۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۳۸

کارشناس سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

مدیران باید برای حمایت از سلامت روان محیط کار آموزش ببینند

مدیران باید برای حمایت از سلامت روان محیط کار آموزش ببینند

قزوین- کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: کارفرمایان باید به مدیران آموزش دهند تا عوامل استرس زا را در محل کار شناسایی و با آن مقابله کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا یوسفی با اشاره به فرارسیدن روز جهانی سلامت اظهار کرد: روز جهانی سلامت روان هر ساله در ۱۸ مهر ماه برگزار می شود و هدف کلی آن افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشت روان در سراسر جهان و بسیج تلاش ها برای حمایت از سلامت روان است.

وی با بیان اینکه موضوع امسال «زمان اولویت دادن به سلامت روان در محیط کار فرا رسیده است» است، افزود: محیط های کار ایمن و سالم می توانند به عنوان یک عامل محافظتی برای سلامت روان عمل کنند. شرایط ناسالم، از جمله انگ، تبعیض، و قرار گرفتن در معرض خطراتی مانند آزار و اذیت و سایر شرایط بد کاری، می تواند خطرات قابل توجهی را به همراه داشته باشد که بر سلامت روان، کیفیت کلی زندگی و در نتیجه مشارکت یا بهره وری در کار تأثیر بگذارد.

یوسفی تصریح کرد: مشکلات سلامت روان از طریق افزایش غیبت، کاهش بهره وری و افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی، تأثیر مستقیمی بر محیط های کاری دارد. با این حال، انگ و عدم آگاهی از وضعیت سلامت روان به عنوان موانعی برای پرداختن به سلامت روان در محیط کار مطرح می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ۶۰ درصد از جمعیت جهان مشغول به کار هستند، اقدامات فوری لازم است تا اطمینان حاصل شود که کار از خطرات تهدید کننده سلامت روان جلوگیری می کند و از وضعیت سلامت روان در محل کار محافظت و حمایت می کند. کارفرمایان و همکاران می توانند با مبارزه با انگ و تشویق به بحث آزاد در مورد سلامت روان عامل تغییر در محیط کار باشند.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین تاکید کرد: آنها همچنین می توانند یاد بگیرند که علائم مشکلات رایج سلامت روان مانند افسردگی را شناسایی کنند و همکارانی را که ممکن است در تلاش برای کمک گرفتن باشند تشویق کنند.

یک محیط کاری حمایتی سلامت روان را تقویت می کند

وی عنوان کرد: یک محیط کاری حمایتی، سلامت روان را تقویت کرده و هدف و ثبات را افزایش می دهد اما شرایط بد کاری می تواند به رفاه روانی آسیب رسانده و رضایت شغلی و بهره وری را کاهش دهد.

یوسفی عنوان کرد: عدم حمایت از افراد دارای شرایط نامناسب سلامت روان می تواند بر اعتماد به نفس، لذت در کار، ظرفیت کار، غیبت و توانایی آنها برای به دست آوردن شغل تأثیر منفی بگذارد.

وی با بیان اینکه مراقبین و اعضای خانواده نیز به طور مشابه تحت تأثیر قرار می گیرند، ادامه داد: سلامت روان ضعیف می تواند منجر به کاهش عملکرد، غیبت از کار و افزایش جابجایی کارکنان شود

کارگران با خطراتی برای سلامت روان خود مواجه هستند

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: خطرات مختلفی مانند تبعیض، شرایط کاری بد، یا استقلال محدود برای سلامت روانی کارگران وجود دارد. مشاغل کم دستمزد یا ناایمن اغلب فاقد حمایت های کافی هستند و کارگران این مشاغل را بیشتر در معرض خطرات روانی اجتماعی قرار می دهند.

وی با بیان اینکه کارگران برای مشارکت و پیشرفت در کار نیاز به حمایت دارند، عنوان کرد: کارفرمایان باید از تسهیلات معقول برای حمایت از کارگران جهت افزایش بهره وری در حوزه سلامت روان در محل کار، استفاده کنند. برگزاری جلسات حمایتی منظم، برنامه ریزی برای استراحت های مکرر، معرفی تدریجی وظایف به کارگران، و فراهم کردن محل نگهداری برای دارو و … از جمله این تسهیلات است.

انگ موانعی برای اشتغال ایجاد می کند

یوسفی با اشاره به اینکه انگ و تبعیض اغلب افراد مبتلا به مشکلات روانی را از جستجوی کمک یا یافتن و حفظ شغل باز می دارد، اظهار کرد: کاهش تبعیض در محل کار از طریق آگاهی، آموزش و تعامل با افرادی که دارای شرایط بهداشت روانی هستند، محیط های کاری سالم تر و فراگیرتر را ایجاد می کند.

مدیران باید برای حمایت از سلامت روان محیط کار آموزش ببینند

وی با بیان اینکه کارفرمایان باید به مدیران آموزش دهند تا عوامل استرس زا را در محل کار شناسایی و با آن مقابله کنند، تاکید کرد: مدیران آموزش دیده می توانند به طور موثر از تیم های خود حمایت کنند و محیط کاری سالم تر و با حمایت بیشتری را ایجاد کنند.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: اگرچه دولت ها و کارفرمایان مسئولیت اصلی محافظت و ارتقای سلامت روان در محل کار را دارند، شما می توانید برای حمایت از رفاه خود گام بردارید.

کد خبر 6257737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha