۲۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۵

سفیر چین در ایران مطرح کرد؛

جست‌وجوی روح جاده ابریشم در امتداد کاروانسراهای باستانی

جست‌وجوی روح جاده ابریشم در امتداد کاروانسراهای باستانی

سفیر چین در ایران طی یادداشتی با اشاره به سفرش به سمنان گفت:جست‌وجوی روح جاده ابریشم در امتداد کاروانسراهای باستانی است.

زونگ پی وو، سفیر چین در ایران طی یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر گذاشت، درباره سفرش به سمنان نوشت: چندی پیش از استان سمنان که دارای تاریخ و فرهنگ طولانی، مناظر طبیعی زیبا و مردم خونگرم و مهمان نواز است بازدید کردم، و همه اینها خاطره عمیقی در ذهنم به جا گذاشت. سمنان یک گره مهم در جاده ابریشم باستانی است که هزاران مایل امتداد دارد و در طول مسیر آن کاروانسراهای باستانی وجود دارند که داستان بیش از دو هزار ساله راه ابریشم را برای مردم روایت می‌کنند.

کاروانسرا نمادی از روحیه ابتکار است. بیش از دو هزار سال پیش، چین و ایران از طریق جاده ابریشم باستانی از نزدیک به هم متصل بودند. اجداد ما در صحرای وسیع به سختی کار کردند و مجموعه‌ای از کاروانسراها را برای مسافران تجاری ساختند که باعث ارتقای مبادلات بین کشورها در طول مسیر می‌شد.

استان سمنان در شرایط پیچیده کنونی روحیه ابتکار خود را پیش برده و به پیشرفت‌های جدیدی در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و غیره دست یافته است. چین نیز در حال تعمیق کامل اصلاحات، ترویج مدرنیزاسیون به سبک چینی، و ترویج ساخت مشترک با کیفیت بالای کمربند و جاده است. این نه تنها به نفع مردم چین است، بلکه فرصت‌های توسعه بیشتری را برای کشورهایی از جمله ایران ایجاد می‌کند.

کاروانسرا نمادی از دوستی سنتی است. گفته می‌شود که در جاده ابریشم باستانی در هر سی یا چهل کیلومتر یک کاروانسرا وجود داشت. تجار از سراسر جهان یک کاروانسرا را به مقصد کاروانسرا بعدی ترک می‌کردند و این جریان را پی در پی ادامه می‌دادند.

دوستی چین و ایران نیز باید به طور مستمر نسل به نسل منتقل شود و همکاری‌های محلی نقش مهمی در این امر ایفا خواهد کرد. استان سمنان منابع طبیعی، تاریخی و فرهنگی غنی و پتانسیل توسعه عظیمی دارد.

در حال حاضر، چین و ایران ۱۲ جفت استان و شهر را خواهر خواهنده تعیین کرده‌اند، اما در مقایسه با سطح توسعه روابط مشارکت راهبردی جامع دو کشور، هنوز فضای ارتقا بزرگی وجود دارد.

سفارت چین در ایران مایل است با حفظ ارتباط نزدیک با استان سمنان، نقاط رشد همکاری دو طرف را در زمینه‌های کشاورزی، صنعت، گردشگری و غیره به طور کامل مورد بررسی قرار داده، و ایجاد روابط خواهرخواندگی سمنان با استان یا شهر مربوطه چین را ترویج کند تا همکاری‌های محلی بین چین و ایران را بیشتر ترویج دهد و منافع بیشتری را برای مردم دو کشور به ارمغان آورد.

کاروانسرا نمادی از روحیه باز و فراگیر است. کاروانسرا مسافران تجاری از سراسر جهان را گرد هم می‌آورد و مکانی بود که همه طرف‌ها می‌توانستند به خوبی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و با یکدیگر به تبادل بپردازند.

در حال حاضر، در مواجهه با تغییرات بزرگی که در یک قرن اخیر دیده نشده است، ما باید به نگرشی باز و فراگیر پایبند باشیم، با یکجانبه گرایی و هژمونیسم مقابله کنیم و مشترکاً برای چالش‌های جهانی راه‌حلی پیدا کنیم.

آقای شیء جین پینگ رئیس جمهور چین سه ابتکار جهانی مهم را پیشنهاد کرده‌اند و ایران نیز حامی فعال گفتگوهای متمدنانه است. دو کشور در بسیاری از مسائل مواضع مشابه و یا نزدیک به هم دارند. چین مایل به تقویت همکاری با استان سمنان در حوزه‌های علوم انسانی، تعمیق دانش و درک متقابل و تلاش مشترک برای ارتقای توسعه پایدار و بلندمدت روابط چین و ایران است.

کد خبر 6261707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha