۲ آبان ۱۴۰۳، ۱۳:۰۳

معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان‌ کشاورزی و منابع طبیعی:

بخش عمده‌ای از تولید سبزی و صیفی در البرز انجام می‌شود

بخش عمده‌ای از تولید سبزی و صیفی در البرز انجام می‌شود

کرج- معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان‌ کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بخش عمده‌ای از تولید سبزی و صیفی در استان البرز در حال انجام بوده اما یکی از مشکلات ما در این زمینه تهیه نشا است.

به گزارش خبرنگار مهر، کامبیز پورطهماسی ظهر چهارشنبه در حاشیه رویداد تبادل فناوری با محوریت چالش‌های موجود در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی که در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران هدف از برگزاری این رویداد را ایجاد تعامل میان دانشگاه، تحقیقات، استاندارد و بخش اجرا دانست.

معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ادامه داد: همایش‌هایی که تاکنون برگزار شده گاهی با حضور دانشگاه و گاهی صنعت بوده است اما امروز همه عوامل از تولید تا بخش اجرا در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و از تمام ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط کشوری نیز دعوت به عمل آمده تا به این جمع بپیوندند.

ضرورت دانش بنیان شدن امنیت غذایی و زیستی

وی با تاکید بر اهمیت امنیت غذایی و زیستی در کشور خاطرنشان کرد: ما امروز نیاز داریم این موارد دانش بنیان شود زیرا علاقه‌مندیم هر غذایی که مردم مصرف می‌کنند از مزرعه تا فروشگاه، از سلامت کامل برخوردار بوده و آلودگی نداشته باشد و اطمینان حاصل کنیم که نه تنها ضرری به سلامت مردم نمی‌رساند بلکه برای آنها منفعت نیز دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران افزود: در این راستا با ایجاد تعامل و همکاری با گروه‌های صنعتی بزرگ و گسترش یافته موفق به برقراری ارتباط شده‌ایم تا بتوانیم طرح‌های مشترک پژوهشی را اجرا کنیم که شرکت‌های دانش بنیان مرتبط نیز به ما پیوسته‌اند تا بهتر بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

پورطهماسی خاطرنشان کرد: امنیت غذایی چندین بخش را شامل می‌شود که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن، فرآوری و در دسترس بودن آن و در نهایت، بهره وری بالاست که با توجه به مشکل کم آبی که در استان البرز با آن مواجه هستیم، تلاش می‌کنیم روی نمونه‌ها و گیاهانی کار کنیم که ضمن بهره وری بالا، مصرف آب کمتری داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه اکنون روی گندم و ذرت کار می‌کنیم، عنوان کرد: بخش عمده‌ای از تولید سبزی و صیفی در استان البرز در حال انجام بوده اما یکی از مشکلات ما در این زمینه تهیه نشا است که در حال حاضر اجرای طرح جدیدی را در دستورکار داریم که به زودی از آن رونمایی می‌شود.

راه اندازی کارخانه گیاهی تولید نشا

وی ادامه داد: یک کارخانه گیاهی تولید نشا را راه اندازی خواهیم کرد که نه تنها برای البرز بلکه در طول سال برای همه کشور نشا در محیط سربسته تولید شود و در اختیار کشاورزان قرار گیرد که اکنون تولید آزمایشی در حال انجام است. امیدواریم بتوانیم همزمان با هفته پژوهش در آذر ماه از آن رونمایی کنیم.

پورطهماسی بیان کرد: یک تیم متخصص هم در حال نوشتن برنامه‌های کامپیوتری برای این موضوع هستند که می‌توانند نشای مورد نظر را با همان برنامه تأمین کنند. با این اقدام، تحول زیادی در بخش سبزی و صیفی در کشور رقم خواهد خورد. با همکاری بخش خصوصی در مرحله ایجاد بذرهای هیبریدی برای دو بذر خیار و گوجه که مصارف زیادی در کشور دارند نیز هستیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مطرح کرد: امیدواریم تا سال آینده این بذرها راهی بازار شوند. فضا و علم از دانشگاه و سرمایه از سوی بخش خصوصی تأمین می‌شود، برای هر یک از این قراردادها اعتباری معادل چهار میلیارد تومان و جمعاً هشت میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

کد خبر 6266296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha