۲۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۰۲

رییس کل دادگستری استان مرکزی:

ایجاد ۴۰ شعبه صلح در استان مرکزی هدفگذاری شد

ایجاد ۴۰ شعبه صلح در استان مرکزی هدفگذاری شد

اراک- رییس کل دادگستری استان مرکزی‌ گفت: ایجاد ۴۰ شعبه صلح در این استان هدفگذاری شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سعید جزایی پیش از ظهر پنجشنبه در آئین افتتاح مجتمع دادگاه‌های صلح شهرستان اراک، اظهار کرد: حمایت از حقوق شهروندان، کاهش اختلافات میان مردم، رسیدگی به دعاوی سبک و حل و فصل اختلافات با روش‌های غیررسمی و صلح‌آمیز از جمله اهداف ایجاد دادگاه‌های صلح است و در راستای اجرای عدالت و بهبود روند دادرسی، تعامل و هم‌افزایی نهادهای مختلف، از جمله شوراهای حل اختلاف و مراکز مشاوره حقوقی ضروری است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد ۴۰ شعبه صلح در استان مرکزی هدفگذاری شده، افزود: از این تعداد، ۱۶ دادگاه صلح در حوزه قضائی شهرستان اراک راه‌اندازی شده است و پنج حوزه قضائی شهرستان اراک نیز که پیش‌تر فاقد دادسرا بودند، در ۱۷ مرداد ماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کردند.

حجت الاسلام جزایی با اشاره به افتتاح اولین دادگاه صلح کشور در شهرستان زرندیه گفت:: آغاز دادگاه‌های صلح کشور از شهرستان زرندیه در استان مرکزی رقم خورده و اکنون تنها بخش زالیان است که فاقد دادگاه صلح است.

وی تصریح کرد: مجتمع صلح جدید شهرستان اراک، دارای ۱۱ شعبه صلح و ۸ شورای حل اختلاف است همچنین مجتمع کیفری صلح دیگری در شهرستان اراک با پنج شعبه صلح و سه شورای حل اختلاف تأسیس شده است.

حجت الاسلام جزایی به چالش‌های پیش‌روی این سازمان اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مشکلات در این حوزه، کمبود تجهیزات اداری، سخت‌افزاری همچنین کمبود قاضی است.

وی گفت: اکنون ۱۹ شعبه دادگاه صلح در استان مرکزی فعال است که نشان دهنده کمبود پنجاه درصدی نیروی قضات در دادگاه‌های صلح است.

ورود نظام داوری کشور در پرونده‌های اقتصادی بسیار کلیدی است

‌استاندار مرکزی نیز بهره برداری از این پروژه را گامی مهم در راستای اجرای سیاست‌های کلان قوه قضائیه در کاهش اطاله دادرسی و افزایش سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده‌های قضائی دانست و گفت: امید است تأسیس چنین نهادهایی بتواند تأثیر بسزایی در بهبود کارایی نظام قضائی استان داشته باشد.

فرزاد مخلص الائمه افزود: ورود نظام داوری کشور در پرونده‌های اقتصادی را بسیار مهم و کلیدی است که متأسفانه اکنون پیش نویس طرح قانون تأسیس سازمان داوری کشور دارای نواقصی است که تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

۲۳۰۰ پرونده در دادگاه صلح اراک مختومه شده است

معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان مرکزی نیز بیان کرد: کمبود نیرو و افزایش چارت سازمانی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مجتمع‌های صلح این استان است و شمار پرونده‌های دادگاه‌های صلح اراک دارای ۶۳۰۰ مورد است که از این میزان تنها ۲۳۰۰ پرونده مختومه شده است.

غلامرضا ملک محمدی افزود: آرای دادگاه صلح تا مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال قطعی و بیش از آن، قابل تجدید نظر است.

وی افتتاح مجتمع دادگاه‌های صلح اراک را نشان‌دهنده تلاش‌های مستمر دستگاه قضائی کشور برای تسهیل دسترسی به عدالت و کاهش دعاوی قضائی در استان‌ها عنوان کرد.

کد خبر 6259973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha