۳ آبان ۱۴۰۳، ۱۶:۳۳

نماینده مردم اراک در مجلس:

۳۸ هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان مرکزی پرداخت نشده است

۳۸ هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان مرکزی پرداخت نشده است

اراک-نماینده مردم اراک،خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۸ هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان این استان پرداخت نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نادرقلی ابراهیمی ظهر پنجشنبه در آئین شکرگزاری و جشن رکوردزنی تولید گندم در استان مرکزی با اشاره به اینکه، علیرغم تمام کمبودها و بی توجهی‌ها در حمایت از بخش کشاورزی در کشور این استان خوش درخشید، افزود: استان مرکزی دارای ۱۰۰ هزار نفر کشاورز است که پنج درصد از تولید کشور در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

وی گندم را محصولی استراتژیک دانست و تصریح کرد: از صد میلیون گندمی که در دنیا تولید می‌شود ایران در رتبه دهم تا دوازدهم قرار دارد که هنوز به رقم ایده آل خود نرسیده است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه قسمت اعظم تولید ناخالص کشور را بخش کشاورزی دربرگرفته است افزود: اعتبارات بخش کشاورزی درخوشبینانه ترین حالت، پنج درصد از منابع عمومی کشور است درحالیکه این بخش توانسته با ۲۵ درصد از تولید ناخالص ملی در اقتصاد کشور، تأثیر فوق العاده ای بگذارد.

وی با بیان اینکه هنوز حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان استان پرداخت نشده افزود: تا کنون تنها ۱۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان پرداخت شده است.

وی افزود: کشاورزانی که در فصل زراعی گذشته محصول خود را کشت کرده‌اند نیاز به سرمایه در گردش دارند که این چالش به هیچ وجه پذیرفته شده نیست و این موضوع در مجلس پیگیری خواهد شد.


براهیمی، پیش نیاز امنیت ملی را امنیت غذایی عنوان کرد و بیان داشت: از حاکمیت بخش کشاورزی انتظار می‌رود در تعامل با وزارت نیرو و محیط زیست و سایر دستگاه‌ها به این موضوع توجه جدی داشته باشند و ما نیز بر این اساس در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۴ به این موضوع خواهیم پرداخت.

ابراهیمی ادامه داد: طی سالجاری از ابتدای بودجه، حدود ۵۴۰ هزار میلیارد تومان برای استفاده از صندوق اعتبار پیش بینی شده است.‌

بانک‌ها تنها هفت درصد از تسهیلات یانکی را در اختیار حوزه کشاورزی قرار می‌دهد

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی به نقش بی‌بدیل کشاورزی در اقتصاد و امنیت غذایی استان اشاره کرد و گفت: استان مرکزی به عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی، با تلاش کشاورزان پرتلاش و سیاست‌های حمایتی دولت، توانسته به چنین رکوردی دست یابد.

هوشنگ عادیان پور این موفقیت نشان‌دهنده توان و ظرفیت بالای کشاورزی استان و همچنین اهمیت حمایت‌های مستمر از این بخش است.

وی، کشاورزی را محور استقلال دانست و افزود: این بخش با چالشهای فراوانی روبرو است که کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی با جدیت به دنبال مرتفع کردن این چالش‌ها است‌.

وی توسعه مدیریت منابع انسانی و پرداخت حقوق و دستمزد کشاورزان و پرسنل جهاد کشاورزی استان را از موارد مهمی اعلام کرد که در دستور کار قرار گرفته است.


هادیان پور، سازمان تات را راهگشای خروج از بحران تولید عنوان کرد و افزود: بسیاری از بانک‌های عامل متأسفانه تنها ۷ درصد از تسهیلات را در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌دهد و ۹۳ درصد این تسهیلات به بخش‌های دیگر پرداخت می‌شود.

کد خبر 6267440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha