۲۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۰۸

علی لاریجانی:

آیت‌الله مهدوی کنی در فعالیت‌های علمی و سیاسی بر عقل تکیه داشت

آیت‌الله مهدوی کنی در فعالیت‌های علمی و سیاسی بر عقل تکیه داشت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در آئین نکوداشت مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی گفت: به تعبیر ابن سینا ایشان در فعالیت‌های مختلف علمی و سیاسی بر عقل اصلی تکیه داشت یعنی عقل دوراندیش.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی در آئین نکوداشت مرحوم آیت الله مهدوی کنی، اظهار کرد: در مورد بزرگی حضرت آیت الله مهدوی سخنان بسیاری گفته و نوشته شده است و امروز هم نکات خوبی در این جلسه مطرح شد. روایتی را از امام حسین علیه السلام به مضمون نقل می‌کنم که فرمودند انسان‌هایی که این پنج خصوصیت را داشته باشند سعادتمندند اول عقل دین سوم ادب و چهارم حیا و پنجم خوش خلقی، من فکر می‌کنم آیت الله مهدوی انصافاً در سلوک سیاسی خود این پنج رکن را به جد در خودش مستقر کرده بود.

وی افزود: به تعبیر ابن سینا ایشان در فعالیت‌های مختلف علمی و سیاسی بر عقل اصلی تکیه داشت یعنی عقل دوراندیش. همین دانشگاه که امروز در محضر شما هستیم نمونه‌ای از دوراندیشی ایشان است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: گاهی سیاسیون ویژگی عقل‌گرایی ایشان را نمی‌پسندیدند مخصوصاً وقتی فضا احساسی می‌شد، گاهی تعریض‌هایی به ایشان داشتند؛ اما ایشان در این مسیر ثابت قدم بود. آیت الله جوادی در مورد آیت الله مهدوی فرمودند که عالمی آگاه و سیاستمداری هوشمند بود که همواره تلاش می‌کرد تا مبانی دینی را در عرصه سیاست پیاده کند.

لاریجانی ادامه داد: البته تمامی رهبران جمهوری اسلامی چنین تلاشی داشتند و دارند اما موضوع، مقوله تشکیک است. آیت الله مهدوی کنی در این ویژگی اهتمام داشت. ادب سیاسی از دیگر ویژگی‌های آیت الله مهدوی کنی بود و من که نزدیک نیم قرن با ایشان آشنایی داشتم ندیدم و نشنیدم در موضوعی سیاسی ایشان در مورد مخالفان لسان غیر مؤدبانه داشته باشد، همین ویژگی‌ها از او به عنوان یک جریان دلپذیر در بین همه جریان‌های سیاسی ایجاد کرده بود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از سخنانش عنوان کرد: شاید در عالم سیاست دوره معاصر ایران کسی نباشد که ایشان را نیک مرد نداند. نیکی و خیرخواهی برای دیگران مقصد همیشگی ایشان بود همانطور که فردوسی گفت بیا تا جهان را به بد نسپریم، به کوشش همه دست نیکی بریم؛ ایشان چنین بود. در رساله پروتاگوراس افلاطون سخن از دو چیز است که هرمس در نهاد آدمی نهاده است یکی عدالت و دیگری شرم؛ عالم سیاست به اندازه کافی حاوی خشونت و سردی است. وقتی با دریدگی سیاسی همراه شود، حتی با عناوین مختلف بزک هم بشود به چند پارگی جامعه می‌انجامد. استاد مهدوی کنی عقل و دین و ادب را در مبارزات طولانی در خود متجلی کرده بود و می‌دانست در یک خانواده کوچک که عواطف، آن جمع را به هم پیوند می‌دهد اگر بی‌شرمی باشد آن پیوند خانوادگی می‌پاشد.

لاریجانی افزود: جامعه‌ای که چنین پیوندی ندارد قطعاً دچار شکاف‌های اجتماعی عمیق‌تر می‌شود. ابزار سلوک سیاسی این مرد نه تنها ملحوف به حیا بود، بلکه در دیگران این ویژگی را القا می‌کرد. بارها این مرد گلایه در چنین رفتارهایی را می‌شنیدند که بسی رنج می‌برد، که خود داستان‌ها دارد.

وی گفت: و آخرالامر خوش خلقی ایشان بود، در سخت‌ترین شرایط، محفل ایشان همراه با حسن خلق بود. این سالک می‌دانست که بهترین دریافت‌های عرفانی در حال ابتهاج برای سالک حاصل می‌شود و نه قبض روحی؛ آیت الله مهدوی کنی این مسیر را در سیاست در روزهای سخت نیز فراهم می‌کرد تا با عقل کارآمد تصمیم‌گیری شود. امام صادق علیه السلام فرمود چهار چیز در هر کس باشد ایمانش کامل است، راستگویی، امانت داری، حیا و خوش خلقی و این همان است که امیرالمومنین فرمود، مؤمن اهل انس با دیگران است. و خیری نیست در کسی که انس نمی‌گیرد و دیگران نیز با او انس ندارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دوم سخنان خود پیرامون مسائل روز جامعه اظهار کرد: یکی از ویژگی‌هایی که در چند ماه اخیر ما با آن مواجه هستیم، سرعت حوادث در منطقه است که کمتر در گذشته نظیر آن را دیده‌ایم. گاه انسان احساس می‌کند همین اقدام‌های شرم‌آور را دشمن در سال‌های قبل، ظرف چند سال انجام می‌داد در زمانه فعلی ظرف چند روز در حال حدوث است.

لاریجانی ادامه داد: برخی از مفسرین سیاسی که در رب این امر را به عامل تندروی و خشونت‌گرایی نتانیاهو ربط می‌دهند. اما به نظر حقیر موضوع عمیق‌تر است. اسرائیل به طراحی غرب با فرماندهی آمریکا برای تغییرات استراتژیک در منطقه این وضع را به وجود آورده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اهمیت هوشیاری سیاسی در جامعه را حائز موضوعیت دانست و گفت: گاه گفته می‌شود اگر حماس چنین اقدامی نمی‌کرد این بحران به این وسیعی ایجاد نمی‌شد، البته در شرایط فعلی نمی‌شود یک پاسخ دقیق به این سوال داد زیرا احتیاج به زمان دارد تا آن مسائل پشت پرده این حوادث تا حدودی روشن شود.

لاریجانی در همین رابطه افزود: اقدام حماس برای رژیم صهیونیستی یک واکنش ایجاد کرد اما چرا اینگونه، همواره بین عمل و عکس‌العمل یک تناسب وجود دارد و همین امر نشان می‌دهد که آنها طراحی داشتند، احتمالاً این اقدامات طراحی را جلو انداخت. موضوع دوم شاید قدری پاسخ را روشن‌تر کند، اقدامی که رژیم صهیونیستی در ماجرای پیجرها انجام داد الان کاملاً مکشوف شده که ۱۵ سال روی این پروژه کار کردند که در چهار کشور شرکت‌هایی تأسیس کنند. بعد این مواد منفجره را با دقت زیاد در داخل باتری آن پیجرها کار بگذارند. با روکشی که برای آنها ایجاد کردند که بتوانند از ایکس ریل‌ها عبور کند.

وی ادامه داد: لذا طراحی طولانی ۱۵ ساله آنها معلوم می‌کند که داستان مربوط به این چند ماه اخیر نیست. مسئله دوم این است که وقتی ایران این را که از ابتدا مطرح کردند در جریان این ماجرا نبود چرا خودش را در وسط میدان انداخته، البته ایران به عنوان یک کشور با اندیشه و بزرگ در منطقه نمی‌تواند بی نظر باشد، اما ایران مسئولیت ابتدایی خود را امنیت ملی خودش و منافع ملی خودش می‌داند. ضمناً به نیازهای مسلمانان و مقابله با ظلم در جوف آن توجه دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اظهار کرد: مسئله‌ای که اسرائیل در پس این حوادث دنبال می‌کرد، در کلام نتانیاهو چندی پیش علنی شد و او گفت تغییرات عمده در منطقه مد نظر ماست. البته با نااهلی همیشگی توصیه‌هایی هم به ملت ایران کرد. مقصود من عبارات تغییرات عمده در منطقه است که باید مد نظر صاحب نظران داخلی باشد که عمدتاً به ایران برمی‌گردد. چون اعراب منطقه که از قبل تعظیم به اسرائیل کرده بودند. لذا مسئولین جمهوری اسلامی موظف بودند از امنیت ملی کشور در مقابل طراحی دشمن اقدام کنند و محکم بایستند و اسرائیل سرکش را سر جایش بنشانند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: برخی را عنوان می‌کنند که چرا ایران از مقاومت حمایت کرد که به این دشمنی با اسرائیل بینجامد. اولاً مقاومت به دست ایران ایجاد نشد، این یک جریان عمیق و ریشه‌دار در منطقه است که اتفاقاً به خاطر رفتار تندروانه و سلطه‌طلبانه آمریکا و غرب به وجود آمد، ملاحظه کنید در زمان شاه ایران جزو دوستان اسرائیل بود اما اصل حرکت مقاومت در سازمان آزادی بخش فلسطین و مرحوم یاسر عرفات و دوستان آن موقع ایجاد شد، و اقداماتی نیز علیه اسرائیل داشتند؛ لذا ملاحظه می‌کنید مبنای آن ربطی به ایران نداشت.

وی گفت: حتی تشکیل حزب الله هم پس از اشغال لبنان توسط اسرائیل انجام گرفت که عده‌ای از مجاهدان در کنار هم قرار گرفتند و برای دفاع از کشورشان حزب الله را ایجاد کردند و بعد از مدتی اسرائیل را مجبور کردند که لبنان را ترک کند. در عراق هم مقاومت در اثر اشغال این کشور توسط آمریکا و غرب و خشونت زایدالوصفی که نسبت به مردم عراق داشتند، به وجود آمد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در یمن نیز مقاومت به دلیل بمباران‌های وحشیانه‌ای که در چندین سال اتفاق افتاد، شکل گرفت، گفت: در یمن بین علی عبدالله صالح و حوثی‌ها اختلاف بود، اما این اختلاف درونی در یک کشور بود و ربطی به این نداشت که عربستان دخالت نظامی کند و سال‌ها آنجا را بمباران کند. لذا بعد از آن حوادث بود که یک مقاومت جدی در یمن شکل گرفت.

لاریجانی در مورد چرایی حمایت ایران از جریان مقاومت که در منطقه شکل گرفته بود، گفت: بعضی‌ها می‌گویند چرا حمایت کردید اما همانطور که عرض کردم، موضوع به امنیت ملی ما و منافع ملی ما ربط دارد و وقتی دشمنی دنبال تغییرات مهم در منطقه است، طبعاً ایران هم از امکانات خودش باید استفاده بکند. نکته دوم مربوط به اصول قانون اساسی است در اصل سوم بند ۱۶ آمده است تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی‌دریغ از مستضعفان جهان است.

وی که به اصل ۱۵۴ قانون اساسی و وظایف دولت اشاره کرد، ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت کند.

کد خبر 6262988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha