۳ آبان ۱۴۰۳، ۱۱:۱۴

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

کیفیت آموزش در خارگ ارتقا یابد/ لزوم رسیدگی به مسائل فرهنگیان

کیفیت آموزش در خارگ ارتقا یابد/ لزوم رسیدگی به مسائل فرهنگیان

بوشهر- امام جمعه خارگ با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های آموزشی در این جزیره گفت: رسیدگی به مسائل جامعه فرهنگیان خارگ، کیفیت آموزش را ارتقا می‌دهد.

حجت الاسلام محمود کارگر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: صرف نظر از تئوری‌های زمین شناسان در خصوص چگونگی شکل گیری جزیره خارگ و سر بر آوردن این جزیره از دل آب‌های خلیج فارس، تاریخ شناخته شده جزیره رد پای کاروان‌های تجارتی و نیروهای بحری متفاوتی در دوره‌های مختلف و با انگیزه‌های گوناگون را به ما نشان می‌دهد از همین جا این واقعیت روشن می‌شود که خارگ بر یک بستر تمدنی گسترده‌ای نشسته است، آثار بر جای مانده از گذشته‌های دور و نزدیک از کتیبه‌های هخامنشی گرفته تا قنات‌های آب و بقعه موسوم به میر محمد موید صدق این ادعا است.

امام جمعه خارگ افزود: وجود صنعت نفت در جزیره فرهنگ عمومی، دانش فنی، تکنولوژی و فناوری را تقویت کرده و ظرفیت منابع انسانی منطقه را ارتقا بخشیده است.

وی گفت: امروز دانشگاه آزاد خارگ در کنار ۱۱ مدرسه‌ای که در جزیره فعالیت دارند در زمینه انتقال دانش پایه و تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مختلف فعالیت دارند، جالب است یادآوری شود جمعیت جزیره ترکیبی مردمانی است که از ۱۶۹ نقطه کشور در اینجا ساکن و مهمان هستند.

توسعه زیرساخت‌ها

امام جمعه خارگ یادآور شد: در کنار همه خدمات آموزشی و فرهنگی که موجبات پویایی مدارس را فراهم می‌کند، کمیته همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش همراه با متولیان دولتی و صنعت نفت در حوزه نرم افزار پرورشی، تکمیل و بروز رسانی زیرساخت‌ها در دو سال اخیر به نقطه مطلوب مورد نظر که رضایت نسبی و حرکت رو به رشد را فراهم آورده است امید بخشی به ارتقا کمی و کیفی آموزش را نوید می‌دهد.

وی تصریح کرد: اما جزیره با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی، با چالش‌های جدی مواجه است که همه ارکان‌ها به ویژه مرکز ارتقا فکری و فرهنگی و تربیت نیروی انسانی را تحت الشعاع قرار داده است و این جز با افزایش انگیزه جامعه فرهنگیان توسط وزارت کشور به صورت عام و به صورت خاص وزارت خانه آموزش و پرورش حاصل نخواهد شد.

امام جمعه خارگ خاطرنشان کرد: امروز نیازمند افزایش انگیزه فرهنگیان هستیم تا در کنار آن بتوانیم به اثرگذاری آموزشی دست یابیم و شوق به علم آموزی در دانش آموزان را افزایش بدهیم و این دو متغیر به مثابه دو بال در آبادانی و پیشرفت علمی جوانان و نوجوانان جزیره عمل خواهند کرد.

وی گفت: مواردی وجود دارند که انگیزه آموزش را تحت الشعاع قرار داده و نقش منفی بازی می‌کنند که می‌توان به عدم توجه به جامعه فرهنگیان و تساوی حقوق و مزایای جزیره با بیرون با سایر مناطق اشاره کرد.

وی بیان کرد: موارد دیگری نیز در کنار تساوی حقوق وجود دارد که موجب کاهش انگیزه می‌شود مانند مساله تردد به بیرون از جزیره، محروم بودن منطقه، گرانی اقلام ضروری زندگی، نبود امکانات تردد در جزیره، بیرون بودن خانواده و … که لازم است وزارت خانه آموزش و پرورش به این مسائل توجه و عنایت کافی مبذول کنند.

حجت الاسلام کارگر اضافه کرد: یکی دیگر از مسائل استخدام فرهنگیان از نقاط مختلف کشور جهت جذب در جزیره است که با تعهد خدمت برای یک دوره معینی به جزیره اعزام می‌شوند، ولی به محض ورود تقاضای انتقال به شهر و استان خود را دارند.

استفاده از ظرفیت بومیان

وی گفت: به نظر می‌رسد یکی از راه‌های کاهش و حل بخشی از مسائل حوزه آموزش و پرورش، برگزاری آزمون اختصاصی استخدامی برای بومیان جزیره است تا بتوانیم در پرتو آن شاهد ماندگاری فرهنگیان و دلسوزی بیشتر جهت دانش آموزان داشته باشیم.

امام جمعه خارگ گفت: در کنار راهکار استخدام اختصاصی بومیان، نیازمند اجرای آئین نامه محرومیت از تسهیلات زندگی، و اضافه کردن آیتم‌های حقوقی مانند حق الجزیره و … هستیم تا قدردان جامعه فرهنگیان در سخت‌ترین شرایط باشیم.

وی گفت: لازم است اداره آموزش و پرورش خارگ بر ارتقای کمی و کیفی آموزش تمرکز کند و در این خصوص می‌توان از برنامه‌های کمک آموزشی، کلاس‌های فوق برنامه نام برد که می‌توان از امکانات شرکت‌های نفتی مستقر در جزیره استفاده کرد.

لزوم هوشمندسازی مدارس

امام جمعه خارگ در خصوص هوشمند سازی مدارس گفت: با عنایت به بافت و ترکیب جمعیتی و ساختار فرهنگی و سطوح در آمدی اغلب والدین امکان فراهم سازی و خریداری کردن تجهیزات مدرن و به روز برای دانش آموزان را ندارند لذا مدارس باید به این مهم توجه کافی مبذول بدارند و در رفع این نواقص اهتمام ورزند.

وی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش زمینه امضای تفاهم نامه با شرکت‌های نفتی را فراهم کند و بدیهی است که ارتقای سطح کیفیت مدارس خارگ مورد علاقه کارکنان نفت نیز خواهد بود.

کد خبر 6267111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha