پرونده «شهدای شاخص طوفان الاقصی»/۵؛

«ایمن نوفل»؛از توسعه موشکی حماس تا تشکیل اتاق فکر گروه‌های مقاومت

«ایمن نوفل»؛از توسعه موشکی حماس تا تشکیل اتاق فکر گروه‌های مقاومت

ایمن نوفل در شاخه نظامی جنبش حماس در فعالیت‌های مقاومت مسلحانه فعال بود تا اینکه فرمانده تیپ غزه شد و سپس به سمت رهبری شاخه نظامی حماس ارتقا یافت.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل، الناز رحمت نژاد: شهدا زنده اند؛ این عزیزان هم در حیات مادی هم در حیات معنوی یعنی بعد از شهادتشان بر حوادث سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و فکر و روح انسان‌ها تأثیرگذار هستند. این تأثیرگذاری تمام نشدنی است و شهدا زنده و هدایتگر جامعه هستند. مؤثر و تأثیرگذاری شهید یکی از لوازم زنده بودنش است به طوری که به جامعه و پیرامون خود اثر می‌گذارد و جامعه را به حرکت در می‌آورد، جایی که پس از شهادت شهید سلیمانی همگان متفق‌القول گفتند که «شهید سلیمانی برای دشمنانش خطرناک‌تر از سردار سلیمانی است.»

تأثیرگذاری شهدا محدود به سرزمینی که در آن زندگی یا مبارزه می‌کنند، نمی‌شود، همان‌طوری که شهیدان در کشورهای گوناگون مانند افغانستان، یمن، لبنان، عراق، پاکستان، سوریه و نیجریه اهداف والایی را در مقابل تجاوز و اشغالگری پیگیری می‌کردند، تأثیرگذاری شأن بعد از شهادت، جنبه ملی و فرا ملی دارد و از مرزها عبور می‌کند؛ چنانچه امروز اثر آن را در انگلیس، آمریکا، فرانسه، آلمان، کره جنوبی، اردن، سوئد و ایرلند می‌بینیم که دانشجویان آزادی خواه و حامیان فلسطین تظاهرات همبستگی با ملت فلسطین و محکومیت ادامه نسل کشی و کودک کشی رژیم صهیونیستی را برپا می‌کنند.

امروز مساله مقاومت به خصوص بعد از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در بسیاری از کشورها و منطقه خاورمیانه به عنوان یکی از برجسته‌ترین و شایسته‌ترین اقداماتی است که در جامعه صورت می‌گیرد. مانند مقاومتی که مردم مظلوم یمن از خود نشان می‌دهند و مقاومتی که در فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی در جریان است.

با توجه به اینکه جوامع برای دستیابی به اهداف و ارزش‌های خود نیازمند الگوهای مؤثر هستند. یکی از الگوهای خوبی که سبک زندگی آنها می‌تواند باعث پیشرفت فرد و جامعه شود، سبک زندگی شهدا است. البته که سرگذشت و سرنوشت بسیاری از شهدا تکان دهنده است و ابعاد زندگی آنها برای بسیاری از مردم به ویژه نسل جوان شناخته شده نیست. به فرموده مقام معظم رهبری امروز فضیلت زنده نگهداشتن یاد و نام شهدا کمتر از شهادت نیست؛ به دلیل اهمیت مساله مقاومت در بسیاری از کشورها و منطقه خاورمیانه پرونده «شهدای شاخص طوفان الاقصی» را باز می‌کنیم تا به یکی از مهم‌ترین شئون تکریم و زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا یعنی بررسی و مرور زندگی آنها بپردازیم.

قسمت‌های اول تا چهارم این پرونده به بررسی و مرور زندگی شهیدان «مشتاق السعیدی»، «صالح العاروری»، «حسن وسام الطویل» و «سید رضی موسوی» اختصاص دارد که از پیوندهای زیر قابل مطالعه و بررسی است:

«فرمانده‌ای که مثل حاج قاسم و ابومهدی خستگی‌ناپذیر بود / توجه «ابوتقوا» به معنویت و روحیه نیروها»

«مهندس طوفان الاقصی؛ شهیدی که عمر خود را در خدمت به فلسطین گذراند»

«وسام حسن الطویل»؛ از طراحی عملیات وعده صادق تا توسعه توان مقاومت»

«سیدرضی موسوی؛ نقش اساسی در تجهیز مقاومت تا کمک به زلزله‌زدگان سوری»

ایمن نوفل؛ از توسعه موشکی حماس تا تشکیل اتاق فکر گروه‌های مقاومت

در فرصتی که دست داد در قسمت پنجم پرونده مورد اشاره به بررسی و مرور زندگی شهید «ایمن نوفل» پرداختیم که مشروح آن در ادامه گزارش می‌آید؛

ایمن نوفل با نام جهادی «ابو احمد» از رهبران امنیتی و اطلاعاتی جنبش مقاومت اسلامی حماس، عضو شورای عمومی نظامی گردان‌های قسام و فرمانده تیپ استان مرکزی آن بود که در تجهیز و طراحی عملیات‌های این گردان‌ها، از جمله دستگیری گلعاد شالیت سرباز صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ و عملیات طوفان الاقصی در سال ۲۰۲۳ نقش اساسی داشت. فرمانده ایمن از افراد نزدیک به معاون گردان‌های قسام جناب آقای «مروان عیسی» به شمار می‌رفت. او سرانجام در ۱۷ اکتبر سال ۲۰۲۳ مصادف با ۲۵ مهر ۱۴۰۲ در جریان نبرد طوفان الاقصی در حمله هوایی رژیم اشغالگر قدس به اردوگاه آوارگان «البریج»، در مرکز شهر غزه به شهادت رسید.

ابتکار ابو احمد؛ تشکیل اتاق فکر مشترک بین گروه‌های مقاومت اسلامی

تشکیل اتاق فکر مشترک بین گروه‌های مقاومت اسلامی جهت تصمیم گیری برای آزاد سازی اسیران فلسطینی در بند زندان‌های اشغالگران قدس و درگیری با اشغالگران ابتکار او بود. ابو احمد بارها توسط رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطینی بازداشت شد. همچنین در سال ۲۰۰۸ در جریان تلاش فلسطینی‌ها برای عبور از گذرگاه رفح به منظور شکستن محاصره غزه و ورود به خاک مصر، در مصر دستگیر شد و پس از سه و نیم سال بازداشت، توانست با وقوع انقلاب مصر در ۲۵ ژانویه سال ۲۰۱۱ آزاد شود.

نقش مهم در توسعه موشکی حماس

نوفل از زمان تأسیس جنبش حماس در سال ۱۹۸۷ به این جنبش پیوست و از آغاز عضویت، در شاخه نظامی جنبش حماس در فعالیت‌های مقاومت مسلحانه فعال بود تا اینکه فرمانده تیپ غزه شد و سپس به سمت رهبری شاخه نظامی حماس ارتقا یافت.

او عضو شورای نظامی و هماهنگی عملیات اتاق مشترک جناح‌های مقاومت فلسطین بود و نقش مهمی در توسعه سامانه موشکی جنبش حماس داشت و یکی از کسانی بود که عملیات نظامی را در انتفاضه اول و دوم (اولی در سال ۱۹۸۷ و دومی در سال ۲۰۰۰) رهبری کرد.

حتی زیر شکنجه هم حاضر به اعتراف نشد

نوفل سه بار در سال ۱۹۹۱ توسط رژیم صهیونیستی و یک بار در سال ۱۹۹۷ توسط تشکیلات خودگردان فلسطینی بازداشت شد. همچنین در سال ۲۰۰۸ به همراه دو جوان فلسطینی، در جریان تلاش فلسطینی‌ها برای عبور از گذرگاه رفح به منظور شکستن محاصره غزه و فرو ریختن حصاری مرزی آن و ورود به خاک مصر، در مصر دستگیر شد. با وجود آزادی فلسطینیان بازداشت شده در این حادثه، آزادی وی توسط سرویس امنیتی دولت مصر رد شد و بازداشت او بدون طرح اتهام رسمی و همچنین ممانعت از ملاقات هیئت‌های حماس با او ادامه پیدا کرد. یکی از آزاد شدگان همین حادثه شهادت داده است که نوفل برای گرفتن اعترافات و اطلاعات در مورد گروه‌های مقاومت فلسطینی با روش‌های خشونت‌آمیز مورد شکنجه‌های روحی و جسمی و باج‌گیری قرار گرفت. سرانجام ابو احمد پس از سه و نیم سال از بازداشت در زندان‌های مصر، توانست با وقوع انقلاب مصر در ۲۵ ژانویه سال ۲۰۱۱ آزاد شد.

ایمن نوفل؛ از توسعه موشکی حماس تا تشکیل اتاق فکر گروه‌های مقاومت

طراح عملیات‌های موفق مبارزان مقاومت

اشغالگران صهیونیستی نوفل را مسئول تجهیز تعدادی از رزمندگان گردان‌های عزالدین قسام می‌دانستند که باعث تلفات و جراحات در صفوف اشغالگران شده بود. ابو احمد چندین بار رهبری سرویس اطلاعاتی در گردان‌های عزالدین قسام را بر عهده داشت و سال‌ها به عنوان فرماندهی عملیات نظامی آن و در مسئولیت آخرش فرمانده تیپ استان مرکزی گردان‌های عزالدین قسام بود.

بیانیه مهم فرمانده پس از عملیات سیف القدس

نوفل در بیانیه‌ای بعد از عملیات «سیف القدس» (شمشیر قدس) در ماه می ۲۰۲۱ تأکید کرد که نیروهای مقاومت در پرونده آزاد سازی اسیران فلسطینی در بند زندان‌های اشغالگران قدس، حرف اصلی را خواهند زد و به دشمن می‌گوئیم که دیوارها و اقدامات مهندسی در مرز غزه کمکی به حفظ امنیتش نمی‌کند و ما مسئله رهایی اسیران فلسطینی را در رأس اولویت‌های خود قرار داده‌ایم. همچنین وی در ماه ژوئن ۲۰۲۲ در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، هرگونه درگیری پیش‌رو با اشغالگران صهیونیستی را منوط به تصمیم دسته‌جمعی و حساب‌شده اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت اسلامی دانست.

تجلیل به یادماندنی با رژه نظامی گردان‌های قسام

گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی، پس از شهادت ایمن نوفل که در بمباران نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی رخ داد، در بیانیه‌ای تاکید کرد: «گردان‌های شهید عزالدین قسام از فرمانده قسامی و مجاهد ایمن نوفل (ابو احمد) یکی از اعضای شورای نظامی عمومی و فرمانده تیپ مرکزی قسام که در نتیجه بمباران وحشیانه اردوگاه «البریج» توسط صهیونیست‌ها در مرکز نوار غزه به شهادت رسید، طی مراسم رژه نظامی تجلیل خواهد کرد.» در پی این بیانیه به مناسبت شهادت این فرمانده مجاهد در ماه اکتبر ۲۰۲۳ که در ۴۹ سالگی وی رخ داد، یک رژه نظامی باشکوه در غزه برگزار شد.

کد خبر 6261227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha