۳۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۷:۵۲

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه رازی خبر داد؛

دستیابی موسسه رازی به فناوری بذر واکسن آنفلوانزای فوق حاد H۵

دستیابی موسسه رازی به فناوری بذر واکسن آنفلوانزای فوق حاد H۵

کرج- معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: این موسسه توانسته به فناوری بذر بر پایه مهندسی ژنتیک معکوس برای تولید واکسن آنفلوانزای فوق حاد H۵ دست یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سهیلا مرادی بیدهندی دوشنبه در همایش یک روزه آنفلوانزای پرندگان که در مؤسسه رازی برگزار شد، گفت: مؤسسه رازی تمام تلاش خود را در این یکصد سال فعالیت انجام داده تا بتواند با تولید فرآورده‌های باکیفیت دینش را به کشور عزیزمان ادا کند و با داشتن اندیشمندان و پژوهشگران پرتلاش توانسته تولید دانش فنی، فناوری و فرآورده‌های جدید داشته باشد.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی بیان کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه مؤسسه رازی در تحقیق و تولید واکسن که نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از بیماری و خسارات اقتصادی در صنعت دام و طیور دارد، جایگاه و اهمیت واکسن و واکسیناسیون در تأمین امنیت غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مرادی بیدهندی با اشاره به اهمیت بیماری آنفلوانزای پرندگان مطرح کرد: وضعیت فعلی آنفلوانزای پرندگان در جهان و درگیر شدن بسیاری از کشورها، نگرانی‌هایی را در جوامع بین‌المللی ایجاد کرده و به تبع آن موضوع امنیت غذایی را در سراسر جهان و معیشت افرادی که به صنعت مرغداری وابسته هستند، به خطر انداخته است.

وی خاطرنشان کرد: مؤسسه رازی در سال‌های اخیر برای روزآمد کردن فرآورده‌های بیولوژیک تولیدی خود، گام‌های مؤثری برداشته که می‌توان به تولید واکسن نو ترکیب رازی کووپارس (نسل دوم) اشاره کرد و امروز هم توانسته با دستیابی به فناوری بذر بر پایه مهندسی ژنتیک معکوس، جهت تولید واکسن آنفلوانزای فوق حاد H۵ و نسل سوم واکسن‌ها اقدام کند.

مرادی بیدهندی تصریح کرد: در راستای ایفای نقش و رسالت مؤسسه رازی و اهمیت این بیماری، طی سال‌های اخیر تحقیقاتی انجام شده و از آنجا که معتقدیم «زکات علم نشر آن است»، درصدد برآمدیم با همراهی پیشکسوتان حوزه تشخیص، تحقیق و تولید سازمان دامپزشکی و فعالین صنعت طیور، کلینیسین‌های بخش خصوصی، کارشناسان، دانشجویان و دانشگاهیان این همایش را برگزار کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه سرم سازی رازی هدف از برگزاری این همایش را اشتراک گذاری و تبادل آخرین یافته‌های مرتبط با این حوزه دانست و افزود: این همایش با سخنرانی متخصصان طیور و با ایجاد فضای تعاملی بین پژوهشگران، متخصصان همکاران صنعت طیور، دانشگاهیان و کلینسین‌ها برگزار می‌شود تا بتوانیم به منظور ارتقای بهداشت و امنیت غذایی کشور به جامعه آگاهی دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری نکوداشت دکتر ممیز به عنوان پیشکسوت مؤسسه که خدمات و تحقیقات برجسته‌ای در زمینه تحقیقات بیماری‌های طیور داشته‌اند، ستودنی است. حضور شرکت کنندگان به ویژه نیروهای جوان که سرمایه این کشور هستند، می‌تواند جرقه‌ای برای تولید فرآورده‌های جدید شود و باید از چنین فرصت‌های بهره ببریم.

کد خبر 6264267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha