۲ آبان ۱۴۰۳، ۱۶:۴۵

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان:

امسال کشاورزان ۴۰درصد قیمت تمام شده کود شیمیایی را پرداخت می‌کنند

امسال کشاورزان ۴۰درصد قیمت تمام شده کود شیمیایی را پرداخت می‌کنند

گرگان-سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان گفت: امسال علیرغم افزایش کودهای فسفاته، کشاورز تنها ۴۰ درصدقیمت تمام شده را پرداخت می‌کند و۶۰ درصد در قالب یارانه و حمایت از دولت پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید محمدی، با اشاره مصرف کودهای فسفاته در سطح مزارع استان گلستان اظهار کرد: برداشت عناصر غذایی خاک در فرآیند تولید محصولات کشاورز ی از یک سو و کاهش مصرف کود فسفاته از سوی دیگر موجب تخلیه بنیه عناصر غذایی خاک شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس داده‌ها ازطرح پایش مؤسسه تحقیقات آب و خاک کشور، حدود ۷۰ درصد از خاک‌های استان دچار کمبود فسفر هستند این امر به شدت تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی را با مخاطره روبرو می‌سازد.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان با عنایت به نقش و تأثیر بی بدیل کودهای فسفاته در کیفیت و کمیت محصول و ارتقای سطح جامعه گفت: طی سال‌های گذشته کم مصرفی در کودهای فسفاته به یکی از دغدغه‌های مهم کارشناسان ومدیران بخش کشاورزی تبدیل شده است اما در سال گذشته و طی دهه‌های قبل بخش قابل توجهی از این نهاده استراتژیک از محل واردات و تولیدات داخلی تأمین شده است.

وی افزود: امسال باید، مطابق ابلاغ وزارت متبوع، سه میلیون تن انواع کودهای، ازته، فسفاته و پتاسه در کشور تأمین شود که ۴۰۰ هزار تن از برنامه تعیین شده، مربوط به کودهای فسفاته چون کودهای سوپر فسفات تریپلTSP، سوپر فسفات سادهSSP و فسفات دی آمونیوم DAP است که سهم استان گلستان در این بخش به میزان ۲۶ هزار و ۳۲ تن حدود هفت درصد است.

محمدی اظهار کرد: امسال علیرغم افزایش کودهای فسفاته، کشاورز تنها ۴۰ درصد قیمت تمام شده را پرداخت می‌کند و۶۰ درصد در قالب یارانه و حمایت از دولت پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه در اوایل مرداد ماه سال جاری طی برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورز ی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی موظف شد مقدار ۲۰۰ هزار تن کود دی آمونیوم فسفات را از منابع داخلی و خارجی تأمین کند، افزود: در زمان کشت پاییزه و محبوبیت ویژه این نهاده بین کشاورزان گلستانی، سهم تخصیصی به این استان، مقدار سه هزار تن است.

وی همچنین به اهمیت مصرف این کود اشاره کرد و ادامه داد: کودDAP یک کود محلول در آب است که هم ازت و هم فسفر را به خاک اضافه می‌کند این کود می‌تواند به خصوص برای خاک‌های قلیایی استان مفید باشد زیرا فسفر موجود در آن می‌تواند به کاهش pH خاک کمک کند و به این ترتیب، دسترسی گیاهان به فسفر و سایر مواد مغذی را افزایش دهد. به کارگیری دی آمونیوم فسفات در خاک‌های قلیایی باید با دقت و بر اساس توصیه‌های کشاورزی و تست خاک صورت گیرد.

این مقام مسؤول گفت: با شروع کشت پاییزه، توزیع کودهای فسفاته برای زراعت محصولات آبی به ترتیب (نیتروژن، فسفر و پتاس) به نسبت ۲:۲:۲ و برای. زراعت دیم به نسبت به ۱:۱:۲ در ساما نه بارگزاری شده است که به ازای هر کیسه سوپر فسفات تریپل، سه کیسه کود سوپر فسفات ساده توزیع می‌شود.

وی افزود: کودهای سوپر فسفات تریپل و سوپر فسفات ساده، صرفاً به محصولات اساسی از قبیل گندم، جو، کلزا و چغندر قند تخصیص داده می‌شود اما کود دی آمونیوم فسفات برای طیف وسیعی از انواع محصولات کشاورزی، زراعی، باغی، گلخانه و صیفی جات در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

محمدی اظهار کرد: هم اکنون ذخایر استراتژیک کودهای فسفاته، به مقدار ۱۳ هزار و ۹۷۷ تن است که مقدار مطمئن و قابل اعتماد است که ضمن مصرف روزانه، مقادیر بیشتری هم به آن اضافه شده و سعی می‌شود این مقدار ذخیره شده تا پایان فصل کشت پاییزه حفظ شود.

وی افزود: امید است بتوانیم با اقدامات ترویجی و آموزشی، در یک برنامه میان مدت، مصرف کودهای فسفاته را به مقادیر استاندارد برسانیم.

کد خبر 6266479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha