۲۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۵۶

قیمت لحظه ای بازار طلا، سکه و ارز

قیمت لحظه ای بازار طلا، سکه و ارز

در این مقاله قصد داریم به‌طور کامل درباره عوامل تاثیرگذار بر نوسانات قیمت طلا، سکه و ارز صحبت کنیم.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، قیمت دلار باتوجه‌به عواملی مانند شاخصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مدام درحال تغییر است. درواقع عملکرد و سیاست‌های دولت در کنار رفتار مردم در بازارهای مالی مختلف می‌تواند قیمت ارز را در سطح کلان با نوسان مواجه کند.

باتوجه‌به همبستگی نسبی نرخ دلار با سکه و طلا و سایر ارزها، سرمایه‌گذاران بازارهای مالی برای حفظ سرمایه خود در شرایط اقتصادی آشفته برای یادگیری تحلیل قیمت انواع ارز ازجمله دلار اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. در این مقاله قصد داریم به‌طور کامل درباره عوامل تأثیرگذار بر نوسانات قیمت طلا, سکه و ارز صحبت کنیم.

عواملی که قیمت دلار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، کدام‌اند؟ ‌

از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر نرخ دلار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نرخ تورم

زمانی‌که نقدینگی دولت از طریق فعالیت‌های مفید اقتصادی تأمین نشود، از چاپ پول برای مدیریت شرایط بحرانی استفاده می‌کند و با این اقدام نرخ تورم افزایش می‌یابد؛ البته عوامل دیگری مانند افزایش تقاضای عمومی برای خرید یک کالا و عدم تزریق آن کالا توسط تامین‌کنندگان با هدف رسیدن به سود بیشتر نیز در افزایش نرخ تورم تأثیر دارند.

یکی از مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که هر سال باید میزان نرخ تورم خارجی و داخلی با هم مقایسه و تفاوت قیمت آن‌ها به نرخ ارز افزوده شود. به‌عنوان مثال نرخ تورم خارجی ۵ درصد و نرخ تورم داخلی ۵۰ درصد محاسبه شود. به میزان تفاوت این دو رقم یعنی ۴۵ درصد به نرخ ارز اضافه خواهد شد. در واقع افزایش قیمت دلار نشان می‌دهد که ارزش پول ملی ایران یعنی ریال کاهش یافته‌است.

حرکت چرخه اقتصادی به‌شکل معیوب

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش ریال این است که چرخه اقتصادی کشور حرکت معیوبی داشته باشد و در مسیر پیشرفت درجا بزند. رکود اقتصادی و حرکت معیوب این چرخه سرمایه‌گذاران را نیز بدبین کرده و باعث می‌شود که دیگر روی تولیدات داخلی و اوراق بهادار ایرانی سرمایه‌گذاری نکنند. این امر موجب کاهش ارزش ارز ملی، یعنی ریال می‌شود و در مقابل قیمت دلار را افزایش می‌دهد.

افزایش نرخ بهره بانک‌ها و استفاده از آن برای کنترل تورم

یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ ارز خارجی در ایران این است که بانک‌ها برای کنترل تورم، نرخ بهره وام‌های خود را افزایش می‌دهند تا با استفاده از این روش تا حدودی بتوانند از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کنند. ازطرفی وقتی نرخ بهره پایین باشد، هیچ سرمایه‌گذاری تمایل ندارد که سرمایه خود را به‌عنوان وام به متقاضیان اهدا کند.

کاهش ارزش کالاهای صادراتی نسبت به ارزش کالاهای وارداتی

زمانی‌که دولت کالاهای صادراتی را گران‌تر از نوع وارداتی آن کالا به خارج از کشور صادر کند، ارزش پول ملی به‌دلیل بیشترشدن درآمدهای دولت بیشتر می‌شود و قیمت دلار بالا نمی‌رود؛ اما برعکس اگر قیمت کالاهای وارداتی از کالاهای صادراتی بالاتر باشد، دولت هزینه بیشتری برای واردات صرف می‌کند و درنهایت قیمت ارزهای خارجی ازجمله دلار افزایش می‌یابد.

خریدوفروش دلار یا سایر ارزهای خارجی توسط دلالان

عامل دیگری که باعث افزیش نرخ دلار در ایران شده، خریدوفروش دلار یا سایر ارزهای خارجی توسط دلالان است. دلالان بازار از یک استراتژی معامله‌گری حرفه‌ای و مدون پیروی نمی‌کنند و با هدف سود بیشتر برای خرید دلار اقدام می‌کنند. این اقدام نتیجه‌ای جز افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش ریال به‌همراه ندارد.

بدهکار بودن دولت به بانک‌های بین‌المللی

یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت ارز به‌ویژه دلار در ایران، بدهکاربودن دولت به بانک‌های بین‌المللی است. این موضوع نیز در افزایش نرخ تورم و کاهش توسعه اقتصادی کشور بی‌تاثیر نیست. در کشوری با این شرایط، سرمایه‌گذاران تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری ندارند و این امر موجب می‌شود که دولت مبالغ هنگفتی را به بانک‌های بین‌المللی بدهکار باشد.

قیمت لحظه ای بازار طلا، سکه و ارز

چگونه می‌توان قیمت ارز، طلا و سکه را در بازار کاهش داد؟

در کشور ما بالارفتن قیمت ارز به‌ویژه دلار به‌طور مستقیم روی قیمت طلا و سکه تأثیر می‌گذارد؛ زیرا همان‌طور که می‌دانید، قیمت طلا برحسب دلار محاسبه می‌شود و یک قیمت جهانی است. با کاهش ارزش ریال، دولت باید مبالغ بیشتری را برای خرید طلا به قیمت دلار پرداخت کند. در چند سال اخیر قیمت طلا، قیمت سکه امامی تک فروشی، قیمت سکه نقدی، قیمت نیم سکه و قیمت دلار مدام درحال افزایش بوده‌است‌. دولت برای کاهش قیمت ارز، طلا و سکه در بازار باید از راهکارهای زیر استفاده کند:

اصلاح و کنترل دلایل افزایش نرخ ارز و تقویت ارزش پول ملی

کاهش میزان استقراض بانک مرکزی ایران از بانک‌های بین‌المللی

بهبود مدیریت بودجه‌بندی کشور برای کاهش رشد نقدینگی و مهار نرخ تورم

تک‌نرخی‌شدن ارز

مبارزه با دلالی و فساد در حوزه ارز

بهبود بودجه‌نویسی دولت و کاهش وابستگی به چاپ پول

به این نکته توجه داشته باشید که قیمت طلا، قیمت سکه امامی تک فروشی، قیمت سکه نقدی، قیمت نیم سکه و قیمت ارز در ایران رابطه مستقیمی با اخبار دارد. هر وقت خبر مهمی راجع به شیوع بیماری‌ها در جهان، جنگ‌های بین‌المللی، اتفاق‌های سیاسی داخلی و خارجی، اقتصاد ملی و بین‌المللی و… در ایران انتشار پیدا می‌کند، بلافاصله قیمت‌ها تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند.

به نظر شما چه اتفاقی باعث می‌شود که بعد از پخش اخبار مهم از رسانه‌ها قیمت دلار امروز و قیمت طلا امروز انقدر سریع تغییر پیدا کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مردم بعد از انتشار خبرهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ترجیح می‌دهند که دارایی و سرمایه خود را به یک دارایی امن مانند طلا، سکه یا دلار تبدیل کنند و با انجام این کار بتوانند جلوی کاهش ارزش پول خود را بگیرند. در چنین شرایطی تقاضا برای خرید طلا، سکه و ارز افزایش پیدا می‌کند و با افزایش تقاضا قیمت‌ها بالا می‌رود.

قیمت لحظه ای بازار طلا، سکه و ارز

آگاهی از قیمت دلار امروز و قیمت طلا امروز از طریق موتورهای جست‌وجوی کالا

در این مقاله راجع به عوامل تأثیرگذار بر قیمت دلار صحبت کردیم و توضیح دادیم که افزایش قیمت ارز ازجمله دلار به‌صورت مستقیم می‌تواند قیمت طلا و سکه را نیز افزایش دهد. درادامه به معرفی راهکارهایی پرداختیم که دولت با اجرای آن‌ها می‌تواند قیمت ارز، طلا و سکه را کنترل و مدیریت کند. برای آگاهی از قیمت لحظه‌ای ارز، طلا و سکه می‌توانید به یکی از سایت‌های معتبر جست‌وجوی کالا مراجعه کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6261352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha