۲۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۴

قائم‌پناه:

روابط عمومی‌ها دغدغه صداقت داشته باشند

روابط عمومی‌ها دغدغه صداقت داشته باشند

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در همایش مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی‌ها، گفت: روابط عمومی‌ها نباید به دنبال توجیه اقدامات و تصمیمات مجموعه‌ای باشند که در آن فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجعفر قائم‌پناه در همایش مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی‌ها با بیان اینکه دولت چهاردهم در دورانی به عرصه آمد که نیاز به کنار گذاشتن دیدگاه‌های تک بُعدی و انحصاری به مسائل خرد و کلان کشور خاصه در حوزه اجتماعی و فرهنگی بیش از پیش احساس می‌شد، تصریح کرد: نیاز به ترمیم و ارتقای اعتماد عمومی به مسئولان و مجموعه‌های خدمت‌رسان به مردم در سال‌های اخیر بیش از همیشه احساس شده است؛ موضوعی که تحقق آن یکی از پایه‌های احیا و تقویت امید مردم به آینده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: از این منظر با تکیه بر راهبرد دولت چهاردهم، در راستای ایجاد همدلی و وفاق ملی و همسو ساختن منابع انسانی کشور در راستای پیشرفت و آبادانی، لازم است روابط عمومی‌ها به عنوان مهم‌ترین ساختار تعاملی ارکان دولتی با جامعه، رویکردهای متفاوت از گذشته اتخاذ کنند که در پیشانی آن می‌توان از تعهد به ایفای مسئولیت اجتماعی نام برد.

قائم‌پناه پرهیز از یکجانبه‌نگری در قبال سازمان و مجموعه خود و توجه با انتظارات، ارزش‌ها، اخلاق و مطلوبات جامعه را از مشخصه‌های پایبندی روابط عمومی‌ها به مسئولیت اجتماعی برشمرد و اظهار داشت: آنچه معمولاً روابط عمومی‌ها را از مسئولیت اجتماعی‌شان دور می‌کند، تلاش برای سفید کردن هر آنچه است که در سازمان و مجموعه‌شان می‌گذرد، در حالی که صداقت بایستی نخستین دغدغه روابط عمومی‌ها باشد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه وظیفه روابط عمومی‌ها تنها تعریف و تمجید از سازمان متبوعشان نیست، گفت: تلاش برای گسترش فضائل اجتماعی و تحکیم الگوهای سازنده در جامعه و روابط میان مجموعه‌های دولت و مردم نیز در راستای مسئولیت اجتماعی روابط عمومی‌ها تعریف می‌شود.

قائم‌پناه با اشاره به اینکه از نظر اجتماعی مسئول بودن یعنی آدم‌ها و سازمان‌ها می‌بایست با اخلاق و با حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی رفتار کنند، خاطرنشان کرد: تلاش برای برقراری مسئولیت اجتماعی، به افراد، سازمان‌ها و دولت کمک می‌کند تأثیری مثبت بر پیشرفت، کار و جامعه داشته باشند و روابط عمومی‌ها به‌عنوان پیشانی سازمان و آینه تمام‌نمای آن در این وظیفه خطیر نقشی کلیدی دارند.

معاون اجرایی رئیس جمهور دغدغه رعایت حقوق مردم و جامعه و جلوگیری از تضییع حق و منافع آنان را از مهم‌ترین مسئولیت‌های اجتماعی روابط عمومی‌ها برشمرد و با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی ارتباطی عمیق و تنگاتنگ با مسائل اخلاقی و انسانی دارد، گفت: روابط عمومی، بستری برای اجرای مسئولیت اجتماعی است و توجه به مسئولیت اجتماعی، زمینه‌ساز اجرای یک روابط عمومی به معنی درست کلمه است که مولفه‌هایی چون اعتماد، صداقت، درستی، وفای به عهد نسبت به دیگران، عدالت و مساوات و فضائل شهروندی و خدمت به جامعه را در بر می‌گیرد.

قائم‌پناه با بیان اینکه روابط عمومی‌ها بایستی به این مولفه‌ها توجه داشته باشند، نه آنکه صرفاً به دنبال توجیه اقدامات و تصمیمات مجموعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، باشند، افزود: روابط عمومی‌ها بایستی از طریق معرفی ابداعات و نوآوری خود در زمینه ارتباطات، بستری مناسب جهت افزایش کارایی و بهره‌وری در حوزه‌های مختلف فراهم آورند تا ویژگی دانش‌محوری، دانایی خردورزی، صداقت و معرفی کارکردهای مجموعه و … نسبت به ویژگی‌های تبلیغاتی پررنگ‌تر شود.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اگر روابط عمومی‌ها بتوانند سطح دانش سازمان خود را در ارتباط با مسئولیت اجتماعی افزایش دهند، بسیاری از ابهامات حل شده و بسیاری از گره‌ها در حوزه اقناع افکار عمومی به‌منظور اجرای تصمیمات مهم گشوده می‌شوند، اظهار داشت: سازمان‌ها و مجموعه‌ها در جریان مسئولیت‌ها و وظایفی که دارند باید منافع و دستاوردهایی نیز برای عموم جامعه داشته باشند و روشن کردن ذهن جامعه نسبت به این دستاوردها بخشی از مسئولیت اجتماعی روابط عمومی‌هاست.

قائم‌پناه با تاکید بر اینکه اگر نتوانیم رابطه بین سازمان و محیط پیرامونی یعنی جامعه را به درستی تعریف کنیم، نمی‌توانیم در حوزه مدیریت به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کنیم، تصریح کرد: پیوند مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی از این منظر واجد اهمیت و به نوعی برآمده از ذهنیت استراتژیک است. با این وجود متأسفانه هنوز بسیاری از سازمان‌ها و مجموعه‌های ما به موضوع جامعه‌شناسی سازمان و دغدغه‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی توجه نمی‌کنند.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه در راستای منزلت انسانی، پاسخگویی و احترام به حقوق ملت، بایستی هر چه بیشتر به سمت ایفای نقش ارکان مختلف اجرایی در زمینه مسئولیت اجتماعی برویم، خاطرنشان کرد: روابط عمومی‌ها به دلیل ماهیت فعالیتشان می‌توانند در این باره پیشگام باشند.

قائم‌پناه همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه دولت به معنای عام باید در راستای گسترش و نهادینه‌سازی اجرای مسئولیت اجتماعی مشوق‌هایی را قرار دهد و با تشویق، کمک و تسهیل‌گری به تحقق مسئولیت اجتماعی کمک کند، گفت: از جمله این مشوق‌ها، می‌تواند پذیرش مالیات بنگاه‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی باشد. همچنین با تدوین سایر مشوق‌ها، می‌توان به گسترش اجرای مسئولیت اجتماعی کمک کرد.

سرپرست نهاد ریاست جمهور «مسئولیت اجتماعی» را یکی از ابزارهای توسعه کشور و توجه به منافع اقتصادی اجتماعی زیست‌محیطی و منابع کشور دانست که می‌تواند در ارتقای سرمایه اجتماعی مؤثر واقع شود و افزود: موضوع بهره‌وری، مدیریت انرژی، کاهش اثرات مخرب فعالیت‌های صنایع، ارزیابی اجتماعی آثار و پیامدهای فعالیت‌های صنایع، توجه به محیط زیست طبیعی و انسانی، توانمندسازی، مشارکت در برنامه‌های عمرانی، فرهنگی ورزشی، بهداشت و سلامت و غنای مراسم و اعیاد مذهبی و ملی، بخشی از اقداماتی است که درک و فهم مسئولیت اجتماعی را ممکن می‌سازد.

قائم‌پناه مسئولیت اجتماعی را عملکرد اخلاقی یک دولت، سازمان یا شرکت در قبال جامعه توصیف و تصریح کرد: همچنین جلب رضایت ذی‌نفعان و مردم، امری حیاتی و بسیار مهم است که در مسئولیت اجتماعی، یک شاخص مهم محسوب می‌شود. خوشبختانه آقای پزشکیان، یکی از رویکردها و شاخص‌های اساسی دولت خود را، «رضایت مردم» اعلام کرده‌اند، لذا از همین زاویه هم، موضوع مسئولیت اجتماعی و جایگاه آن در دولت چهاردهم، حائز اهمیت است.

معاون اجرایی رئیس جمهور اظهار داشت: از آنجا که رسالت روابط عمومی، خدمت به کلیه ذی‌نفعان یک سازمان است و مسئولیت اجتماعی نیز به ارتقای رضایت جامعه (ذی‌نفعان) توجه دارد، لذا این دو یعنی روابط عمومی- مسئولیت اجتماعی، هدف مشترکی را دنبال می‌کنند. طبیعی است که با توجه به این رویکردها، روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی، در دولت وفاق ملی جایگاه شایسته و استراتژیکی دارد.

قائم‌پناه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نه تنها در قبال جامعه خود، بلکه در برابر همه جوامع، خود را دارای مسئولیت می‌داند، خاطرنشان کرد: ما خود را شریک غم همه انسان‌ها می‌دانیم و از خوشحالی همه انسان‌ها خوشحال می‌شویم، لیکن برای شادمانی و آسایش ملت عزیز و سرافراز و کهن خود، اولویت قائل هستیم.

کد خبر 6260041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha