۲۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۵۱

یک مقام مسئول:

۷۰ درصد مصرف انرژی مربوط به ساختمان و تأسیسات است

۷۰ درصد مصرف انرژی مربوط به ساختمان و تأسیسات است

یک مقام مسئول با بیان اینکه ۷۰ درصد مصرف انرژی مربوط به ساختمان و تأسیسات است، گفت: برای جلوگیری از مصرف بی رویه انرژی روش‌های متعددی وجود دارد از جمله اصلاح قیمت که تبعات خاص خود را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، هاشمی عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های تاسیساتی و صنعتی ایران امروز در نشست خبری اولین همایش ملی تأسیسات و گلوگاه ناترازی انرژی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد مصرف انرژی مربوط به ساختمان و تأسیسات و ۳۰ درصد بقیه آیتم‌ها است، اظهار کرد: برای جلوگیری از مصرف بی رویه انرژی روش‌های متعددی وجود دارد که از جمله آنها اصلاح قیمت است که تبعات خاص خود را دارد، یکی از راه‌ها عایق کاری است که بهترین راهکار نیز اصلاح فضای موتورخانه‌ها است که در کوتاه مدت جواب می‌دهد.

وی با بیان اینکه راهکار میان مدت استفاده از تجهیزات و وسایل سرمایشی و گرمایشی با راندمان بالا است، گفت: هوشمندسازی و اتوماسیون یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانیم از این مسیر مصرف انرژی را کاهش دهیم.

هاشمی ادامه داد: فرهنگ‌سازی یکی از راهکارهای بلند مدت بهینه سازی مصرف است به عنوان مثال میزان هدر رفت انرژی در یک ساختمان ۴۸ درصد مربوط به پنجره‌ها، ۲۴ درصد درب، ۱۳ درصد کانال کولر و ۱۰ درصد شومینه و بخاری است.

به گفته وی، در کشور ما کمبود قانون وجود ندارد بلکه عدم اجرای قانون وجود دارد.

عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های تاسیساتی و صنعتی ایران اضافه کرد: قانون کاهش سالانه ۵ درصد هدر رفت انرژی برای ساختمان‌ها وجود دارد و در این مسیر عایق کاری ۴۱۰.۵۵ مگاوات انرژی را در سال ذخیره می‌کند و ۴۹۶.۱۰۸ میلیون دلار نیز سرمایه گذاری ذخیره سازی می‌شود و کمتر از ۲ سال نیز بازگشت سرمایه دارد و همچنین ۱۵۴.۲۶۰ میلیون متر مکعب کاهش انتشار دی اکسید کربن را خواهیم داشت.

وی با اشاره به تعهدات معاهده پاریس گفت: ۳۷ کشور جهان وارد این معاهده شده‌اند که در این بین سوئیس برای انتشار هر متر مکعب دی اکسید کربن ۳۵ دلار، آفریقای جنوبی ۸ دلار و کانادا ۵۰ دلار جریمه در نظر گرفته است ما نیز اگر بتوانیم مفاد معاهده پاریس را انجام دهیم هم شرایط بهتری در تابستان و زمستان به لحاظ تأمین برق و گاز داشته و هم مصرف را بهینه کرده‌ایم.

کد خبر 6262924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha