۲۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۴۲

در دومین همایش بین‌المللی قرآنی «رسالات الله» در مالزی مطرح شد؛

قرآن پژوهی؛یکی از راهبردی‌ترین عرصه‌های مطالعات درون و برون دینی

قرآن پژوهی؛یکی از راهبردی‌ترین عرصه‌های مطالعات درون و برون دینی

رئیس مرکزبین‌المللی قرآن وتبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در همایش بین‌المللی قرآنی «رسالات الله» در مالزی، گفت: قرآن پژوهی؛ یکی از راهبردی‌ترین عرصه‌های مطالعات درون و برون دینی است.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین همایش بین‌المللی قرآنی «رسالات الله» از سوی مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی و مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی دانشگاه UM مالزی باحضور اندیشمندانی از کشورهای جمهوری اسلامی ایران و مالزی با موضوع بررسی اندیشه‌های قرآنی اندیشمندان معاصر جهان اسلام با تاکید بر موضوع «انسان در قرآن» به زبان عربی، انگلیسی و فارسی در تاریخ ۲۶ و ۲۷ مهرماه ۱۴۰۳ مصادف با ۱۷ و ۱۸ اکتبر در دانشگاه UM کشور مالزی برگزار شد.

بررسی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی و سایر اندیشمندان قرآنی جمهوری اسلامی ایران، تأکید بر منزلت و حقوق انسان در قرآن و تبیین مفهوم مقاومت و نقش شهدای سرافراز، محورهای اصلی دومین همایش بین‌المللی قرآنی رسالات الله بود.

در این همایش ۱۰ سخنران ایرانی و مالایایی در خصوص خداشناسی در قرآن به ایراد سخن پرداختند و در ابتدا نماینده مرکز مطالعات پیشرفته مالزی ضمن خیر مقدم به هیئت عالی رتبه قرآنی ایران گفت: از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای برقراری ارتباط بین اندیشمندان اسلامی این دوکشور قدردانی می‌کنم.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس هیأت عالی رتبه قرآنی جمهوری اسلامی ایران در مالزی؛ گفت: محوریت قرآن در فرهنگ و اندیشه اسلامی و توجه اندیشمندان علوم اسلامی به آن در طول تاریخ، میراث عظیم و گران بهایی را برای محققان در این عرصه به ارمغان آورده است.

وی تصریح کرد: رویکردهای تفسیری، ادبی، اصولی، کلامی و فلسفی به قرآن، حوزه قرآن پژوهی را به یکی از راهبردی‌ترین عرصه‌های مطالعات بین‌رشته‌ای تبدیل کرده و زمینه مساعدی برای تعاملات علمی درون دینی و برون دینی ایجاد کرده است.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری، عنوان کرد: از سوی دیگر، رشد فزاینده اندیشه‌های قرآنی اندیشمندان جهان اسلام طی سده‌های اخیر، تراث قرآنی قابل توجهی را فراهم نموده است و حوزه قرآن‌پژوهی در بسیاری از مبادی و موضوعات، دارای عرصه‌های مشترک علمی و مطالعاتی در زمینه‌های معرفت شناسانه، متن پژوهانه، فهم مدارانه و روش گرایانه است و همین امر سبب شده که میراث علمی قرآن پژوهان اسلامی در حوزه‌های مشترک مطالعاتی به زبانی قابل فهم و بیانی قابل قبول به اندیشمندان و محققان و علاقمندان فلسفه‌های غربی، ارائه کند.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری، تأکید کرد: قرآن کریم آموزه‌هایی فراوانی دارد که می‌تواند با حوزه‌های مختلف از زندگی انسان و علوم انسانی ارتباط برقرار کند و به بیان دیگر به گفتمان میان آنها دست یابد. این گفتمان می‌تواند میان آموزه‌های قرآنی با مطالعات روانشناسی، مطالعات فلسفی، مطالعات فقهی و تاریخی برقرار شود و در این گفتمان‌هاست که اندیشه‌های جدید تولید می‌شود که با بهره گیری از آموزه‌های وحیانی و دانش و تجربه بشری می‌توان به افق‌های جدید در علم دست یافت.

رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با اشاره به اینکه شناسایی ظرفیت‌های قرآنی کشورهای را دستاورد اصلی این همایش عنوان کرد: اندیشه‌های قرآنی بزرگان معاصر همچون امام خمینی (ره)، رهبر انقلاب، علامه طباطبایی، علامه حسن زاده آملی و علامه عبدالله جوادی آملی در این برنامه منتشر می‌شود.

وی همچنین به دیدگاه آیت الله جوادی عاملی در خصوص انسان اشاره کرد و گفت: انسان از نگاه ایشان تنها حیوان ناطق نیست درحالیکه موجودی است حیّ متألّه که هدفش خداشناسی است.

قرآن پژوهی؛یکی از راهبردی‌ترین عرصه‌های مطالعات درون و برون دینی

در ادامه حبیب رضا ارزانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، ضمن خیر مقدم به حضار با اشاره به نگاه قرآن به انسان، گفت: اگر کسی آیات قرآن را در خصوص انسان جدا جدا بررسی کند دچار تناقض خواهد شد چراکه در جایی از قرآن انسان به عنوان با فضیلت ترین موجود که ملائک به آن سجده می‌کنند یاد شده و درجایی آن را جهول و عجول می نامد اما سوره والعصر بهترین معرفی را انسان دارد که هدف خلقت او ایمان و عمل صالح است.

وی تصریح کرد: در این سوره انسان خداشناس را تنها با عمل صالح معرفی می‌کند و بیانگر این حقیقت است که راه جلوگیری از آن خسران طبیعی و قهری بعد از ایمان، انجام همه اعمال صالح است.

ارزانی گفت: بعد از مسئله شناخت و آگاهی، هر کس در مسیر عمل در هر گام با موانعی روبرو است اگر استقامت و صبر نداشته باشد هرگز نمی‌تواند احقاق حق کند، و عمل صالحی انجام دهد و یا ایمان خود را حفظ کند.

همچنین در پایان همایش انسان در قرآن بیانیه ای شش بندی قرائت شد، بندهای این بیانیه به این شرح است، یک. تهیه سند "پذیرش مفهوم فلسفی انسان در قرآن در الگوی توسعه در همه کشورهای مسلمان، دو. پیشنهاد ایجاد شاخص توسعه انسانی اسلامی، سه. تهیه سندی در مورد راه حل قرآنی برای بحران‌های امروزی بشر و ترویج رویکرد دیپلماسی قرآنی را که باید به سازمان ملل ارائه شود، چهار. ایجاد و مستندسازی نمونه‌های زنده از مدل‌های بومی سازی شده توسعه انسانی قرآنی در مالزی و ایران، پنج. همکاری مالزی با جمهوری اسلامی ایران در راستای ایجاد پارلمان جهانی قرآنی و دادخواهی از صلح و بشریت، شش. راه اندازی جنبش مقاومت در برابر انسانیت زدایی و کالایی شدن انسان (سیاست، اقتصاد، اجتماعی، مراقبت از محیط زیست، حکومتداری)

گفتنی است، همچنین در اختتامیه همایش، شرکت کنندگان در دومین همایش بین‌المللی قرآنی رسالات الله که به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی در دانشگاه UM مالزی برگزار شد، از حمایت‌های شایسته، عملی و عینی جمهوری اسلامی ایران در حوزه مقاومت و انجام عملیات وعده صادق قدردانی و تشکر کردند.

کد خبر 6261749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha