحد مسکونی به خانواده‌های این عزیزان اعطا خواهد شد.

وی افزود: با تلاش وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی احکام بازنشستگان حادثه دیدگان و بازماندگان حادثه طبس اهدا شد و همچنین مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عنوان غرامت به آنان اهدا خواهد شد.

سخنگوی دولت بیان کرد: در خصوص دیون بانکی این عزیزان رایزنی‌ها و همچنین در خصوص عدالت درمان پیگیری‌هایی در حال انجام است.

دولت در موعد مقرر لایحه بودجه را تقدیم مجلس می‌کند

سخنگوی دولت گفت: موضوع پایانی که باید به عرض شما برسانم این است که طی هفته گذشته اصلی‌ترین کار دولت بحث و بررسی درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ بوده است. دولت با جلسات فشرده صبح و بعد از ظهر، بررسی کلیات لایحه بودجه و احکام مربوط به بخش‌های مختلف را در دستور کار خود قرار داده است. امیدواریم دولت طبق برنامه‌ریزی بتواند در موعد مقرر ماه لایحه بودجه ۱۴۰۴ را تقدیم مجلس کند.

رویکردهای اقتصادی دولت در لایحه بودجه متجلی خواهد بود

وی‌ادامه داد: به هر حال رویکردهای اقتصادی دولت در لایحه بودجه متجلی خواهد بود و امیدواریم لایحه بودجه با همکاری مجلس با کمترین تغییرات به تصویب مجلس برسد و دولت با یک برنامه منضبط بتواند سال آینده کشور را اداره کند.

مردم ایران باید حق داشته باشند که خودروی غیر داخلی، سوار شوند

مهاجرانی با اشاره به اصل حمایت از تولید خودروی داخلی، بیان کرد: نباید فراموش کنیم که مردم ایران باید حق داشته باشند که خودروی غیر داخلی، سوار شوند.

وی ادامه داد: تجمعی از درخواست واردات خودروهای خارجی داریم با این حال این فرآیند آغاز شده است. هر چند درباره خودروهای کارکرده بحث زیاد است که آیا با شأن مردم ایران همخوانی دارد یا خیر که پاسخ این است که مطالبه این موضوع وجود دارد که خودروهای سه تا چهار سال کارکرده وارد شود و دولت در حال برطرف کردن موانع است، لذا قانون واردات خودرو کرده وجود دارد اما موضوع حفظ شأن مردم ایران هم مطرح است.

موضوعات فرهنگی را نمی‌توان با زور جا انداخت

سخنگوی دولت اشاره به موضوعات فرهنگی، در ادامه گفت: موضوعات فرهنگی را نمی‌توان با زور جا انداخت. فرهنگ یک باور است اما نمی‌شود با «باید»، این امر جا انداخته شود.

مهاجرانی بیان کرد: دولت، دولت وفاق است و به دنبال آن است موضوعات را همدلانه حل کند. از سوی دیگر باید در قانون، مصالح کشور لحاظ شده باشد.

مهاجرانی با تاکید بر اینکه کار معلمی به صلاحیت‌های ویژه نیازمند است، اظهار کرد: با توجه به حساسیت ویژه برخی مشاغل مثل معلمی، لازم است برای تربیت معلمان نیز ترتیبات خاصی لحاظ شود و لذا پرونده تعداد افرادی که شامل کد ۱۹ و ۵ شده‌اند، در حال بررسی است و پیش بینی می‌شود که ۵۰ درصد این عزیزان به محل تحصیل و خدمت بازگردند و در راستای نیروی متخصص و متعهدی که نیاز کشور است، منشأ خدمت باشند.

رشد اقتصادی کشور به چهار درصد می‌رسد

مهاجرانی در پاسخ به سوالی درباره رشد اقتصادی کشور گفت: بهبود وضعیت بهره‌وری و سرمایه گذاری خارجی موجب رشد اقتصادی می‌شود.

سخنگوی دولت بیان کرد؛ پیش بینی می‌کنیم که رشد اقتصادی کشور به چهار درصد برسد. هر چند برای دستیابی به رشد هشت درصدی نیاز به سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری داریم، لذا تلاش می‌کنیم تعامل با کشورهای همسایه، بهبود سیستم‌ها به منظور بهره‌وری بیشتر و ایجاد ظرفیت برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی، به رشد اقتصادی مورد نظر دست پیدا کنیم.

مهاجرانی در پاسخ به پرسشی در خصوص روند انتخاب استانداران کشور، اظهار کرد: استاندار به عنوان بزرگترین نماینده دولت در هر استان است و حق طبیعی شهروندان است در این مورد نگران باشند.

رویه انتخاب وزرا در انتخاب استانداران نیز تکرار می‌شود

سخنگوی دولت گفت: طبق رویه انتخاب وزرا و تشکیل کارگروه‌هایی برای انتخاب آنان، در انتخاب استانداران نیز این اتفاق تکرار شد، لذا فعالان اقتصادی، اصولگرا و اصلاح‌طلب گزینه‌هایی را معرفی و در نهایت انتخاب نهایی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: به رأی هیأت وزیران و شاخص‌های وزارت کشور اعتماد کنیم و افراد باید بر اساس عملکرد خود ارزیابی شوند، برای ارزیابی عملکرد استانداران هنوز کمی زود است.

مهاجرانی اذعان کرد: نباید بر اساس یک قطعه کوتاه فیلم افراد را قضاوت کنیم، بلکه عملکرد این افراد را مدنظر قرار داشته باشیم.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: حل موضوعات و مشکلات، نیاز به همدلی و کار کارشناسی است. ان شاءالله با کمک یکدیگر وضعیت اقتصادی را به وضعیت قابل قبول برای مردم بازگردانیم.

آحاد جامعه از افزایش قیمت‌ها رنج می‌برند

مهاجرانی با اشاره به موضوع افزایش قیمت‌ها، اذعان کرد: آحاد جامعه از افزایش قیمت‌ها رنج می‌برند و این از موضوعات جدی برای دولت است که جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد.

وی بیان کرد: تورم، نقدینگی و افزایش قیمت موضوعاتی هستند که به صورت سلسله‌وار به یکدیگر وابسته هستند و دولت سعی در حل آنها دارد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: دولت به این موضوعات به صورت تک عاملی نگاه نمی‌کند بلکه تلاش می‌کند به صورت ریشه‌ای و بنیادین به حل آنها بپردازد.

تورم مانند یک بلای خانمان‌سوز برای اقتصاد است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص برنامه‌های عملی و عملیاتی دولت برای مهار تورم، گفت: تورم مانند یک بلای خانمان‌سوز برای اقتصاد است و طبیعتاً هم ملت‌ها از آن رنج می‌برند و هم خود دولت‌ها به دنبال کاهش تورم، برای کم شدن آسیب‌های ناشی از آن، هستند.

مهاجرانی در تشریح دلایل وجود تورم و تلاش‌های دولت چهاردهم برای مهار آن، بیان کرد: تلاش دولت بر این است که منابع مطمئن و قابل وصول دسترسی پیدا کند. درآمدهایی که مطمئن باشیم، می‌توانیم آنها را محقق کنیم.

وی ادامه داد: در بودجه تلاش خواهیم کرد بین مصارف بودجه و منابع آن، انضباط مالی به وجود آید، زیرا بخشی از تورم به دلیل وجود این ناترازی است زیرا دولت مجبور می‌شود که این ناترازی‌ها را اصلاح کند و از سوی دیگر درست کردن ناترازی موجب ایجاد تورم می‌شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت تلاش می‌کند با برقراری انضباط مالی به عنوان یکی از راهکارهای مهم و نیز ایجاد منابع مطمئن قابل وصول همچنین صرفه جویی‌های هایی که ایجاد می‌کند، برای رفع ناترازی‌ها در بودجه اقدام کند.

وی‌افزود: همچنین در این خصوص استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند یکی دیگر از راه‌های مبارزه با ناترازی‌ها و تورم باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درخصوص دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به قطر اظهار کرد: دولت سعی دارد در همه امور و شئون، از وعده‌ها و قول‌هایی که زود محقق نمی‌شود، پرهیز کند. به همین دلیل ممکن است برای سفرهایی که انجام می‌شود نتوانیم دستاورد ذکر کنیم.

مهاجرانی بیان کرد: در واقع در طی سفرها، تلاش‌ها و اقدامات است که می‌توانیم به دستاورد برسیم. از سویی استفاده از دارایی‌های نقدی ایران حق طبیعی ایران است و در تلاشیم که در روند عملیاتی کردن ایران از منابعی که در قطر وجود دارد، مشکلات را حل کنیم.

تلاش سازمان برنامه و بودجه برای پرداخحت معوقات و مطالبات گندم‌کاران

سخنگوی در خصوص عدم دریافت معوقات برخی گندم‌کاران، خاطرنشان کرد: قیمت توافقی خرید گندم افزایش پیدا کرده است و میزان خرید گندم بیش از میزانی است که در قانون مصوب شده بود.

مهاجرانی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه تلاش می‌کند که معوقات و مطالبات به حق گندم‌کاران را پرداخت کند. ما هم از گندم کاران که در جهت استقلال غذایی و کمک به افزایش کردن ذخایر استراتژیک کشورتلاش می‌کنند، تشکر می‌کنیم و امیدواریم که این پرداخت‌ها در اسرع وقت صورت گیرد.

به اتباع زمین فروخته نمی‌شود

سخنگوی دولت در رابطه با فروش زمین‌های چابهار به اتباع افغانستانی اظهار کرد: هیچ وقت، هیچ گاه و هیچ زمان در هیچ موقعیتی، کشور امنیت داخلی و امنیت مرزهای خود را برای هیچ مرکز اقتصادی به خطر نخواهد انداخت و به اتباع زمین فروخته نمی‌شود، مالکیت و حاکمیت زمین‌ها در اختیار جمهوری اسلامی است و قابل انتقال نیست.

وی‌افزود: ممکن است بهره برداری زمین‌ها در قالب مصالح ملی و منافع مشترک سپرده شود ولی مالکیت زمین‌ها متعلق به نظام جمهوری اسلامی است.

رویکرد دولت پرهیز از عددسازی و بیان واقعیات در حوزه مسکن است

سخنگوی دولت در خصوص حل مشکل مسکن گفت: مسکن یکی از اولویت‌ها و مسائلی است که در راستای تسهیل ازدواج و جوانی جمعیت دارای اهمیت است و یک موضوع فرابخشی به حساب می‌آید، رویکرد دولت پرهیز از عددسازی و بیان واقعیات به جامعه است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه وزارت راه قرار است اولاً ۸۰۰ هزار واحد مسکن حمایتی بر روی اراضی ۹۹ ساله تکمیل و ساخته شود که از این تعداد ۳۷۰ هزار قرارداد مشارکت مدنی آن‌ها با بانک‌های عامل تکمیل شده و مابقی نیز منتظر انعقاد قرارداد است.

مهاجرانی عنوان کرد: حدود یک میلیون ۷۰۰ هزار واحد نیز به صورت خودمالکی شهری و خودمالکی روستایی در حال ساخت است، ۲۰ هزار مسکن از ۸۰۰ هزار اولیه تحویل شده است.

وی ادامه داد: هیچ قانونی برای "فرد" نوشته نمی‌شود و دولت تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که از افرادی که ظرفیت‌های قابل‌توجهی دارند استفاده کند، لذا تلاش می‌کنیم ظرفیت افرادی که می‌توانند در راستای حل مشکلات کشور کمک کنند و دلسوز نظام هستند، بیشتر در خدمت کشور قرار بگیرد.

اینکه بگویم فقر پایین آمده درست نیست؛ مردم باید حس کنند

وی در پرسش دیگری در خصوص خط فقر متذکر شد: باید خط فقر را به‌درستی تعریف کنیم از این رو رویکرد دولت پرهیز از عددسازی است؛ به همین جهت اینکه بگوییم دولت خط فقر را پایین آورده است درست نیست و مردم باید آن را درک کنند.

سخنگوی دولت افزود: حدود هشت هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و ۳۰ هزار میلیارد تومان به صورت اوراق برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته است.

مهاجرانی بیان کرد: در حکم بازنشستگان کشوری برای هم‌ترازی با شاغلین، پیچیدگی‌هایی وجود دارد که کار را مشکل کرده است. البته دولت فرایند را آغاز کرده است اما تا برای اینکه به خروجی برسد، کمی زمان می‌برد به همین دلیل به رویکرد علی‌الحساب روی آورده است.

حکمرانی در فضای مجازی لزوماً به معنای فیلترینگ نیست

سخنگوی دولت در خصوص فیلترینگ اظهار کرد: موضع دولت راجع‌به فیلترینگ همان موضعی است که رئیس جمهور قبل از انتخابات اخذ کرد. موضع دولت کاملاً شفاف است و فیلترینگ مضرات زیادی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: این با با نکته‌ای که مقام معظم رهبری درباره حکمرانی در فضای مجازی فرمودند، همخوانی دارد زیرا حکمرانی لزوماً به معنای فیلترینگ نیست، لذا در چارچوب مصالح ملی و نظام، موضوع در حال پیگیری است و مضرات فیلترینگ شامل ایجاد حفره‌های امنیتی و دسترسی اقشار جامعه ازجمله دانش‌آموزان و کودکان به محتواهای نامناسب است.

مهاجرانی با اشاره به لزوم کار کارشناسی در خصوص موضوع فیلترینگ، عنوان کرد: در چارچوب کار کارشناسانه، مصالح ملی و نظام، موضوع در حال پیگیری است، لذا فراموش نکنیم که عدد و ارقام نشان می‌دهد که فیلترینگ نتوانسته به اهداف خود برسد.

۳۰ عنوان درسی در زمینه هوش مصنوعی در دستور کار قرار گرفته است

وی با اشاره به موضوع هوش مصنوعی، تاکید کرد: تا زمان تصویب اساسنامه، تمام مسائل مربوط به هوش مصنوعی طبق برنامه هفتم توسعه در معاونت علمی ریاست جمهوری پیگیری می‌شود، حدود ۳۰ عنوان درسی، در زمینه هوش مصنوعی از مهرماه امسال در دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

سخنگوی دولت در خصوص برنج و واردات آن گفت: ما در کشور قانون ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را کاملاً رعایت می‌کنیم، اما از طرفی باید ذخایر راهبردی مردم تأمین شود.

وی افزود: وقتی قیمت جهانی به حداقل می‌رسد، لازم است که ذخایر پر شود و این به معنای ورود به بازار نیست بلکه به معنای انباشتن ذخایری است که کشور برای تأمین امنیت غذایی خود نیاز دارد.

شایان ذکر است، در پایان دومین نشست خبری سخنگوی دولت چهاردهم، سرود «ای ایران» با آهنگسازی «روح الله خالقی» پخش شد و همه خبرنگاران و اصحاب رسانه به احترام نام ایران به پاخاستند.

کد خبر 6257466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha