۲۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۲۲

رییس کل دادگستری استان بوشهر:

محل‌های هزینه‌کرد اعتبارات آلایندگی در استان بوشهر مشخص شود

محل‌های هزینه‌کرد اعتبارات آلایندگی در استان بوشهر مشخص شود

بوشهر- رییس کل دادگستری استان بوشهر گفت: محل‌های هزینه‌کرد اعتبارات آلایندگی در استان بوشهر مشخص شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی مهرانگیز ظهر شنبه در نشست با مسئولان عسلویه در خصوص هم اندیشی و بررسی مسائل و موضوعات حوزه شهرستان گفت: خدمت به مردم استان بوشهر موجب افتخار است و مسئولین باید از فرصت مسئولیت خویش در راستای دفاع از حق و حقوق مردم استان استفاده کنند.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر تصریح کرد: برای مسئولان در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هیچ لذتی بالاتر از رضایت مردم نیست چرا که رضایت مردم موجب رضایت خدای متعال است.

مهرانگیز در ادامه گفت: از زمان ورود به دادگستری استان بوشهر، به قضات اعلام کردیم که با مردم با احترام برخورد کنند، زیرا مردمی که به دادگستری‌ها و دادسراها مراجعه می‌کنند بعضاً از نحوه رفتار قضات گلایه‌هایی داشتند و رئیس قوه قضائیه نیز در جلساتی اشاره داشتند به این نوع برخوردها و تاکید داشتند که قضات با حوصله به مردم جواب بدهند و در همین راستا این امر مهم را نهادینه کردیم که با مردم با ادب و احترام رفتار شود.

وی افزود: هر چند بالاخره در حوزه دادگستری، بحث حق و ناحق مطرح می‌شود و یکی حق است و دیگری ناحق و نمی‌شود حق را به دو نفر داد، اما اعتقادم این است حتی اگر کسی آدم کشته باشد گرچه بالاتر از قتل نداریم، اما اعلام کردیم در دادگاه‌ها حق ندارید توهین کنید چرا که حتی قاتل هم دارای حق و حقوقی است و اولویت ما تکریم ارباب رجوع است.

وی در خصوص مشکلاتی که در مورد حق آلایندگی وجود داشت گفت: یکی از مسائلی که مورد توجه قرار گرفت موضوع عدم پرداخت حق آلایندگی بود که مشخص شد از دی ماه سال ۱۴۰۰ عوارض آلایندگی به استان پرداخت نشده است که این موضوع را در سفر رئیس جمهور شهید رئیسی مطرح کردیم و در ادامه پیگیری‌های لازم توسط دادگستری استان و استاندار بوشهر صورت گرفت، زیرا عوارض آلایندگی حق عمومی مردم است و ما به عنوان مدعی العموم باید حق مردم را طلب کنیم.

وی گفت: با اقدامات و جلساتی که با استانداری، اداره کل امور مالیاتی استان و اداره کل محیط زیست گرفتیم موفق شدیم در دو نوبت عوارض حق آلایندگی را از مرکز دریافت کنیم.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر افزود: این مهم یک بار در سال گذشته اتفاق افتاد که سبب شد یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از این محل دریافت کنیم و به تازگی نیز حدود ۲ هزار و ۲۳۶ میلیارد تومان به عنوان عوارض آلایندگی تخصیص داده شد که در حال حاضر در حساب استان آمده، ولی این مقدار هنوز به حساب شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها واریز نشده است.

مهر انگیز گفت: مقرر شده این دستگاه‌ها ابتدا اعلام کنند آن مبلغ یک‌هزار و ۴۰۰ میلیاردی که سال گذشته دریافت کردند را چگونه هزینه کردند و، چون مطابق قانون ۵۰ درصد عوارض آلایندگی باید در جهت رفع آلاینده‌ها هزینه و مابقی صرف دیگر امور جاری شود، دادگستری نیز پس از بررسی مدارک و اسناد ارائه شده از سوی شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها و اطمینان از رعایت صرف ۵۰ درصد این هزینه در مسیر واقعی خود، مبلغ حق آلایندگی که هفته گذشته در حساب استان وارد شده است را به حساب آن‌ها واریز می‌کند.

وی افزود: باید این مبالغ در توسعه شهری و در محله‌ها و جاهایی که واقعاً عام المنفعه بوده و کمبود و مشکل وجود دارد مورد استفاده قرار گیرد به عنوان مثال برای شهرستان عسلویه یکی از مشکلات اساسی مردم نبود بیمارستان است که باید از این منابع جهت مرتفع کردن این کمبودهای اساسی هزینه شود که آثار ماندگار برای این شهرستان داشته باشد و اقدامات صورت گرفته در شهرستان عسلویه منجر به رفع مشکلات بسیاری شده است.

مهرانگیز در بحث اشتغالزایی و جذب نیروهای بومی گفت: در گذشته جذب نیروهای بومی استان توسط شرکت‌های مستقر در منطقه رعایت نمی‌شد، اما دادگستری استان به این مهم ورود کرد، زیرا مطابق مصوبه هیئت وزیران در جذب و استخدام نیرو سهم افراد بومی ۵۰ درصد است که خوشبختانه با نظارت دادگستری شرکت‌ها خود را ملزم به رعایت آن می‌کنند و اکنون به عدد ۵۰ درصد نزدیک شده است.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر افزود: این حق مردم استان و این شهرستان است که با وجود تحمل این آلودگی‌ها از این امتیازها استفاده کنند که به همین منظور به دادستان‌ها تاکید شده پرونده‌های استخدامی شاغلین را بررسی کند که حتماً حد نصاب جذب ۵۰ درصدی نیروهای بومی در این شرکت‌ها رعایت شود.

وی در این نشست به موضوع اسناد مالکیت مردم عسلویه اشاره کرد و گفت: حل مشکل ۳۵ ساله صدور اسناد مالکیت عسلویه که با حضور رؤسای قوه قضائیه و سازمان اسناد و املاک کشور صادر و تحویل شد که در اینجا جا دارد از زحمات رئیس سازمان اسناد و املاک کشور و معاونان وی که در گرمای بالای پنجاه درجه در منطقه حضور پیدا کردند و کار را به سرانجام رساندند و همچنین مدیرکل اسناد و املاک استان بوشهر، تشکر و قدردانی ویژه داشته باشم.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر به دیگر مشکلات این شهرستان اشاره کرد و گفت: از مشکلات دیگر این شهرستان از جمله تأسیس آب شیرین کن و ساختمان پزشکی قانونی که مورد استفاده عموم مردم است که باید از همین منابع مرتفع شود.

مهرانگیز به رفع مشکل ته لنجی در استان اشاره کرد و گفت: با اقدامات و جلساتی که در استان و مرکز صورت گرفت مشکل ته لنجی رفع شد و مجوز دو سفر در سال را برای لنجداران مصوب شد و پیگیر حل دیگر مشکلات لنجداران نیز هستیم.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر در خصوص مشکلات دیگر مطرح شده ازجمله اسناد بیدخون، تالاب عسلویه و نیز فراهم شدن دستگاه دیالیز، موضوع پیگیری زمین‌های بلاتکلیف بابت سند مردم شهر و شهرستان عسلویه، موضوع همکاری لازم جهت صدور پروانه ساخت ساز، موضوع اسکله و لایروبی و موضوع مدارس این شهرستان ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌هایی که در دست اقدام است به زودی این مشکلات شهرستان نیز حل شوند.

در ادامه این نشست ائمه جماعت شهر و شهرستان عسلویه و سهمو شمالی و فرماندار و اعضای شورای شهر شهرستان عسلویه که در این نشست حضور داشتند ضمن تبادل نظرات خود تشکر صمیمانه و ویژه خود و مردم شهرستان عسلویه را به ریاست قوه قضائیه در خصوص اقدامات اخیر در شهرستان عسلویه و اقدامات جهادی رئیس کل دادگستری استان بوشهر که مجدانه و دلسوزانه برای مردم این استان و علی الخصوص مردم شهرستان عسلویه انجام دادند ابراز کردند.

کد خبر 6261737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha