۲۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۵۸

تحلیل گر مسائل سیاسی عنوان کرد؛

وحدت ۵ کشور با مقاومت فلسطین

وحدت ۵ کشور با مقاومت فلسطین

اصفهان_ استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی گفت:  امروز شاهد وحدت لبنان، سوریه، یمن، ایران و عراق با مقاومت فلسطین هستیم و در مقابل رژیم صهیونیستی جبهه گسترده قرار گرفته است. 

به گزارش خبرنگار مهر، حسین رویوران پیش از ظهر یکشنبه در نشست جهاد تبیین «تحلیل مسائل منطقه خاورمیانه» که به همت بسیج اساتید استان اصفهان با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان (خوراسگان) برگزار شد، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی همواره با برتری قدرت نظامی جنگ را به نفع خود برده اما الان حماس دارد می جنگد و یکسره سازی در غزه اتفاق نیفتاده و در لبنان هم همین است.

وی افزود: در اواخر دولت ترامپ نیز عملاً اتفاق مهمی افتاد که دولت‌های عربی بدون پیش شرط حل مشکل فلسطین و بدون پیش شرط جهت اجرای قطعنامه ۲۴۲؛ اسرائیل را به رسمیت شناختند از نگاه اینها در ۲۱ هزار کیلومتر بود اما اسرائیل خودش را در ۲۷ هزار مجموعه مساحت فلسطین موجودیت اسرائیل را می‌شناسد به عبارتی با عبور از تمام این توافق‌ها دولت‌های عربی مثل امارات و بحرین؛ سودان و اردن؛ و بقیه اسرائیل را به رسمیت شناختند.

طوفان الاقصی موضوع فلسطین را روی میز دنیا قرار داد

استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی در ادامه اظهار کرد: در چنین شرایطی که فلسطین کاملاً منزوی شده بود نیاز بود که فلسطین کاری انجام دهد که به گونه‌ای بحث فلسطین را یک بار دیگر روی میز دنیا قرار دهد؛ طوفان الاقصی به گونه‌ای موضوع فلسطین را روی میز دنیا قرار داد و الان بسیاری می‌گویند حل دو دولت باید دوباره از سر گرفته شود از و اینها می‌گویند که فلسطین در حال حاضر امکان ندارد رها شود و از آن عبور شود؛ البته هزینه‌ای که پرداختند سنگین است اما اگر این کار را نمی‌کردند کل فلسطین را از دست می‌دادند.

وی ادامه داد: بحث دوم در سال ۲۰۰۶ که جنگ ۳۳ روزه بود که رژیم صهیونیستی عملیاتی را برای از بین بردن حزب الله آغاز کرد اما موفق نشد و شکست خورد و بعد از جنگ رژیم صهیونیستی کمیته‌ای تشکیل داد حدود ۷۰ نفر بود که به یک سوال باید پاسخ می‌دادند که ما برتری نظامی داریم چرا شکست خوردیم؛ گزارش این کمیته اهمیت دارد و جمع بندی گزارش این بود که در این جنگ اسرائیل شکست خورده؛ برتری نظامی داشته و دارد اما به دلیل شیوه جنگی که حزب الله انتخاب کرده که بعد اسم آن را جنگ نامتقارن گذاشتند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بر طبق گزارش این کمیته فرآیند حمله به پایگاه اجتماعی در دستور کارشان قرار گرفت؛ گفت: اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه همان کار را کرد لذا نتیجه این گزارش کمیته این بود که جنگ نامتقارن ضعف اسرائیل است و به جای ترساندن با برتری نظامی باید با ویران سازی و نسل کشی بترساند.

استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی گفت: دکترین ضاحیه سال ۲۰۰۶ ایجاد شد و به دلیل عدم توجه و برخورد با آن در قرن ۲۱ چنین گسترش داد و وقتی جنگ غزه شروع شد خانه‌ها را از بین برد و مردم را کشت که تا الان ۴۳ هزار نفر شهید و ۱۵ هزار مفقود و ۱۱۵ هزار زخمی دارد و در لبنان هم همین را شروع کرده و مناطق شیعه نشین را تخریب و ۳ هزار نفر را شهید و ۱۲ هزار نفر زخمی؛ این نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در قرن ۲۱ ام نسل کشی را با دکترینی انتخاب کرده بود اما قبل از اینکه به اجرا بگذارد به مسئله هیچ اعتنا نشد در حالی که اگر دنیا علیه آن کاری کرده بود جرأت نمی‌کرد این را به اجرا بگذارد اما متأسفانه به اجرا گذاشت و غرب و آمریکا هم حمایت کردند.

وی بیان داشت: نکته سوم هم اینکه در علوم سیاسی موضوع تقریباً روابطی و حل و فصل و مواردی از این قبیل است اما در علوم استراتژیک ماهیت اصلی بحث قدرت و از طریق بین المللی است.

وی به موشک باران امروز اسرائیل توسط حزب الله نیز اشاره و بیان کرد: اسرائیل یکسره سازی را از دست داده با وجود اینکه تمام توان از هوش مصنوعی تا سلاح‌های پیشرفته را در اختیارش قرار داده‌اند.

ریوران در ادامه با اشاره به شنودهایی اسرائیل در حومه جنوبی و ضاحیه بیروت گفت: شنودها به یکسری پهپادهایی وصل هستند و از سیستم مخابراتی صداها را منتقل می‌کنند و براساس استفاده هوش مصنوعی و رهگیری است.
وی اظهار کرد: کشتن اکثر رهبران حزب الله بر همین اساس اتفاق افتاد؛ زمانی که موبایل را کنار گذاشتند از پیجر استفاده کردند همین کار را کردند و بعد هم موفق شد در ضاحیه شنودهای سنگینی بگذارد و بر اساس آن افراد را ترور می‌کرد، و این در حالی است که این تکنولوژی الان در جنگی که یک طرف آن ابرقدرت است مثل جنگ روسیه و اوکراین است هم استفاده نشد.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد اتفاقی که افتاد همه امکانات در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گرفته که بتواند یکسره سازی را انجام دهد اما موفق نشده و حزب الله هم این امکان را به او نمی‌دهند و در یک جنبش شهادت طلب و مقاوم شهادت دور از انتظار نیست و این مسائل پیش بینی شده و شهادت فرماندهان و رهبران واقعیت را تغییر نمی‌دهد و سازمان و فعالیت نظامی حزب الله سرجای خودش می‌ماند.

ریوران اظهار کرد: الان سه هفته است اسرائیل می‌خواهد حمله کند به جنوب لبنان و نتانیاهو اعلام کرده که تا رود لیتانی را ارتش باید اشغال کند اما نتوانسته حتی در حد چند کیلومتر پیشروی کند به این دلیل که در حزب الله مقاومت وجود دارد و تا الان رژیم صهیونیستی بیش از ۵۰۰ کشته و زخمی دادند اما موفق نشدند پیشروی کنند و در این زمینه شاهد شرایط خاصی هستیم و از دست دادن یکسره سازی آغاز یک فاجعه در اسرائیل است و این مسئله استخوان لای زخم برای این رژیم باقی می‌ماند الان در وضعیت وخیمی قرار دارد در حالی که مقاومت چنین وضعی ندارد و دارد می جنگد.

وی افزود: امروز شبکه ۱۴ اسرائیل زمانی که موشک‌ها فرود آمد سوال می‌کردند این نتانیاهو که بلبل زبونی می‌کند الان کجاست که این اهمیت تحمل پذیری هم است که صهیونیست‌ها این تحمل پذیری که در حزب الله وجود دارند را ندارند.

ریوران بیان کرد: حدوداً سه هفته پیش نتانیاهو اعلام کرد جنگ در غزه به عنوان جبهه اول پایان یافت و عملیات پاکسازی فقط باید انجام شود جنگ باید منتقل شود به جبهه شمالی و مجموعه‌ای از اهداف را اعلام کرد و به عوامل خودش هم به گونه‌ای اعلام کرد که می‌خواهیم چهره خاورمیانه را تغییر دهیم از لبنان و درخواست انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر در لبنان شد که اتفاق نیفتاد و موفق نشد عملاً در لبنان حاکمیت را از حزب الله دور کند یا در مقابل حزب الله به گونه‌ای تعریف کند. الان هم حزب الله با وجو د شرایط بسیار سخت و شوک‌های پی در پی را که پشت سر گذاشته و با همه اینها انگیزه حزب الله بالا است.

ریوران با اشاره به اقدامات و فشارهای حزب الله عنوان کرد: این فشارهای حزب الله اگر زیاد شود رژیم صهیونیستی توان ایستادن ندارد چون مهاجمانی که به این سرزمین آمده‌اند با وعده سرزمین شیر و عسل و سرزمین رفا و جامعه صهیونیستی جامعه رفا است و این فشارها را نمی‌توانند تحمل کنند.

وی بیان داشت: به همین دلیل هم این رژیم نمی‌ماند و نمی‌تواند تحمل کند علاوه براین الان این رژیم تحت فشار داخلی هم هست و تحمل این جامعه خیلی پایین است تا همین الان بیش ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار نفر از آنها رفته‌اند در حالی که در جامعه صهیونیست این مقوله هم مطرح بوده و هست که قطع مهاجرت به اسرائیل مساوی مرگ این رژیم است الان نه تنها کسی نمی‌رود بلکه مهاجرین از اسرائیل می‌روند و این رژیم به یک مرحله مرگ وارد شده اگر چه نتانیاهو وعده می‌دهد که بعد برمی‌گردند اما شرایط دیگر شرایط سابق نیست.

وحدت ۵ کشور با مقاومت فلسطین

استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی گفت: امروز شاهد وحدت لبنان، سوریه، یمن، ایران و عراق با مقاومت فلسطین هستیم و در مقابل رژیم صهیونیست جبهه گسترده قرار گرفته است.

ریوران با اشاره به اینکه همچنین نتانیاهو برنده انتخابات که می‌شد احزاب مذهبی را جذب می‌کرد؛ احزاب مذهبی هم باج می‌گرفتند گفت: اما این هم الان باعث اختلاف در جامعه اسرائیل شده؛ همچنین همین دو ماه پیش هم شاهد بودیم بیش از ۱.۵ میلیون نفر علیه نتانیاهو شعار می‌دادند و درخواست سرنگونی اش را داشتند.

کد خبر 6262872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha