۲ آبان ۱۴۰۳، ۱۳:۲۷

کلانتری مطرح کرد؛

فرهنگ باید استقلال خود را پیدا کند/نیاز حوزه‌ نشر به تعریف جدید

فرهنگ باید استقلال خود را پیدا کند/نیاز حوزه‌ نشر به تعریف جدید

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه اتحادیه ناشران و کتابفروشان گفت: حوزه فرهنگ باید استقلال خود را پیدا کند تا بتواند برای کشور کارکرد داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با حضور عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیکنام حسینی‌پور مشاور وزیر فرهنگ و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. این جلسه عصر روز گذشته سه شنبه ۱ آبان ماه بدون حضور خبرنگاران این حوزه در دفتر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.

کلانتری، در ابتدای این نشست گفت: حوزه نشر تقاطع اقتصاد و فرهنگ است و با توضیحات شما در این جلسه این باور در بنده مستحکم‌تر شد. حوزه فرهنگ باید استقلال خود را پیدا کند؛ تا زمانی که این استقلال وجود نداشته باشد نمی‌تواند کارکرد خود را برای کشور و جامعه مدنی داشته باشد. عرصه سیاست عرصه قدرت و نزاع‌ها برای کسب قدرت است و منطق زور بر آن حاکم است، صورت اخلاقی و بهینه سیاست مبتنی بر تفاهم و ریشه در ساخت فرهنگ دارد. حوزه فرهنگ‌ اگر دوام‌ و قوام‌ خود را پیدا کند می‌تواند با سایر حوزه‌ها ارتباط معقول و سازنده ای داشته باشد و در این صورت می‌تواند انعطاف مناسبی داشته باشد و رابط بین فرهنگی و بین نسلی باشد و ایران فرهنگی بزرگ را شکل بدهد.

وی افزود: از خلال گفتگو است که می‌توانیم به تفاهم، وفاق و همدلی برسیم و بدترین آسیب عرصه فرهنگ از بین رفتن گفتگو است و در مناسبات میان دولت و بخش‌های مدنی مانند اصناف و حلقه‌های واسط اگر گفتگو شکل بگیرد می‌توانیم به ارتباط پایدار برسیم. اگر نتوانیم مدل مطلوب بخش صنفی و دولت را تنظیم کنیم دچار مشکلات عدیده ای می‌شویم. ما باید به میز گفتگو برگردیم‌ چون راه حلی جز گفتگو نداریم و این مستلزم رفع بدبینی و سوءتفاهم است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: تغییرات دولت‌ها معمولاً مصائب را بر اصناف و جوامع مدنی تحمیل کرده است. یکی از سیاست‌های اساسی در حوزه نشر و به‌ طور خاص در عرصه فرهنگ‌ اعتماد و واسپاری کارها به بازیگران عرصه فرهنگ است و این اعتماد به این معنا است که به بازیگران حوزه‌نشر و فرهنگ باور داشته باشیم. تقاضای ما این است که محدودیت‌های ما را هم در نظر بگیرید و با درک شرایط و محدودیت‌ها به‌گفتگویی برای حل مسائل برسیم.

کلانتری گفت: اصناف در سیاست‌گذاری و حوزه اجرا می‌توانند کمک‌ قابل ملاحظه‌ای به دولت داشته باشند. دولت خود را رقیب بخش خصوصی نمی‌بیند و هرجا شرایط برای واگذاری وجود داشته باشد این اتفاق اجرایی خواهد شد و اطمینان دارم خیلی بهتر و منطقی‌تر کارها پیش خواهد رفت. دولت‌ سکویی است که باید کار تنظیم‌گری و تسهیل گری را انجام دهد و رابطه‌ای دوسویه برقرار کند. زمانی ارتباط خوبی برقرار می‌شود که انتظارات شفاف مطرح شود و حتماً در این شرایط توافقی حاصل می‌شود و مدلی برای حل مشکلات ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه باید تحولی در حکمرانی صورت گیرد و مناسبات بازتعریف شده‌ای ارائه شود ادامه‌داد: بسیاری از ابزار حکمرانی تغییر کرده و حوزه‌ نشر هم باید تعریف جدیدی با توجه به شرایط روز داشته باشد و این تحول حکمرانی پشت درهای بسته شکل نمی‌گیرد بلکه حاصل گفتگو و تعامل است تا به فصل مشترکی برسیم. دولت نمی‌تواند بدون همکاری اضلاع جامعه مدنی تحول ایجاد کند و مشارکت نیاز ایجاد مدیریت جدید است. محورهای ممیزی و مقیاس آن باید مورد بازنگری قرار گیرد تا مدلی متناسب با شرایط جدید داشته باشیم و به رضایت جمعی برسیم همچنین به حداقل‌هایی برای هم افزایی برسیم. به اعتقاد بنده مشکل‌ لاینحل وجود ندارد برخی از مشکلات در کوتاه‌مدت و برخی هم در بلند مدت به کمک همه ما حل خواهد شد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: تلاش وزیر فرهنگ بر این است که حوزه مالیات اصناف فرهنگی به طوری مدیریت شود که آسیبی به این حوزه وارد نشود و در این مسیر تمام تلاش خود را برای همراهی سایر اضلاع مرتبط، نظیر سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی، مجلس محترم و دیگر موثرین پی خواهد گرفت. حوزه فرهنگ مظلوم واقع شده است و باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 6266244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha