۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۹:۲۳

با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری؛

طرح پایلوت بازار آب در دشت کاشان اجرا می‌شود

طرح پایلوت بازار آب در دشت کاشان اجرا می‌شود

اصفهان- تفاهم نامه همکاری در طرح دانش‌بنیان پیاده سازی و اجرای پایلوت بازار آب در دشت منتخب کاشان امضا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن ساسانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری در اجرای طرح دانش بنیان پیاده سازی و اجرای بازار آب در پایلوت (آزمایشی) منتخب دشت کاشان که با حضور فرماندار و مدیر اتاق اصناف کشاورزی شهرستان آران و بیدگل برگزار شد، اظهار داشت: بازار آب یک بستر قانونی ایجاد می‌کند که از طریق آن، دارندگان مجوز بهره‌برداری از منابع آب، حقوق خود را با یکدیگر یا با متقاضیان جدید مبادله کنند.

وی خاطرنشان کرد: بازار آب باعث می‌شود ابزارهای ممکن برای تخصیص مجدد و استفاده مطلوب‌تر از منابع آب بین مصارف و مصرف‌کنندگان رقیب و انگیزه‌های اقتصادی (براساس ارزش واقعی آب) برای آب‌بران فراهم شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه از بازارهای آب می‌توان به عنوان پاسخی به افزایش تقاضا در برابر عرضه محدود آب یاد کرد، ابراز داشت: هدف از اجرای بازار آب تقویت نگرش به آب به عنوان یک کالای اقتصادی در تمامی بخش‌های مصارف به ویژه بخش کشاورزی بوده و راهکاری برای افزایش بهره‌وری آب در چهارچوب قوانین و مقررات حاکم بر منابع آب است.

طرح پایلوت بازار آب در دشت کاشان اجرا می‌شود

ساسانی اضافه کرد: مطالعات امکان‌سنجی اجرای بازار آب دشت پایلوت کاشان پس از تائید شرکت مدیریت منابع آب ایران، در آبانماه ۱۴۰۱ به این شرکت ابلاغ و شیوه نامه اجرای آن در زمستان ۱۴۰۲ تدوین و در نهایت در اردیبهشت سال جاری مجوز اجرای بازار آب در دشت پایلوت کاشان به این شرکت داده شد.

وی ادامه داد: در این راستا، سال گذشته و اوایل سال جاری فراخوان اشخاص حقیقی و حقوقی برای تشخیص صلاحیت ایجاد کارگزاری بازار آب اعلام شد و در نهایت اتاق اصناف کشاورزی شهرستان آران و بیدگل به دلیل تجربه و همکاری که در زمینه تسهیل گری و رفع مشکلات اجتماعی داشته است به عنوان کارگزار ایجاد و اجرای پایلوت بازار آب دشت کاشان انتخاب و تفاهم نامه حاضر با آنها امضا و مبادله می‌شود.

در این جلسه همچنین علی اکبر رضایی فرماندار آران و بیدگل با تاکید بر شرایط بحرانی آب در منطقه و اهمیت و نقش بسزای بازار آب در افزایش بهره وری و سوق منابع آب به سوی مصارف بهینه، اظهار داشت: ایجاد بازار آب سبب ارزش‌گذاری بیشتر منابع آبی می‌شود.

وی با بیان این مطلب، دقت و توجه به شرایط اجتماعی در شیوه نامه اجرای بازار آب با در نظر گرفتن وضعیت موجود را خواستار شد.

همچنین خلیل الله نیکوفرد، نماینده و مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی شهرستان آران و بیدگل با اشاره به شرح وظایف و تجربیات این اتاق در زمینه حل و فصل مشکلات و موانع کشاورزی منطقه و برشمردن زمینه‌های همکاری با شرکت آب منطقه‌ای و اداره آب شهرستان آران و بیدگل در خصوص امضای تفاهم نامه حاضر اظهار امیدواری کرد با امضای این سند همکاری گام مثبتی در راستای حفاظت و بهبود شرایط منابع آب و ارتقا مدیریت آبیاری و بهره‌وری کشاورزی منطقه برداشته خواهد شد.

در پایان جلسه تفاهم نامه اجرا و پیاده سازی پایلوت بازار آب دشت کاشان امضا و بین طرفین مبادله شد.

به گزارش مهر، این تفاهم‌نامه همکاری در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص تحقق تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین و رفع موانع تولید از نیازهای توسعه صنعتی کشور، در کنار حفاظت از منابع ذی‌قیمت آب و در راستای سیاست‌های سازگاری با کم‌آبی مصوب دولت محترم جمهوری اسلامی ایران، امضا و مبادله شد.

کد خبر 6257468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha