۵ آبان ۱۴۰۳، ۸:۲۸

کارگردان فیلم در گفتگو با مهر:

ویدیویی که به «حنابندون» ختم شد/ روزبه بمانی نگاهی شاعرانه دارد

ویدیویی که به «حنابندون» ختم شد/ روزبه بمانی نگاهی شاعرانه دارد

عرفانه کریمی کارگردان فیلم کوتاه «حنابندون» با اشاره به اینکه این فیلم داستان پسر بچه‌ای است که می‌خواهد برای دیدن پدرش به خط مقدم برود درباره ایده شکل‌گیری این اثر توضیح داد.

عرفانه کریمی کارگردان فیلم کوتاه «حنابندون» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شکل‌گیری سوژه این فیلم گفت: سوژه اولیه فیلمنامه «حنابندون» از جایی شکل گرفت که من در اینستاگرام ویدیویی از بچه‌های درگیر جنگ می‌دیدم. این بچه‌ها در کف پایشان اسم‌هایشان را می‌نوشتند زیرا می‌دانستند که قرار است در این جنگ کشته شوند. آن‌ها این کار را می‌کردند تا جنازه‌شان زمانی که پیدا شد، هویت داشته باشد. این ویدیو بسیار برای من تاثیرگذار بود و از همینجا ایده نگارش فیلمنامه در ذهن من و محمدامین قربان‌زاده شکل گرفت.

وی درباره داستان این فیلم توضیح داد: این فیلم داستان پسربچه‌ای است که همراه مادرش و یکسری جنگ‌زده در یک مدرسه زندگی می‌کنند. این بچه می‌خواهد برای دیدن پدرش همراه یکی از رزمنده‌ها به خط مقدم جبهه برود. او برای اینکه اگر در جبهه اتفاقی برایش افتاد پیکرش هویت داشته باشد، نامش را روی بدنش می‌نویسد.

این کارگردان درباره چالش‌هایش ساخت یک درام جنگی تصریح کرد: ساختن فیلم کوتاه «حنابندون» برای من چالش بزرگی بود زیرا ژانر درام جنگی و دفاع مقدس به لحاظ فضاسازی و طراحی صحنه کار بسیار سختی است. همچنین کار با بازیگر کودک چالش بزرگی بود. من به فیلم کوتاه به شکل یک موقعیت نگاه می‌کنم یعنی اتفاقی که طی ۲۴ ساعت قرار است رقم بخورد نه داستانی که مانند فیلم بلند سینمایی ابعاد مختلف و پیچیده ای دارد. فیلم کوتاه «حنابندون» هم موقعیتی است که کودک ما در آن قرار می‌گیرد و نسبت به آن کنشی انجام می‌دهد.

ویدیویی که به «حنابندون» ختم شد/ روزبه بمانی نگاهی شاعرانه دارد

کریمی در پایان درباره تجربه همکاری با روزبه بمانی به عنوان تهیه‌کننده «حنابندون» گفت: روزبه بمانی قبل از اینکه خواننده و آهنگساز باشد یک شاعر است. من سال‌ها با آقای روزبه بمانی آشنایی داشتم و ایشان از یک جایی به پروژه ما اضافه شدند. به این دلیل که خودشان سال ها قبل در سینما فعالیت داشتند و هنرجوی سینما بودند، همچنین فیلمنامه های بسیار خوبی درباره جنگ دارند، حضور پررنگی در پروژه ما داشتند و خوشحالم که با ما همکاری کردند. روزبه بمانی صاحب قلم است و این برای یک فیلمساز خیلی مهم است که یک شاعر پشت فیلم باشد و همه چیز را شعرگونه نگاه کند.

فیلم کوتاه «حنابندون» به نویسندگی عرفانه کریمی، محمدامین قربان‌زاده و تهیه‌کنندگی مشترک روزبه بمانی و انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده است.

‌عوامل فیلم کوتاه «حنابندون» عبارتند از فیلمنامه: عرفانه کریمی، محمد امین قربان‌زاده، مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا، طراح صحنه و لباس: سعید هنرمند، طراح گریم: صادق مشهدی، مدیرتولید: سیدعلی ساداتیان، صدابردار: سعید زند، دستیار اول کارگردان و مدیر برنامه‌ریزی: بهرام ابراهیمی، منشی صحنه: مهتاب شیخ انصاری، جانشین تولید: عباس اکبری، عکاس: سارا جاهدنیا، ناظر تدوین: مستانه مهاجر، تدوین: محمدامین قربان زاده، جلوه های ویژه: امیر ولی‌خانی، اصلاح رنگ و نور: سامان مجدوفایی، ترکیب و طراحی صدا: عرفان یزدی، آهنگساز: سعید رضایی، طراح لوگوتایپ: مهدی سعیدی.

کد خبر 6266146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha