۳ آبان ۱۴۰۳، ۸:۰۹

پنجشنبه‌های مستند در مهر؛

پرتره انصارالله یمن در «صور صعده»/بازوی سوم جبهه مقاومت رابشناسید

پرتره انصارالله یمن در «صور صعده»/بازوی سوم جبهه مقاومت رابشناسید

امیرحسین رضایی کارگردان مستند «صور صعده» با اشاره به چالش‌ها و روند تولید این اثر از لزوم تولید مستند برای یمن و به تصویر کشیدن تاریخچه و توانمندی‌های این کشور گفت.

امیرحسین رضایی کارگردان مستند «صور صعده» که هفته گذشته رونمایی شد و به تاریخچه یمن و شکل‌گیری جنبش انصارالله می‌پردازد در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: «صور صعده» در مورد روایت ۲۰ سال مقاومت یمن از شکل گیری تا رسیدن به این نقطه و جایگاه فعلی است؛ این مستند به نوعی روایت بیوگرافی و پرتره جنبش انصارالله یمن محسوب می‌شود و ایده اولیه شکل گیری این جنبش را تا این نقطه‌ای که در حال حاضر در آن قرار دارد مورد اشاره و بررسی قرار می‌دهد. در واقع این مستند می‌تواند به عنوان پرتره این جنبش اسلامی شناخته شود.

وی در رابطه با انتخاب این سوژه، عنوان کرد: در مجموعه سفیر فیلم کاری در مورد منطقه با عنوان «وداع با اسلحه» ساخته بودیم که مستند اثرگذاری در حوزه منطقه محسوب می‌شود، من هم به شخصه به مسائل منطقه و محور مقاومت علاقه‌مند بودم از همین رو این اثر را کار کردم. البته باید گفت که در رابطه با یمن کار ویژه ای انجام نشده است و نیاز بود برای یمن که به عنوان بازوی سوم جبهه مقاومت شناخته می‌شود مستندی ویژه کار شود از این رو تلاش کردیم در این مستند این امر را محقق کنیم.

وی افزود: کارهای قبلی که راجع به یمن ساخته شده است بخشی از روایت یمن هستند مثلاً در مستند «قاعده بازی» که همزمان با مستند ما ساخته شد، یمن از زمان انقلاب بررسی شده است ولی ما در مستند خود از ابتدای شکل‌گیری یمن مسئله و تاریخ آن را مرور کرده ایم. همچنین تلاش کردیم قصه و روایتی هنری ارائه دهیم و تنها مشابه کارهای قبلی و با نگاه پژوهشی مستند نسازیم.

پرتره انصارالله یمن در «صور صعده»/بازوی سوم جبهه مقاومت رابشناسید

این مستند ساز در رابطه با روند پژوهشی این اثر عنوان کرد: در پژوهش برای تولید مستند از تمام ظرفیت‌ها و اطلاعاتی که وجود داشت، استفاده کردیم و به تعبیری با چنگ و دندان پژوهش‌ها را تکمیل کردیم. تنها ۲ کتاب جدی در رابطه با یمن نوشته شده است؛ اولی کتاب «انقلاب یمن» به قلم معین رسولی و دیگری کتاب «انصارالله در یمن» به تألیف روح الله نجابت، این ۲ کتاب منبع اصلی پژوهش ما به حساب می‌آید ولی من به شخصه در کنار این منابع وبلاگ‌های افراد فعال در زمینه یمن و یادداشت‌های آنها را بررسی و مطالعه می‌کردم و بخش عمیقی از پژوهش‌ها را با کمک اندیشکده مرصاد جمع آوری کردیم و در بحث پژوهشی کار را به خوبی جلو بردیم.

وی درباره چالش‌های تولید این مستند، گفت: در بخش‌هایی از تاریخ سیاسی یمن پیچیدگی‌های قابل توجهی داریم و اتفاقاتی در تاریخ یمن وجود دارد که پشت پرده‌ای عظیم دارد. در واقع ما با یک تاریخ پیچیده مواجه بودیم و ساده سازی این پیچیدگی‌ها و روایت همه فهم آن کار دشواری بود. به عنوان نمونه بر اساس پژوهش‌های ما توان موشکی انصارالله تا ۹۰ درصد بومی است و بر اساس مسیر تاریخی که طی کرده اند به این نقطه رسیده اند. درست است که حضور مستشاران ایران وتکنولوژی و … موثر بوده است ولی پایه اصلی در زمینه موشکی، بومی خود یمن محسوب می‌شود. در مجموع باید گفت توضیح اتفاقات پیچیده در تاریخ یمن برای مخاطب سخت است اما سعی کردیم روایت خوبی داشته باشیم.

این کارگردان ادامه داد: در روند تولید علاقه مند بودیم با اشخاص خبرنگار و رسانه‌ای تعامل و مصاحبه داشته باشیم که به واسطه پروتکل‌های امنیتی محقق نشد البته دوستان در نیروی قدس در بحث آرشیو کمک کردند و بحث برخورد امنیتی با مستند برای ما هم پیش آمد چون خیلی از موارد به واسطه ملاحظات امنیتی امکان پذیر نبود مثلاً خود رسانه المسیره با ما همکاری نکرد اما در هر حال سعی کردیم با زحمت بسیار زیادی کار را شکل دهیم و تصاویر را بازسازی و اصلاح رنگ کنیم.

وی در پایان در رابطه با ارسال اثر به جشنواره‌ها گفت: این فیلم به جشنواره‌های «سینماحقیقت»، «مستند تلویزیونی» و «عمار» ارسال شده است که هنوز نتایج جشنواره مستند «سینماحقیقت» و «عمار» نیامده است.

درخلاصه داستان مستند «صور صعده» آمده است: «خلاصه مستند صور صعده: «روایتی از ۲۰ سال مبارزه جنبش انصاالله؛ جنبشی که در یکی از استان‌های یمن تشکیل شد و پس از فراز و نشیب‌های بسیار زیاد تبدیل به بازوی مقاومت در منطقه شده است.»

سایر عوامل این مستند عبارت اند از: کارگردان: امیرحسین رضایی، محمدمهدی شعاعی، تهیه کننده: محمد نجفی، تدوینگر: امیرحسین رضایی، نویسنده: محمدمهدی شعاعی، پژوهشگر: دانیال طالبی، امیرحسین رضایی، تولید شده در مرکز سفیر فیلم.

کد خبر 6265560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • راما IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۳
      2 0
      آفرین به این یمنی های با شرف. دمشون گرم، خیلی مرد هستن