۱ آبان ۱۴۰۳، ۱۰:۳۰

گزارش مهر؛

کلاف سردرگم انتخاب استاندار کرمان چگونه باز می‌شود؟

کلاف سردرگم انتخاب استاندار کرمان چگونه باز می‌شود؟

کرمان_ با گذشت حدود سه ماه از روی کار آمدن دولت چهاردهم و مطرح شدن گزینه های مختلف برای استانداری کرمان سرنوشت انتخاب نماینده دولت در پهناورترین استان کشور در هاله ای از ابهام قرار دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: حکمت قاسم خانی- با گذشت حدود سه ماه از روی کار آمدن دولت مسعود پزشکیان، پروسه انتخاب و معرفی استاندار جدید کرمان بسیار طولانی شده است. در طی این مدت نام مختلفی برای نشستن بر خاص‌ترین صندلی طبقه چهارم ساختمان استانداری کرمان مطرح شده است؛ افرادی که هر کدام علی رغم دارا بودن سابقه و پیشینه مختلف فعالیت‌های سیاسی و اجرایی تا کنون نتوانسته‌اند حمایت کامل تمام گروه‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی استان کرمان را با خود همراه داشته باشند.

چرا انتخاب استاندار کرمان طول کشید؟

استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور همواره دارای چهره‌های سرشناس در رده‌های بالای سیاسی و مدیریتی کشور بوده است. استانی ثروتمند که از ذخایر غنی معدنی همچون مس، سنگ آهن، کرومیت، آثار و بناهای تاریخی جهانی متعدد بهره می‌برد و در بخش کشاورزی نیز با دارا بودن باغات پسته در شمال و مزارع کشاورزی و باغات حاصلخیز در جنوب این استان یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی کشور محسوب می‌شود اما متأسفانه این استان علی رغم این پتانسیل‌های مختلف و غنی هرگز نتوانسته به جایگاه واقعی خود در سطح کشور دست یابد.

باید گفت یکی از دلایل اصلی این عقب ماندگی اختلافات سیاسی و جناحی برخی از مسئولان این استان در دولت‌های مختلف بوده است که باعث شد اهداف سیاسی و جناحی بر پیشرفت و آبادانی استان کرمان ارجحیت داشته باشد. شاید در برهه کنونی بتوان نمونه بارز این اختلافات سیاسی و جناحی را در عدم توافق کامل جناح‌ها و مسئولان ارشد این استان برای معرفی و انتخاب یک گزینه نهایی برای تصدی سمت استانداری کرمان مشاهده کرد.

کلاف سردرگم انتخاب نوزدهمین استاندار کرمان

چه کسی نوزدهمین استاندار کرمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌شود؟ این سوالی است که از همان روزهای ابتدایی برنده شدن مسعود پزشکیان در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در ذهن اکثریت مسئولان و مردم استان کرمان مطرح شد. سوالی که بسیاری تصور می‌کردند در همان چند هفته ابتدایی روی کار آمدن دولت چهاردهم پاسخ آن را دریافت کنند، اما با گذر زمان و مطرح شدن گزینه‌های مختلفی برای مسئولیت استانداری کرمان که هر یک پس از مدتی به دلایل مختلف کنار می‌رفتند پروسه تعیین استاندار جدید کرمان را تبدیل به کلاف سردرگمی کرده است.

نمایندگان با گزینه وزارت کشور مخالفت نکنند

در بین دو جناح سیاسی اصلاح طلب و اصول گرا در استان کرمان، اصلاح طلبان به دلیل حمایت خاص شأن در انتخابات ریاست جمهوری از مسعود پزشکیان خواهان ایفای نقش پررنگ‌تری در انتخاب استاندار آینده دیار کریمان هستند و بر همسو بودن گزینه تصدی سمت استاندار جدید کرمان با گفتمان رئیس جمهور تاکید خاصی دارند.

محمدرضا نژاد حیدری، دبیرکل جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان که در زمان انتخابات ریاست جمهوری قائم مقام ستاد دکتر پزشکیان در استان کرمان بوده است در گفتگو با مهر می‌گوید: مجموعه ستادها و نیروهایی که در انتخابات گذشته از دکتر پزشکیان حمایت کردند در یک فرآیند نظرخواهی اسامی تعداد قابل توجهی از افرادی که شرایط لازم را برای استاندار شدن داشتند را استخراج کردند.

وی با بیان اینکه قبل از معرفی این اسامی به تهران ۵ نفر از برگزیدگان اعلام انصراف کردند و بعضی از آنها نیز به دلیل بازنشستگی و برخی دلایل شخصی از قرار گرفتن در سیکل انتخاب استاندار عذرخواهی کردند می‌افزاید: از طرف دیگر دولت و وزارت کشور برای تعیین استاندار یکسری شرایط را مد نظر داشت و از این شرایط کوتاه نمی‌آید.

وی ادامه می‌دهد: طبق شرایط دولت استاندار نباید بازنشسته باشد، بایستی وزارت کشوری باشد و حداقلی از سوابق اجرایی را دارا باشد.

نژاد حیدری، می‌افزاید: در این شرایط و با توجه به عدم پذیرش برخی گزینه‌های بومی، پیشنهاداتی از سوی وزارت کشور هم طرح شد که شامل گزینه‌هایی خارج از استان کرمان بود که در میان گزینه‌های طرح شده، یک گزینه که هم دارای سابقه روشن وزارت کشوری است، هم با گفتمان رئیس جمهور همراه و همسو است و هم اهل توافق‌سازی و تعامل است مورد پذیرش ما قرار گرفت و به وزارت کشور هم اعلام شد.

دبیرکل جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان تصریح می‌کند: انتظار ما از نمایندگان محترم استان کرمان این هست که ضمن رعایت توصیه مقام معظم رهبری درباره عدم دخالت نمایندگان در انتخاب مسئولان اجرایی، اجازه دهند گزینه مد نظر وزارت کشور و حامیان رئیس جمهور که حتماً اهل تعامل و مشورت با نمایندگان محترم استان کرمان هم هست، به عنوان استاندار معرفی و تکلیف استان کرمان مشخص شود.

استفاده از نظرات مشورتی گروه‌های سیاسی مختلف

از سوی دیگر عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به مهر می‌گوید: آن طور که رئیس جمهور و وزیر کشور گفتند برای انتخاب استانداران کمیته مشورتی و یا کارگروه متشکل از فعالان سیاسی. اجتماعی و افراد محلی و بخش خصوصی تشکیل داده‌اند، درحالیکه من هیچ اطلاعی از کمیته و یا کارگروه و همچنین افرادی که در استان کرمان انتخاب شده‌اند ندارم.

احمد علی مقدم می‌افزاید: قبلاً شنیده شده بودم که شورای راهبردی در استان کرمان تشکیل شده است، در حالی که حق بر این است اگر کارگروه، کمیته و یا شورای راهبردی در استان تشکیل شده مراتب را شفاف اعلام فرمایند و از نظرات مشورتی افراد استفاده نمایند.

وی تصریح می‌کند: شاخص‌هایی که رئیس جمهور، وزیر کشور و معاون سیاسی وی برای انتخاب استانداران اعلام نمودند توانمندی، شایستگی، تخصص و مردم داری، دست پاکی، سوابق اجرایی، انجام فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد اشتغال بدون روابط و وابستگی‌های جناحی می‌باشد که شاخص‌های بسیار خوبی است، منتها طبق لایحه اصلاح تبصره ماده ۶و۷ قانون وظایف استانداران آمده که در صورت لزوم اشخاصی که دارای خدمت رسمی و سابقه خدمت دولتی هم نیستند را می‌توان به عنوان استاندار منصوب نمود.

وی با بیان اینکه امیدوارم فردی شایسته با توجه به شاخص‌های اعلام شده برای استان کرمان که بزرگترین استان کشور و پایتخت مقاومت جهان اسلام می‌باشد انتخاب و معرفی شود می‌گوید: صحبت‌های خوبی از طرف وزیر کشور مبنی بر اینکه پیگیری و سفارش هر شخصی نمره منفی دارد و از دستور کار حذف می‌شود و هیچ توصیه و سفارشی رانمی پذیرند مطرح شده است، ولی با توجه به شنیده‌ها، سفارش‌ها، رایزنی‌ها و فشارهایی برای انتخاب استاندار کرمان وجود دارد که چنانچه در تصمیم و انتخاب اثر گزار باشد با مطالبی که اظهار شده منافات دارد.

مقدم، ابراز امیدواری می‌کند استانداری که برای کرمان انتخاب می‌شود بتواند با هر شخصی بدون جناح بندی‌های سیاسی، تفکر جناحی و فقط بر اساس شاخص‌های تعیین شده دولت کار نماید. وی می‌گوید: بر اساس شعار رئیس جمهور مبنی بر وفاق ملی برای توسعه و پیشرفت، استاندار جدید باید برای بهره مندی از پتانسیل‌های بالقوه در بخش گردشگری، صنایع و معادن و کشاورزی استان و ظرفیت های علمی و نخبگان استان گام‌های مؤثری بردارد تا بسیاری از مشکلات استان کرمان حل شود. وی می‌افزاید: ما در حزب موتلفه اسلامی ضمن رصد هوشمندانه در مواردی که لازم باشد نقد مشفقانه خود را خواهیم داشت.

نمایندگان مجلس: استاندار کرمان باید بومی باشد

در شرایطی که یکی از دلایل اصلی تأخیر در انتخاب و معرفی استاندار جدید کرمان مخالفت برخی از نمایندگان مجلس با انتخاب استاندار غیر بومی عنوان شده است، مجید دوستعلی نماینده مردم شهرهای کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس دخالتی در عزل و نصب‌ها ندارند، اما مشورت می‌دهند، می‌گوید: دولت از نمایندگان مجلس مشورت خواسته و ما هم بنا به وظیفه‌ای که داریم، نکاتی را گوشزد می‌کنیم.

وی انتخاب نیروهای بومی برای استان‌ها را دارای اهمیت خواند و با تأکید بر اینکه نیروهای بومی با ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها، استعدادها و مشکلات استان خود آشنا هستند می‌افزاید: نیروی غیربومی تا به این مسائل آشنا شود، زمان می‌برد و فرصت از دست می‌رود.

دوستعلی، معتقد است: گاهی شرایط امنیتی و گاهی هم نداشتن نیروی انسانی، دولت را مجبور می‌کند به سمت نیروی غیربومی برود که این برای کرمان صدق نمی‌کند.

در همین حال سخنگوی مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه حسب درخواست وزارت کشور مبنی بر ارائه نظرات مشورتی مجمع نمایندگان استان کرمان پیرامون شاخص‌ها و مولفه‌هایی که می‌توانند در روند انتخاب استاندار مؤثر باشند نشست‌های متعددی توسط مجمع نمایندگان استان برگزار و نمایندگان ۹ حوزه انتخابی نظرات خود را در این خصوص احصا و به وزیر کشور، معاون پارلمانی رئیس جمهور و همچنین معاون سیاسی وزارت کشور ارائه نموده اند می‌گوید: این نظرات کاملاً راهگشا، مشورتی و صرفاً بر ظرفیت‌های استان و فضای سیاسی و فرهنگی متنوع آن متمرکز بود. بهنام سعیدی، می‌افزاید: برآیند نظرات نمایندگان کرمان بر انتصاب فردی کارآمد و مجرب در سطح ملی و ترجیحاً بومی استوار بود که بتواند وفاق و همدلی و همکاری تمام ارکان را جذب کند و نمایندگان استان نیز در امتداد راه و در حوزه‌های مختلف یاری اش نمایند.

گزینه‌های مطرح چه کسانی هستند؟

باید گفت در بین گزینه‌های مختلفی که در طی این هفته‌ها مطرح بوده‌اند اکنون فقط چند گزینه باقی مانده‌اند که به نظر می‌رسد استاندار بعدی کرمان به احتمال بسیار زیاد از بین یکی از این افراد انتخاب و معرفی می‌شود. در طی این مدت گمانه زنی‌های رسانه‌ای از ابقاء محمد مهدی فداکار استاندار کنونی و مطرح شدن چهره‌های سرشناسی کرمانی همچون رضا انجم شعاع معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی، محمد جلال مآب دبیر شورای توسعه سواحل مکران، حسن پلارک مشاور رئیس ستاد مرکزی اربعین به عنوان گزینه سمت استانداری کرمان حکایت داشت که به سرانجامی نرسیدند.

در شرایطی که استان کرمان نیاز به شناختن هر چه سریع‌تر استاندار جدید خود دارد نام سه نفر به عنوان گزینه‌های اصلی و نهایی تصدی سمت استانداری کرمان در رسانه‌ها مطرح می‌باشد.

محمدعلی طالبی

یکی از گزینه‌های اصلی تصدی سمت استانداری کرمان که از شانس بسیار بالایی برخوردار است محمد علی طالبی استاندار سابق یزد می‌باشد. گزینه‌ای غیربومی که از حزب سیاسی اصلاح‌طلب و نزدیک به دولت کنونی می‌باشد. وی که دارای دکتری علوم سیاسی از دانشگاه شهید بهشتی می‌باشد. وی حدود سه سال استاندار استان یزد بوده و پیش‌از آن نیز رئیس دبیرخانه شورای جوانان استان یزد، بخشدار مرکزی، معاون فرماندار و سرپرست فرمانداری شهرستان خاتم، مشاور معاون سیاسی و امنیتی استاندار در امور شوراها، معاون و سرپرست دفتر امور اجتماعی و انتخابات استانداری و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده‌است.

کلاف سردرگم انتخاب استاندار کرمان چگونه باز می‌شود؟

محمد علی شجاعی

محمدعلی شجاعی، دیگر گزینه استانداری کرمان است که متولد کرمان و دارای دکتری رشته جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی شهری است. وی سوابق مدیریتی و سیاسی متعددی همچون استاندار خراسان شمالی، سرپرست استانداری اصفهان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی پژوهشکده سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور را در کارنامه خود دارد.

کلاف سردرگم انتخاب استاندار کرمان چگونه باز می‌شود؟

رضا اسماعیلی پور

رضا اسماعیلی پور، در حالی سومین گزینه تصدی استانداری کرمان است که همانند محمد علی شجاعی کرمانی می‌باشد. وی با ۵۴ سال سن دارای سوابق مدیریتی در بخش اقتصاد همچون مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمان، مسئول پیگیری طرح‌های اقتصادی استان، عضویت در هیئت مدیره شرکت صنایع روی ایران و چند مسئولیت اقتصادی دیگر است.

کلاف سردرگم انتخاب استاندار کرمان چگونه باز می‌شود؟

علی رغم مخالفت‌های جدی با انتصاب استاندار غیر بومی گمانه زنی‌های رسانه‌ای در حالی انتصاب گزینه غیر بومی برای مسئولیت استاندار ی کرمان را محتمل می‌داند که در طی بیش از دو دهه اخیر سه نفر از استانداران کرمان شامل حبیب الله دهمرده، اسماعیل نجار و علی زینی وند با کارنامه عملکردی متفاوت غیر بومی بوده‌اند و از بین آنها اکنون علی زینی وند آخرین استاندار غیربومی کرمان خود به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور نقشی اساسی در انتخاب استاندار جدید کرمان در دولت چهاردهم دارد.

طی روزهای آینده معرفی یک گزینه بومی یا غیر بومی توسط هیئت دولت به عنوان استاندار جدید کرمان اگر چه ممکن است واکنش‌ها و مخالفت‌های موقتی برخی از چهره‌ها و گروه‌های سیاسی این استان را به همراه داشته باشد؛ ولی باعث برون رفت از بن‌بست‌های سیاسی که در دستگاه‌های اجرایی کرمان از این هیاهو به وجود آمده می‌شود و مسیر اجرای برنامه‌های دولت چهاردهم در استان کرمان را مشخص می‌کند.

کد خبر 6263501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha