۲۵ مهر ۱۴۰۳، ۲۳:۱۹

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری مطرح کرد:

عدم پرداخت سهم صنایع آلاینده‌ به شهرداری‌ها

عدم پرداخت سهم صنایع آلاینده‌ به شهرداری‌ها

همدان _ رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها با بیان اینکه در حوزه آلودگی هوا سهم صنایع بزرگ آلاینده به شهرداری‌ها پرد

به گزارش خبرنگار مهر، کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری هفتاد و سومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها با سه موضوع تدوین شیوه‌نامه کاشت درختان متناسب با اقلیم، طرح کاشت یک نهال مثمر با تولد یک نوزاد و توسعه و توسعه فضای سبز در آرامستان‌های شهرها و پیگیری پرداخت بودجه‌های تخصیص یافته از طرف دولت به مسائل محیط زیستی با حضور اعضا دنبال شد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری هفتاد و سومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها با بیان اینکه موضوعات شهری بسیار گسترده است اما برخی موارد در همه شهرها مشترک است، اظهار کرد: مدیریت پسماند در بسیاری از شهرها هنوز به صورت سنتی است که نیاز به پیگیری دارد.

محمد عسگری با تأکید بر اینکه لازم است مراکز دفن زباله خشک و تر جدا شوند، گفت: این مهم امروزه در شهرها اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه در کلان‌شهرها صنایع بزرگ بخش اعظمی از پساب را در اختیار دارند، تصریح کرد: لازم است مجلس و مسئولان کشور را مجاب کنیم تا به سمت صنایع آب‌بر پیش نروند و این پساب برای فضای سبز شهری مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها افزود: قوانین بسیاری در خصوص حوزه‌های مختلف به عهده محیط زیست گذاشته شده است که ادارات کل محیط زیست این مسئولیت را برعهده نگرفته‌اند.

عسگری با تأکید بر اینکه در حوزه آلودگی هوا سهم صنایع بزرگ آلاینده به شهرداری‌ها پرداخت نمی‌شود، بیان کرد: البته دیگر بودجه‌ها همچون ماده ۲۳ نیز در اختیار شهرداری‌ها نیست.

وی با بیان اینکه اگر همه شهرها به دنبال حل چندین مورد از مشکلات مشترک با یکدیگر اتحاد داشته باشند، موفق به حل آن‌ها خواهیم بود، ادامه داد: پیگیری این موارد می‌تواند نقش مهمی در تسهیل امور شهرهای کشور داشته باشد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها خاطرنشان کرد: ضعف در قانون مدیریت پسماند موجب مشکلات مختلف شده است.

عسگری با اینکه قوانین جدید در خصوص سگ‌های ولگرد به تازگی اضافه شده که درگذشته وجود نداشته و دچار ایراد است، یادآور شد: طبق قانون سگ‌ها باید زنده‌گیری و عقیم‌سازی شده و به محیط بازگردانده شوند که این رهاسازی آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کند چراکه تهدیدی جدی برای برخی پرندگان و دیگر حیوانات است.

همدان برای ساماندهی امور خود از ظرفیت بخش خصوصی کمک گرفته است

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه پسماند یکی از وظایف ذاتی شهرداری‌هاست، اظهار کرد: در شهر همدان برای این حوزه از ظرفیت شرکت‌های خصوصی در جداسازی از مبدا استفاده می‌شود.

علی‌اکبر نظری با اشاره به فعالیت گسترده زباله‌گردها در شهرها، گفت: در شهر همدان این افراد هدایت شده و با شرکت‌های حوزه پسماند قرارداد منعقد شد تا زباله‌های خود را تحویل این مراکز دهند.

وی افزود: همه زباله‌های شهرستان‌ها به استان هدایت می‌شود و در مجموعه پسماند روزانه شهر ۴۰۰ تن پسماند دفن می‌شود که در سیستم در نظر گرفته شده ما از ورود شیرابه به زمین نیز جلوگیری شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان در خصوص ساماندهی سگ‌های بلاصاحب نیز تصریح کرد: در این موضوع از ظرفیت ثمن‌ها در همدان استفاده شد و این سگ‌ها در محل تعیین شده نگهداری می‌شود.

نظری به اختصاص مبلغی از سوی شهرداری برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب از سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: برخی از سگ‌ها نیز به دامداری‌ها و مراکزی برای امور نگهبانی سپرده می‌شود.

وی درخصوص ایجاد فضای سبز نیز خاطرنشان کرد: برای استفاده از درختان و گونه‌های کم‌آب‌بر با دانشگاه ارتباط خوبی داریم تا بتوانیم این مهم را در شهر همدان محقق کنیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان یادآور شد: به منظور ایجاد فضای سبز نیز پارک‌های فرامنطقه‌ای ۲۵۰ هکتاری و ۱۰۰ هکتاری در نظر گرفته شده است که منابع طبیعی نیز در این محل درخت‌کاری می‌کند.

در سه سال اخیر ۲۹ پارک جدید به شهر زنجان اضافه شده است

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز با بیان اینکه متأسفانه به کمیسیون خدمات شهری نسبت به دیگر کمیسیون‌ها کمتر توجه شده است، اظهار کرد: نیروی انسانی حوزه فضای سبز دچار مشکلات زیادی بود چراکه نیروهای فله‌ای به بدنه شهرداری تزریق می‌شد که این موضوع در شهر ما ساماندهی شد.

منصور مرادلو وضعیت سرانه فضای سبز را در شهر زنجان خوب عنوان کرد و گفت: در سه سال اخیر ۲۹ پارک جدید در زنجان ساخته شده است.

وی با تأکید بر اینکه آبیاری مکانیزه در شهر زنجان به حدود ۹۰ درصد رسیده است، بیان کرد: تحقق این مهم ۲۵ درصد کاهش مصرف آب را به همراه داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان افزود: هماهنگی بین دستگاهی در استان زنجان موجب بازگردانده شدن ارزش افزوده‌ها به شهر شده است که می‌توان از این محل برای توسعه بهره برد.

مرادلو در خصوص وضعیت سایت پسماند شهر زنجان نیز بیان کرد: سایت ما توانایی دفن روزانه ۴۰۰ تن زباله را دارد و پاسخگوی ۲۰ سال آینده شهر است.

وی با بیان اینکه در خصوص پساب فاضلاب شهری مشکلاتی وجود دارد، افزود: بوی نامطبوع فاضلاب شهری در برخی مناطق ایجاد مشکل کرده که در حال پیگیری است.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در ادامه با بیان اینکه با توجه به حوادث مختلف ستاد بحران شهر تجهیز شده است، تصریح کرد: ۳۰ میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته شده است؛ چرا که عموماً مناطق مختلف زنجان بحران‌زا هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز نیز با بیان اینکه متخصصین و شهروندان گیاهان سازگار با شرایط اقلیمی را می‌شناسند، گفت: متأسفانه شهرداری‌ها به این موضوع نمی‌پردازند و مغفول مانده است.

محمدمهدی مطیعی در خصوص کاشت درخت در شهرها نیز خاطرنشان کرد: باید به رابطه آب، خاک و گیاه پرداخته شود و در شهرها علاوه بر زیبایی گیاهان باید از خاصیت گیاه بالایی برای تصفیه هوا بهره برد که این مهم در گیاهان با طول عمر بالا مناسب‌تراست.

وی در ادامه یادآور شد: نباید از تدوین شیوه‌نامه کاشت و پرداخت به مسائل جزئی غفلت کرد چراکه همه این موارد به تصفیه هوا کمک خواهد کرد.

کد خبر 6259644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha